Köra mobil helt utan batteri - går det?

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av nizzehult, 26 feb 2016.

  1. nizzehult

    nizzehult Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har en lite udda fråga: har en drös äldre, udda mobiler bl a några HTC Desire och Xperia E15i Mini.
    Dessa har tjänat ut som mobiler men jag har hittat ett annat användningsområde: som Internetradio i huset!
    Problemet med samtliga är att batterierna är kassa; tar inte laddning eller är svullna och jag har ingen lust att köpa nya, inte minst då denna funktion öht inte används.
    Men! Mobilerna startar ju inte om inte det sitter nåt batteri i den och jag undrar nu om det går att "lura" eller bygga om mobilen för detta? Rent krasst så sitter det ju 4 (eller tre) anslutningsbleck på batteriet och vissa av dessa används troligen för att känna av att det sitter ett batteri där och kollar efter nåt specifikt för att detektera detta. Är det någon här som har kunskaper om vad man ska sätta dit för att lura mobilen? Ett motstånd av lämplig sort? En diod?
    Och ja, jag vet att det finns billiga batterier (oftast rätt kassa) på ebay för några tior men det var inte det saken gällde, det borde gå att köra en mobil bara på en laddare.
     
  2. jawwe

    jawwe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    hej nizzehult!
    löste du problemet till slut? Är väldigt nyfiken på hur du gjorde isf.
     
  3. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Vissa telefoner går att köra utan batteri, det kräver dock att batteriet fungerar vid uppstart. Funkade precis med min gamla HTC Desire.

    1. Starta telefonen med batteri och laddare i.
    2. När telefonen är startad tar du ut batteriet men behåller laddaren i.
    3. Den ska nu fungera.
     
  4. jawwe

    jawwe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Eftersom batteriet har svällt lite så har jag plockat ur det. Jag tänkte bara använda telefonen till att låta min 3 åring spela spel på den, istället för att ockupera min telefon. Och då tänkte jag mig en mera permanent lösning, som att t.ex löda fast ett motstånd eller liknande där batteriet brukade sitta.
    Annars hade ju ditt förslag varit klockrent! :)