Köra bil i vänstertrafik?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kate, 7 jun 2014.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ska till Cypern om ett par veckor och hade tänkt hyra bil någon dag och kika runt lite. Dock har de vänstertrafik vilket jag aldeig kört i tidigare. Tjejen vägrar köra så i så fall blir det jag som åker på det.

    Är det nåton som testat att köra i vänstertrafik och kan dela med sig av sina erfarenheter? Skräcken är ju att glömma bort sig och köra över på fel sida :P
     
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det är helt åt helvete och för en som kör 1-2000 mil / år kommer man troligtvis vara en stor orsak till olyckor.

    Jag rekommenderar istället att du/ni hyr ATV/moped/motorcykel då det är mycket lättare att komma undan om man gör fel. Inte att fly men man tar mindre plats och kan komma till undsättning.

    Köra bil i vänstertrafik på cypern är gnuttan krångligt då ALLA sätt du tänker, alla riktningar du kikar innan du kör blir tvärt om. Alla!

    Lovar dig.. Du kommer att svänga höger in på högerbanan i korsningen :)

    // A
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Fyrhjuling är 1000 gånger bättre än bil i alla avseenden så länge de inte regnar. Santorinis vägar hade vart så otroligt tråkiga om vi hade åkt runt i en plåtburk men med en fyrhjuling där du upplever vägen och det omkring <3
     
  4. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Haha, där hyrde jag och tant på vår bröllopsresa en 300cc. :D
    Helt klart bästa transportmedlet.

    På Rhodos hade vi en Nissan Note dock då det är längre resor.

    Men, ATV är underbart. Har haft Yamaha Raptor 700 och 350 tidigare så det var gamla goda minnen som återkom <3
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja det är ett fantastiskt sätt att åka på när man är i sådana övärldar!

    Ifrån Thira till Oia förbi alla gamla vindistrikt i solnedgången. Helvete så perfekt det var. Vi skall absolut tillbaka!

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Varför skulle man göra mindre fel om man kör ett mindre fordon? Tycker bara det låter väldigt mycket farligare om man gör det och det smäller.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du ser mer av trafiken, du behöver inte göra rätt hela tiden och du har bättre uppmärksamhet på tutningar och annat. Sen håller du inte heller samma fart runt kurvor eller på raksträckor.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag har kört ett antal veckor i vänstertrafik i ett par länder, men inte cypern. Första gången med hyrbil så körde jag ut från parkeringen på fel sida så det höll på att gå illa direkt. Men sedan tycker jag det fungerar så länge det är lite trafik. Är det ingen trafik så är det lätt att glömma att köra på rätt sida, är det mycket trafik så riskerar man att gå på reflexer och då blir det förmodligen fel. Bil är rimligen säkrare än scooter men se till att köra löjligt försiktigt och defensivt, hellre utskrattad än på sjukhus liksom.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag hyrde bil och körde runt en vecka i England.
    Det besvärligaste tyckte jag var själva manövrerandet av bilen. Jag slutade aldrig att försöka växla med fönsterveven som satt till höger om mig (växelspaken satt ju på andra sidan). Sedan var det svårt att ligga "rätt" i vägbanan. När man sitter på "fel" sida i bilen så blir referenserna till vägkanterna fel.

    Har man kört mycket bil som jag har så har man i bakhuvudet på nåt vis ungefär hur man bör ligga i förhållande till vägkanterna. Flyttar man då över till andra sidan så blir det fel och man ligger för långt till vänster. Frugan klagade på att jag körde *väldigt* nära vägkanten på vänster sida.

    Själva trafiken tyckte jag fungerade OK, man kom in i "vänstertänket" rätt snabbt. Som sagt manövrerandet av en bil med ratten på "fel" sida var svårare. Första dagen skulle jag t.ex. backa in på en rätt trång p-ruta, inte helt lätt med ratten på fel sida...

