Köptråden Sony Xperia 5

Diskussion i 'Xperia 5' startad av bernard, 5 sept 2019.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tror att du har fel i det i slutresultatet av det, lägre pris skulle absolut innebära lägre vinst per enhet, men dom skulle sälja FLER enheter och öppna upp för folk att köpa deras telefoner vilket inga gör längre, dom är döende på marknaden som det är redan nu. Dom måste nästan slå upp sig som t.ex OnePlus gjorde, igen, och höja priset gradvis när folk har fått upp ögonen för dom igen.
     
  2. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    De producerar för få enheter för att det ska bli gynnsamt. Försäljningsökningen som hade rättfärdigat prisvänligare mobiler är orealistisk.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony är så stora med en blandad kompott så de skulle kunna gå jämt ut eller med lite förlust på sina Xperia lurar. I vart fall en tid, sen när trenden vänder och mer intresse skapas för deras lurar så kan de öka produktionen.

    Jag tror det är en mer framkomlig väg än att bundla hörlurar i köpet. Skulle själv hellre avstå en extra pryl mot ett lägre pris.

    Svårare för andra företag som HTC, eller Nokia/HMD Global som inte har mycket annat i sin produktportfölj.
    Alternativet är kanske att de krymper eftersom på det mobila så de slår ut sig själva på marknaden.

    Hoppas det inte går så långt.
     
  4. th0car

    th0car Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Dustin ändrade igår leveransdatum igen för blå Xperia 5. Från 2019-10-28 till 2019-10-02 för att sedan under förmiddagen justera till 2019-10-07.
     
    bernard gillar detta.
  5. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag håller med. Detta är Sony's långsiktigt bästa strategi. De största Android OEMs har alla kört med den strategin initialt, billiga och bra enheter i början, sedan öka priserna när försäljningen rullar på och de har etablerat sig på marknaden som en seriös OEM (dock bör Sony alltid försöka hålla kundvänliga priser). Sony körde också så i början, med Xperia Z-serien, som var snygga, prisvärda och tekniskt sett mycket bra enheter, rootvänliga och gjorda för custom-ROMs. Sedan kom Xperia Z3 och senare enheter som körde med fulare design och utökade DRM-nycklar osv, och Sony fortsatte på det spåret i Xperia X-serien, och försäljningen fortsatte sjunka. Fram tills Xperia Z2 var Sony som bäst på Android enheter. Sony satsade verkligen här: Xperia Z2 Tablet, SmartBand 2, SmartWatch 3 osv. Sony Mobile idag är en skugga av sitt forna jag. Helt och hållet Sony's fel är det inte dock, utan en stor del av skulden ligger givetvis på alla iGnoranta iDioter som köper iPhones, Samsuck och Huawei, men visst har Sony förfulat och försämrat deras enheter, medan konkurrenterna har tagit efter rätt mycket från Sony (framförallt vattentäthet och smartklockor och pulsmätare osv).

    Apropå det, jag fick med en SmartBand 2 när jag köpte min Xperia X Performance, vilket för den tiden var en mycket bra pulsmätare. Men Sony har inte släppt ett nytt SmartBand sedan 2015 nu (SmartBand 2 verkar bli deras sista). SmartBand 2 har pulsmätare och HRV, men den mäter inte blodtryck. Jag köpte häromveckan ett billigt kinesiskt smartband för 270 kr, som mäter både puls och blodtryck, samt blodsyre, var femte minut (SmartBand 2 mäter var tionde minut i normalt läge och håller då i max 48 timmar, och endast 10 timmar i heart activity mode, vilket innebär att den mäter pulsen varannan minut), och trots det håller batteriet i mer än 5 dagar (jag ligger nu på 27% kvar av batteriet sedan senaste laddningen, vilket var den 27:e september). Sony's förklaring till att de la ner deras smartband/smartklockor var att batteritiden var för dålig. Jaha? Men det har ju hänt saker och ting sedan dess på den fronten, och Apple, Errorsung, Huawei, Fitbit, Garmin osv säljer alla smartklockor och smartband. Att det går dåligt för Sony är lite deras eget fel också: de släpper ju inte nya produkter, utan lägger snarare ner olika produkter så fort försäljningen inte är vad den borde vara.

