Köptråden Google Pixel 6 - importera till Sverige

Diskussion i 'Google Pixel 6' startad av Swedroid, 3 aug 2021.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Google har valt att inte lansera Pixel 6 i Norden. För tidigare modeller har det varit möjligt att beställa från Google Store Tyskland, men det så kallade "Scweden-tricket" har dessvärra upphört att fungera. Forumet tycks ense om att Fnac är det näst bästa/mest ekonomiska alternativet för närvarande.

    Återförsäljare med direktleverans till Sverige:
    Länkar kommer när telefonen släppts helt

    Beställ via Fnac (rekommenderas):

    Företaget är baserat i Frankrike och är officiell återförsäljare för Google. Se tråden här för omdömen: Fnac FR - fnac.com - erfarenheter och omdömen

    1. Placera telefonen i kundkorgen och gå vidare:

    [​IMG]

    [​IMG]

    2. Gå vidare i kassan och välj hemleverans:
    [​IMG]

    [​IMG]


    3. Ange adressen och välj "Suéde" samt slutför ordern. Fraktkostnaden bör hamna på mellan 10-15€ beroende på del av Sverige:
    [​IMG]

    OBS! När du slutfört ordern kommer du få frågan om du vill gå med i Fnacs kundklubb. Tryck inte på "fortsätt" där, utan tryck bara på din profil för att kontrollera din order.

    4. Dubbelkontrollera så att din adress är korrekt angiven tillsammans med din order:
    [​IMG]

    Andra fraktalternativ / forward shipping
    Är det inte möjligt att beställa till en svensk adress går det att använda den välbeprövade tjänsten Mailbox DE för ändamålet. Denna tjänst förser dig med en tysk adress varifrån paketet sedan kommer skickas vidare till Sverige: Forward shipping Tyskland: Mailbox DE (mailboxde.com). Fraktkostnaden för Mailbox DE->Sverige är i regel €20 med försäkring. Att öppna ett konto är gratis och kostnaden är fast per paket.

    *Vänligen observera att Swedroid inte tar något ansvar om något går fel med din beställning. Du importerar alltid på egen risk.
     
    Last edited by a moderator: 19 okt 2021
    bjarneh, DroidJunkie, kjab och 4 andra gillar detta.
  2. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Minns att det skrevs om Mediamarkt Tyskland förra året och att man kan vända sig till svenska Mediamarkt för service men ärligt talat så litar jag knappt på deras service eller personal och det lär knappast vara bättre om man köpt produkten från utlandet.

    Vet någon om det finns fördelar med att beställa från Google Store istället för fnac? Om så är fallet så kan man lägga ut extra £20 och beställa från England med min svenska hemadress.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har tagit bort det om Google Store UK, då UK inte längre är med i EU så kan man inte rekommendera det längre. Både för att det blir extra avgift i o med momsavgifter (och kanske tull), dyrare i o med pundet + att man inte heller får rätt väggadapter så är det bättre att köpa från Google Store Tyskland och använda MailboxDE
     
    Kristy, Lias08, Jowee och 2 andra gillar detta.
  4. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag förstår! Clove brukar också kunna vara rätt enkel att få tag på luren från, men saken är väl den att man vill kunna köpa direkt från Google också. Det är mer en principsak känner jag, och skönt att veta att man köper direkt ifrån varumärket.
    Tycker liksom att om Google tycker att vi kan ha deras Google Nest-produkter och t.om. Stadia så kunde vi också få deras Pixel-produkter, telefonerna, earbuds osv.
     
    Kristy gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Clove blir ju bara en dyr historia nu efter Brexit (+25% moms och sedan tullavgift 125 kr). De är ingen officiell ÅF heller, så om Google kör bundles osv. får man inte ta del av det.
     
    Kristy, katho och Lias08 gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är en helt annan sak o köpa från Clove numera. Moms (25%) plus kanske till o med tull + hanteringsavgift gör att det blir mycket dyrare. Är mycket enklare o köpa från Frankrike och Fnac. De skickar direkt till Sverige utan någon mellanhand och Pixel telefonerna säljs officiellt i Frankrike
    Är inte också tull på mobiler? Eller klassas mobiler som elektronik?
     
  7. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Juste, det stämmer ju. Sist jag beställde från dom var pre-Brexit så jag tänkte inte på det heller. Har varit lite utanför mobilköpar-svängen som jag var i för några år sedan, tror det var 2018 som jag hade 22 telefoner på ett år, nu var det iPhone 11 Pro i 1½ år och nu en vanlig iPhone 11 som jag fick som jobblur i början av året. :D så det är andra tider nu!
     
    Ramboline, livinl0ud och bernard gillar detta.
  8. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ok jag förstår. Fast enligt inlägget högst upp så funkar inte längre kombon Google Store Tyskland + MailboxDE + Sverige :(
    Personligen får jag sikta på fnac om inte annat tipsas om här på forumet. Tack för infon :)
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Står ju att det fungerar plus att jag handlat från Google Store Tyskland + MailboxDE och det fungerade för mig i Juni i år
     
  10. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jaha ok jag läste hastigt.