    En annan sak att tänka på när man kör bil i andra länder är att i Sverige är vi bortskämda med breda vägrenar. I andra länder finns ofta ingen vägren alls. Ibland är det höga stenmurar direkt utanför vägens kant. Det gör att man har mycket små marginaler att väja åt sidan om man skulle få ett oväntat möte eller liknande. Inte så kul att möta en stor buss eller lastbil på en liten smal byväg utan vägrenar...
     
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Personligen så tycker jag att det är lättare att köra bil i vänstertrafik än mc, ja bortsett från växlandet då som är lite bökig i början.

    Du sitter ju i en högerstyrd bil så det blir naturligt att köra på vänstersidan. När jag körde mc på Cypern så var det ett helvete på landsbygden när man svängde ut från en mack eller nåt liknande, valde fel sida vid två tillfällen! Detta händer åtminstone inte för mig i en högerstyrd bil, då går det automatiskt på nåt sätt.

    Växlingen däremot men det lär du dig :-)

    Note 3 via Tapatalk
     
  11. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Du är smidigare i trafiken och ser bättre.
    Men framförallt så kan du bromsa in mot kanten utan att ta plats vid nödläge osv. Trafiken är inte lika väl som i Sverige och folk kör lite hejvilt. Många kör dessutom mot trafiken i mindre fordon om plats finnes. Hamnar du på fel sida kan du lättare ta dig över till rätt sida, även om en refug är ivägen.

    Det är min erfarenhet i alla fall - om den är rätt låter jag vara osagt men jag hade som sagt inte satt mig i bil igen och växlat med fönsterveven, som någon sade :D

    Nu körde jag iofs i Skottland när jag körde bil men det var lika illa det :D
    ATV på Cypern är betydligt lättare för semesterfarare. :)

    // A
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Får se om jag vågar köra bil. Skulle väldigt gärna vilja åka runt och kolla lite mer på ön.
     
  13. jbr

    jbr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Klart du ska hyra bil. Cypern är faktiskt rätt stort = stora avstånd...

    Som en del har sagt, kör defensivt.
    Stanna till om det blir rörigt så hinner hjärnan ifatt, spelar roll om det tutas lite...
     
  14. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Det mesta jag läst om att köra vänstertrafik bottnar i detta:

    Börja på lätt väg om möjligt, t ex motorväg eller liknande.

    Hyr en bil som är automatväxlad! Ett ganska stort orosmoment borta redan där.

    Efter nån timme eller två går det ganska naturligt, följer man trafiken så lär man knappast köra till höger i rondeller om man är en normalbegåvad förare.

    Jag hade inte tvekat, om det känns för jävla hemskt är det väl bara att lämna tillbaka bilen och ta buss :-)

    Skickat från min Z1 via Tapatalk
     
  15. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Jag och min sambo har köpt en skåpbil här i Australien som vi byggt om till en RV modell enkel. Vi har nu varit här i Australien i 8 månader och det får hur bra som helst. Första timmen var lite läskig dock men sedan gick det hur bra som helst.

    Jag tycker absolut att du ska hyra en bil och köra runt i.
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Sådär. Då är man här på Cypern och har bränt upp till Nicosia en sväng. Lite läskigt var det allt, men går över förväntan. Värst är högersvängar tycker jag. Känns som man ska bli påkörd bakifrån.
     
  17. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Tänkte jag skulle fråga hur det gick men gick ju bra förstår jag.

    Cypern är ett turistställe. Är säker på att de är vana vid både konstiga och väldigt konstiga svängar :D

    // A
     
  18. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Väcker denna tråd...
    Efter att ha kört första timmen i vänstertrafik är mina reflektioner:
    1. Högerregeln sitter hårt. Vi står som fån och väntar på varandra innan jag inser att jag får köra som kommer från vänster.
    2. Jag är löjligt trött på att alltid försöka blinka med vindrutetorkaren vid sväng. Ger inte alls avsedd effekt.
    3. Alla korsning och rondeller går bra, förutom högersväng, det känns väldigt fel, och Högerregeln på det gör det hopplöst.
     
    bernard gillar detta.