Diskussion: Köptråden Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av Swedroid, 28 september 2023.

1. Droid_296

Droid_296 Guest

Går inte att svara på med enbart den infon du skrev. Har Telenor bekräftat på att de behandlat din retur? Har du testat ringa telenor och fråga vad nuvarande status är för din retur? Även om de bekräftat att de har initierat en återbetalning så brukar det ta några bankdagar innan återbetalningen reflekteras på kontot.

2. Droid_301

Droid_301 Guest

Tar nog längre tid än några, dagar bara banköverföring tar ju ett par dagar +att någon ska fixa ärendet också,men ring och skynda på dom

3. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    403
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Nej, jag har endast sett att den har kommit fram till dem i postnordappen. Var mest nyfiken på om nån gjort samma resa och vad man ska förvänta sig på ett ungefär i behandlingstid. Tänker inte ringa och tjata med Telenor. Sån panik är det inte. Men när ändå diskutionen var här ang Telenor och öppet köp så tänkte jag att jag kan slänga ut frågan.

4. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.380

MINA ENHETER

Tog visserligen med abonnemang men Telenor fick min också i tisdags och fick besked igår att fakturan var struken. Jag fick sms genom hela processen. Telenor skötte det bra.

pobin gillar detta.
  5. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Gäller endast grejer som inte har en försegling på sig som är synlig behöver du dra bort en försegling så försvinner ångerrätten.

Försegling finns på produkter som är inom klassen hälso- och hygienskäl.

Många mobilkartonger idag är förseglade.

stelex gillar detta.
  6. Automan740

Automan740 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    287
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Det har inte med förseglingen att göra. Det hade varit lite för lätt att undvika distansköpslagen och ångerrätt genom att bara försegla kartongen. På en telefon har du rätt att öppna paketet , undersöka telefonen och testa om den motsvarar dina förväntningar, oavsett försegling eller inte. Det har med att göra vilken typ av produkt det är. Ångerrätten försvinner inte för att man öppnar en försegling. Däremot kan vissa kategorier av produkter inte återlämnas inom ångerrätten om de har bruten försegling.

ruf0ns, stelex och pobin gillar detta.
  7. tag

Mottagna gillanden:
    1.795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nämnde inte att det direkt har med försegling och göra men här är undantagen från ångerrätten.

Mobiltelefoner idag räknas mer bildupptagning och ljud. Men så klart finns det företag som godkänner telefoner idag även på ångerrätten även vid försegling bruten.

• En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.
    • Varor som är förseglade av hälso- och hygienskäl till exempel underkläder, där förseglingen har brutits av konsumenten.
    • Resor och boenden till exempel flygbiljetter och hotellnätter.
    • Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en begränsad tidsperiod, till exempel kulturevent och fotbollsmatcher. Observera dock att biljetter till en fritidsaktivitet som du som företagare har köpt av en arrangör eller någon annan och som du sedan säljer till konsumenten i andra hand inte omfattas av undantaget från ångerrätten.
    • En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
    • Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel.
    • Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
    • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.
    • Digitalt innehåll, till exempel nedladdning av en film, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till påbörjad leverans och att det därigenom inte finns någon ångerrätt.
    • Avtal utanför affärslokal om det totala beloppet understiger 400 kronor.
    • Reparationstjänster som sker på konsumentens initiativ och då konsumenten uttryckligen har begärt att reparationstjänsten utförs under ångerfristen. Konsumenten behöver dock inte uttryckligen ha bekräftat att ångerrätt saknas.

8. Automan740

Mottagna gillanden:
    287
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    En mobiltelefon är inte en bildupptagning, eller en ljudupptagning. Absolut inte. En bild eller ljudupptagning är något som har spelats in, fotograferats. En film, etc. Anledningen är att man kan KOPIERA dessa rätt lätt. Därför gäller inte ångerrätten för dessa om man brutit förseglingen.

rodak och Droid_296 gillar detta.
  9. tag

Mottagna gillanden:
    1.795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Egentligen inte, men det går på det i Sverige. Därför betalar vi copy Sweds, då du kan spela upp musik och video på den. Samt kan lagra på den.. Du kan också spela in ljudupptagning och video på dessa idag.

Därför har det börja plombera dessa, men vet nog inte om någon butik som nekar återtagande av mobiler förutom Elgiganten. Elgiganten nämner att man kan ångra dessa så länge den är i obruten förpackning där plomberingarna inte är borta.

Men köper man typ från Inet, Webhallen etc så bruka det godkännas ändå.

10. Automan740

Mottagna gillanden:
    287
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Nu vet jag knappt vad du skriver. Copyswede och privatkopieringsavgiften har inte med distansköpslagen att göra alls. All utrustning där data kan lagras kommer (tyvärr) åka på denna avgift. Har inget att göra med att ångerrätt inte finns på bild och ljuduppdtagningar. Märk väl "upptaginingar" alltså en produkt som består av ljud och/eller bild. Inte en produkt som du kan fota o filma med.