    Istället för hörlurar till ett värde på 4,000 kr, borde Sony bundla en fet SmartWatch 4 med pulsmätare och ordentligt batteri med deras Xperior, som utöver standard puls och HRV, även mäter blodtryck (med FDA clearance) och blodsyre. Tekniken idag klarar sånt och med bra batteritid, så det finns ingen bra anledning för Sony att lämna den marknaden.

    För övrigt är det tråkigt att när Sony släpper en ny Xperia så handlar diskussionen om hur dåligt det går för Sony Mobile. Jag tror inte att Xperia 5 kommer att bli en storsäljare, men det vore bra om Sony kunde få igång försäljningen igen. Det som är bra med Android däremot, är att även om Sony floppar och lägger ner så är det bara att köpa enheter från någon annan OEM och man har inte gått miste om särskilt mycket då. Till exempel med det här nya kinesiska smartbandet, så synkar jag pulsdatan, sömnstatistiken osv till Google Fit, precis som jag gjorde med min Sony SmartBand 2. Det är tråkigt att Sony inte har släppt ett nytt SmartBand med bättre batteritid och blodtryck osv, hade hellre kört med en Sony SmartBand 3 än den här kinesiska produkten (jag skiter i löjligt dyra smartklockor med dålig batteritid; vill bara ha en smartband som mäter puls/HRV/blodtryck/blodsyre samt steg och sömn korrekt), men man tager vad man haver och Sony vägrar ju släppa ett nytt SmartBand 3.
     
    Last edited: 5 okt 2019
    Corran_Horn och bernard gillar detta.
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
  7. th0car

    th0car Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fick min telefon levererad idag från Dustin! Registrering för hörlurarna kan man göra på sonykampanj.se fr.o.m. måndag 7/10.
     
    kirkx10, dragontrumpetare och bernard gillar detta.
  8. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Jag har fått min, och kört den i 24h timmar. En riktigt riktigt nice telefon.

    Rekommenderar den varmt!
     
    kirkx10 och Johnh3 gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    De har en deal i England med en PS4:
    UK exclusive: Activate a Sony Xperia 5 on EE and receive a free PlayStation 4 or PSVR Starter Pack

    Inte illa men som sagt om de hade haft ett lägre instegspris från början hade de nog sålt mer under året än bara i början.
     
  10. ludnell

    ludnell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det lutar allt mer åt att jag köper denna skönheten. Uppgraderar isåfall från en XZ1 Compact, får se hur denna nya form och storlek passar mig men jag har varit väldigt nöjd med Sony under flera år så jag är inte särskilt orolig.

    Hur pass fet rea har det varit tidigare år vid black friday på Sonys lurar? Har sett flera inlägg om att Sony erbjuder nått gött just då. Vad tror ni jag kan förvänta mig för pris om jag väntar?
     
    Last edited: 5 okt 2019
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    De hade väldigt bra erbjudanden på Sony Xperia XZ3 förra året.
    Men det är väl ingen garanti att det blir samma sak med Xperia 5.

    Så man får nog vänta och se.
     
  12. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER


    Du kommer älska storleken på denna. Något längre i höjd men det är inget man tänker på. Speciellt inte när skärmen är så fantastisk!
     
  13. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    DSC_0002.JPG
    :P
     
    Corran_Horn gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Elgiganten har förlängt erbjudandet med hörlurarna till den 13 oktober.
     
    Corran_Horn gillar detta.
  15. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Tele2 skickar även dom med dom nu efter release.
     
    Corran_Horn gillar detta.
  16. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Personligen rekommenderar jag Xperia 1 istället. Det är ungefär en cm skillnad i höjd mellan dem, och Xperia 1 har bredare skärm, vilket är viktigt när man postar osv. Okej Xperia 5 är billigare men det är enda fördelen över Xperia 1.
     
  17. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Prio på skärm? Kör Xperia 1

    Prio på batteri? Kör Xperia 5
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror inte det går ge ett generellt råd. En centimeter kortare mobil kan betyda mycket, medan för andra är det inte viktigt.
    Men nu har Sony nåt som passar vilket läger man än tillhör.
     
  19. th0car

    th0car Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Någon som har lyckats mata in IMEI på sonykampanj.se för att kunna beställa lurarna?
     
  20. erik89an

    erik89an Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    440

    MINA ENHETER

    Ni som haft telefonen ett tag nu.. vad tycker ni? Batteritid? Bra bilder? Många har klagat på att fingeravtrycksläsaren är värdelös? Överlag nöjda?