Komma åt WD My Cloud NAS när du inte är hemma?

Diskussion i 'Off Topic' startad av murre, 29 mar 2021.

  1. murre

    murre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag köpte en WD My Cloud NAS 2TB för några år sedan. Jag är relativt nöjd. I början kom jag åt NASen via internet även när jag inte var hemma och använda samma Wifi som NASen är uppkopplad till. När jag går in på My Cloud så står det att jag inte kan connecta till NASen.

    Så, hur gör jag för att kunna komma åt alla mina filer även när jag inte är hemma och använder samma Wifi?

    Jag har även köpt en Extern hårddisk som jag har som backup. Hur gör jag smidigast för att fixa över filerna till den? Senast hade jag den i kopplad i datorn och förde över allt från WD NASen över till den externa hårddisken trådlöst. Finns ju även USButtag på NASen vet jag. Gjorde jag rätt eller bör jag göra på annat sätt för att ha det så smidigt så möjligt?



    Tack på förhand!
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Du kanske måste skapa en Port Forward i din router så att du kan anropa din routeradress (IP eller webbadress) utifrån och trafiken för den porten/de portarna som din NAS använder vidarebefordras.

    Om du har fast IP så är det enkelt att anropa med den IP-adressen, om inte så måste du dessutom skaffa ett konto ex. vis på dyndns och se till att den uppdateras automatiskt när din IP-adress ändras, det brukar routern kunna sköta via inställningar.
     
  3. murre

    murre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Det låter rimligt och du verkar ha koll.
    Du har inte lust att även beskriva hur jag utför detta? :)

    Tack på förhand!
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 039

    MINA ENHETER

    Glöm inte att om du kommer åt NASen utifrån så finns också risken att andra gör det. Så se till att det bara är du som kommer åt den.
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Nja, men i så fall måste du ge mig lite info, först vad har du för router (modell)?

    Hände det något speciellt när My Cloud slutade att fungera? Säkerhetsuppgradering, flyttade du eller bytte leverantör av bredband och vad har du gjort för att försöka få igång det igen?

    Jag funderade själv på att öppna min NAS på samma sätt med har avstått pga av problem kring de som inte kan hålla tassarna borta så du gör ju i så fall det helt på egen risk.