    När mobilerna släpps och trycket ökar på Google Store så hoppas jag att Google inte blockerar den möjligheten. Minns att folk fick sina ordrar avbeställda och pengarna tillbaka efter någon tid
     
  11. Mantelz

    Mantelz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
    Blir nog ett köp på Fnac i år, hoppas på någon rolig bundle också.
     
  12. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Samma här. Oklart om det blir en 6a eller 6 Pro dock.. inväntar med spänning på officiella uppgifter om batteri, mått och vikt :)
     
  13. Mantelz

    Mantelz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
    Ja båda verkar ju ha rätt så maffiga skärmar, egentligen större än vad jag skulle vilja ha. Känns nästan som att man lika gärna kan ta pro, iaf för min del :)
     
    Kristy och Manicken gillar detta.
  14. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Lite så som jag tänker men jag drog ett streck över Pro när jag läste att dess skärm är böjd. Det är en funktion där nackdelarna väger mer än fördelarna för mig personligen
     
    Fiddez, fryguy, stelex och 2 andra gillar detta.
  15. Mantelz

    Mantelz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    9
    De hade jag faktiskt missat, hade kurvat på en s7 edge, tyckte inte de va allt för mycket problem men störde mig på det ibland. Föredrar platt display, men får se vad alla specs landar i innan jag bestämmer mig :)
     
    Last edited: 7 aug 2021
  16. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    ja även om tekniken har blivit bättre, färre feltrycknimgar, men ändå liksom :)
     
    Mantelz gillar detta.
  17. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Behöver diskutera För och Nackdelar med import och översättning av pris bland länder.
    Förut när en mobil kostade 599USD i USA eller 599EUR i Tyskland så kostade den 5999SEK när man köpte den på t.ex. Elgiganten i Sverige men så har det inte varit de senaste åren.

    Exempel 1:
    USA Apple.com
    iPhone 12: 829 USD

    Sverige Apple.se
    iPhone 12: 10.056 SEK
    (Priser stämmer den 14/8-21)

    Exempel 2:
    USA Samsung
    Samsung Galaxy Fold 3 5G: 1799 USD

    Sverige Samsung
    Samsung Galaxy Fold 3 5G: 19.490 SEK
    (Priser stämmer den 14/8-21)

    Som ni vet så gäller denna tråkiga översättning av pris även i Europeiska länder som har EUR som sin valuta.
    Tycker ni inte att Googles vägran att sälja i Sverige är en välsignelse i förklädnad?
    Folk från detta forum har importerat på smarta sätt som inte kostar mycket, även om det är mindre praktiskt att posta mobilen vid behov av service (med eller utan säkerhet/spårning?) till utlandet än att ta den till en fysisk butik i sin stad och tyvärr har Fnac historiskt sett bara haft Svart färg av Pixel modellerna men ändå.

    De flesta använder skal eller skin från dbrand eller XtremeSkins | iPhone 12 Pro, Galaxy S21 Ultra, OnePlus Nord 2 (Europeiskt alternativ till er som inte visste, jag har testat och är nöjd med kvalitet, leveranstid och service).

    Jag har förresten aldrig importerat mobil men känner mig självsäker med guidning och input från kompetenta användare på detta forum.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är som du nämner @android123@android123 rätt enkelt att importera i och med att den mest effektiva/billigaste vägen snabbt blir crowdsourcad av alla prylnördar i forumet. Mailbox DE+Google Store (om Google väljer att skicka via Mailbox DE i samband med premiären återstår dock att se - är ibland lite kinkigt vid premiärer) eller Fnac är ju beprövade kort vid det här laget.

    Är dessutom relativt enkelt att få en fraktsedel direkt från Google Store DE, så man sedan bara droppar telefonen vid närmaste DHL-ombud. Här är senaste exemplet på det från forumet: Köp inte Pixel 3/3a/4 och 3/3a/4 XL om ni vill ha garanti. Behöver med andra ord inte innebära någon merkostnad om man behöver utnyttja garantin.

    Inget skulle dock hindra oss från att fortsatt importera om prisskillnaden blev stor mellan SEK/EUR, så jag vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla det en välsignelse i förklädnad :) Vore nog bra om Google lanserade den även i Sverige för alla de som inte riktigt är lika entusiastiska som vi är.
     
    Last edited: 14 aug 2021
    Kristy och jnsson gillar detta.
  19. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ok! Glömde nämna att mobilen bör väl kosta mer om den säljs och marknadsförs i fler länder för att tillverkaren måste tjäna tillbaka pengarna på något sätt.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kom ihåg att i USA så visas priserna utan moms, medans i EU är det med moms
     
    katho och Kristy gillar detta.