Problem: Köra Google S4's ROM på Samsung S4?

Diskussion i 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' startad av PatricF, 23 maj 2013.

  1. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Som den flesta vet så visade Google upp en Galaxy S4 som kör stock Android helt utan TouchWiz osv. där man kommer få de senaste uppdateringarna direkt från Google.

    Om man rootar sin SGS4, kan man då flasha in firmwaren från Googles S4:a för att köra stock och få uppdateringarna från Google? Precis som man gjorde med Galaxy Nexus för att få uppdateringarna direkt från Google i stället för Samsung (dock inte riktigt samma sak). Eller Samsung har gjort någon fuling så det inte kommer gå? Det är väl fortfarande exakt samma hårdvara, bara att Googles version är upplåsbar a la Nexus?
     
  2. Zorkis

    Zorkis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vad jag vet så är S4 Google edition baserad på t-mobile varianten i USA. Det är bara en modifierad mjukvara i den. Så chanserna är riktigt goda eftersom man har sett i några trådar att man har lyckats flasha in i9505 roms i s4 t-mobile varianten.

    Så jag tror att vi har stora möjligheter. Om det inte går att flasha in rakt av. Så kommer det nog finnas någon utvecklare som portar Google varianten till i9505.

    Dock är det bara spekulationer och ingen vet just nu. Vi får vänta och se när någon har lagt händerna på Google varianten.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  3. Zorkis

    Zorkis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

  4. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det skulle varit riktigt fint ifall det går :D Men nu när det ryktas om att HTC också ska släppa en Google Edition av deras One så vattnas det bara ännu mer i munnen :D
     
  5. Zorkis

    Zorkis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Absolut, inget som är klart dock. Jag är kär i HTC One trots jag beställde en Samsung Galaxy S4 som jag får idag.

    Abbonemanget som jag förlängde idag med var betydligt billigare med S4 än HTC så det fick bli en S4. 1200 i skillnad motiverar inte HTC One då de är otroligt snarlika i många avseenden. Till Samsungs fördel ser jag SD-kort, utbytbar batteri och den smidiga formatet (Exempelvis powerkknappen på högersida och otroligt bra formfaktor trots 5 tum)

    HTC One har ju suverän högtalare och känns otroligt premium. Antagligen bästbyggda mobilen på marknaden. Känns betydligt mer premium än iPhone för min del.


    Men när det gäller prestanda och mjukvara (smaksak) står de sig väldigt jämnt. Jag kommer garanterat byta ut touchwiz om det går att få Googles stock android i i9505.
     
  6. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Det kommer var enkelt att porta stock android till 9505 i och med att hårdvaran är stort sett identisk.
    Bara det gör S4 till bästa luren idag
     
    Zorkis gillar detta.
  7. Grusburk

    Grusburk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag hoppas verkligen på detta klarar inte av något annat än vanilla, tycker inställnings flikarna i stock och wanam osv är förjävlig.
     
  8. Zorkis

    Zorkis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag tänkte precis som dig.

    Jag kan knappt hålla mig, när vi får en av de bästa mobiler, om inte den bästa som finns att tillgå, blir konverterad till en "nexus" mobil. Vilken dröm det kommer bli!
     
  9. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Ja, det är anledningen till att jag ska byta min 9500a mot just en 9505.
    9500an är bättre men just AOSP är värt bytet.
     
  10. halvarrrr

    halvarrrr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du har ju inte 4g i9500 därför är ju i9505 bättre som har 4g! ;-)
     
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    4g är det som jag bryr mig minst om.
    Drar bara batteri... och dålig täckning.
    Aosp support är vida överlägset .
    Till o med värt att nedgradera till en 9505a
     
  12. NideX

    NideX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2013
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Detta verkar underbart! Längtar något oerhört mycket! En Nexus mobil med 5" skärm och top-notch hårdvara, kan det bli bättre!?♡
     
  13. undegaard

    undegaard Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Det är väl bara att dunka in cm om ni vill ha nexus upplevelsen? :)

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  14. Zorkis

    Zorkis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Problemet är bara att det är mycket som inte funkar helt perfekt på den. Men tror att cm kommer bli väldigt stabil framöver då det är qualcomm. Hade vi haft exynos så skulle jag köpa HTC one. Så dålig är exynos. Men det är en annan fråga om man gillar touchwiz och orkar inte med root.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  15. nikbra

    nikbra Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Livar upp denna tråd lite. Kanske redan konstaterat men frågar ändå.
    Verkar som Google ska släppa android stock för snapdragon. Alltså borde det betyda att vi i Sverige ganska snart därefter kan köra in en custom rom baserad på den Google släpper ?
     
  16. Fok

    Fok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Dom kunniga som svarat här i tråden verkar ju mena att det ska gå. Det är lite av min förhoppning med och den huvudsakliga anledningen till att jag skaffade en häromdagen.

    Ni som kan sånt här, kommer det vara möjligt att få OTA-uppdateringar också då eller blir det att flasha en ny vid varje uppdatering?