Men, är det så kanske att du blandat ihop det frivilliga "öppna köpet" hos Elgiganten med den lagstiftade ångerrätten?
    Inom 14 dagar kan du lämna tillbaka en öppnad och testad telefon, även hos Elgiganten - de ska följa lagen som alla andra. Däremot, deras frivilliga "öppna köp" som gäller 50 dagar, så accepterar de inte öppna förpackningar på vissa varor. Men som sagt, det är ju en frivillig policy och inte distansköplagen.

Last edited: 20 oktober 2023
    pobin gillar detta.
  11. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.219

MINA ENHETER

Jag tycker det låter som du blandar ihop "en inspelning" med "en inspelningsapparat".
    En inspelning/upptagning är t.ex. film som Titanic men en apparat är en filmkamera med lagringsmedia där man själv spelar in något.

rodak och Automan740 gillar detta.
  12. tag

Mottagna gillanden:
    1.795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Du kan även se Titanic filmen på telefoner idag. Telefoner har förändras med åren du kan både spela upp på den, liksom lagra på den, samt spela in på den idag. Finns det något du inte kan göra på en mobil du kan göra på en DVD spelare idag eller några andra apparater.

Vi snackar inte om telefoner vid Nokia 3310 tiden längre. När enheter utvecklas kan göras mer och mer så kommer det också inkluderas i vad som räknas som.

Fast frågar man en själv så ser jag det fortfarande som en mobiltelefon bara. Men mobiler idag är allt i ett och så kommer det synas i lagstiftningarna också.

13. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.219

MINA ENHETER

Ja, det har jag inte sagt något om. Det låter fortfarande som att du blandar ihop en inspelning med inspelnings/uppspelningsapparat.

rodak och Automan740 gillar detta.
  14. Automan740

Mottagna gillanden:
    287
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jo, men att du kan se en film på en mobiltelefon, gör ju inte mobiltelefonen till en ljudupptagning eller bildupptagning. Filmen Titanic är en ljud och bildupptagning - köper du den på bluray, så kan du bara ångra köpet om filmen fortfarande är i ouppbruten förpacking. Det är innebörden av begränsad ångerrätt inom distansköpslagen för ljud och bildupptagningar. Återigen, en telefon är inte en bild eller en ljudupptagning.

Zooklubba, rodak och Buzz gillar detta.
  15. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.191

MINA ENHETER

en ljudupptagning är en cdskiva eller en dvd. en telefon är som en TV eller en DVDspelare. förstår du skillnaden på dessa?

rodak gillar detta.
  16. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.426
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nu är min Watch 2 skickad som ingick i 8 Pro från Google Store.

Automan740 gillar detta.
  17. Automan740

Mottagna gillanden:
    287
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Kul! Hoppas du gillar den. Jag hade ingen tanke på en Pixel watch 2 innan, men haft den en dryg vecka nu och skulle inte vilja vara utan den! Gillar den starkt!

RobinAug och stelex gillar detta.
  18. Haakanfranzen

Haakanfranzen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej,
    Är det någon annan som har haft följande upplevelse med Google Store.
    Jag köpte Pixel 8 + Pixel Watch 2 LTE. Det skulle kosta mig totalt 12 381:- med rabatten på klockan.
    När jag skulle betala så fastnade 3d secure och tuggade på i ett par minuter tills jag till slut gav upp.
    Pengarna drogs ändå, och någon timme senare kom även en bekräftelse på mailen.
    Telefonen skulle levereras mellan 18-19 oktober och klockan mellan 09 - 17 November.
    Telefonen kom den 16e. Dagen efter loggar jag in på internetbanken och känner mig ovanligt rik. Då ser jag att Google har fört tillbaka hela beloppet. (12 381:- ). Men den 18:e Oktober så drog dom 9590:- istället. ( Beloppet för enbart telefonen ).
    Ska jag räkna med att de drar rabatten för klockan då på 2399:- när den skickas ut då?
    Otroligt förvirrande det här. Någon annan som upplevt detta ?

19. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.426
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Jag har ingen koll på datum, men jag reagerade också på konstigheter.
    Beställde från Google Store, P8P och Watch 2 LTE. Pengarna var reserverade länge, sen en dag var reservationen borta och inga pengar dragna. Plötsligt en dag när jag kollade var pengarna dragna.

20. Haakanfranzen

Haakanfranzen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Det är väldigt märkligt. Nu är jag mest förvirrad över att de korrigerade beloppet innan de drog det på nytt ... Jaja vi får väl se när klockan skickas ut. För övrigt tycker jag det är lite konstigt att Google själva verkar ha allra längst leveranstid på sina egna produkter :ehm: