Kommentarer/frågor som inte kräver en ny egen tråd

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av CaptainC, 2 sept 2010.

1. Coolhand

Coolhand Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Felpost, det löst sig...

Last edited: 9 feb 2011
  2. Rozeman

Rozeman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

När jag laddar min telefon "piper" den till och visar "BATTERI FULLT" i displayen. När jag tar ur sladden visar den 97% laddning. Märkligt! När jag då stoppar i sladden igen och laddar till telefonen signalerar för fullt batteri igen, kan jag i bland ha ex. 98% efter att ha dragit ur sladden. Efter att ha upprepat proceduren ett par gånger har jag till slut 100% i displayen. Vad beror detta på? Hur fixar jag detta lilla problem?

3. Perka

Perka Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

4. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    det har varit på tapten både här på swedroid och xda om att det är en feature i nyare firmware som samsung har lagt till för att batterierna ska hålla bättre. hurvida det stämmer eller är spekulationer är inte jag rätt person att säga :)

5. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Funderar på att göra en systemåterställning via recovery mode (volym upp, home, power. När jag köpte telefonen så hade den inte tre knapps kombon, så den lades in via denna guide som finns här på forumet. Nu undrar jag om denna kombo kommer försvinna eftersom jag återställer den till sitt ursprung?

Sedan undrar jag också om det är nödvändigt att göra en systemåterställning när man byter rom. Hade 2.2 innan och körde in den läckta 2.2.1 utan någon som helst tanke på att återställa den innan..

6. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Tre-knapps kombon försvinenr inte. Den ligger i bootloadern som inte påverkas av systemåterställningar.

Det är inte nödvändigt att göra systemåterställning. Men enligt mitt tycke så är det alltid att rekommendera.

/qsec

conny85 gillar detta.
  7. Lodur

Lodur Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något konstigt händer:
    Min SGS har efter 2.2-upgrade fungerat riktigt bra,-utom GPS men det har jag gett upp nu. Jag har inte använt särskilt mkt udda appar, Snowstorm, Currency converter & droidavia samt Mort player (ljudboksspelare).
    Nu har den börjat lagga nåt så ini norden.Det tar extremt lång tid att få fram siffrorna när man trycker på telefon eller kontakt widgeten. Så min fråga är kommer lagget att lösa sej med 2.2.1 - eller åtminstonde förbättras.?
    Idag kör jag XEE - 2.2, helt std. Ingen root.

8. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Kort svar: Ja, stor skillnad mellan 2.2 och 2.2.1

Lodur gillar detta.
  9. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    ok tack för ditt svar..

10. diji

diji Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. Kompisen snackade om att "lagra alla sina nummer på sin gmail istället".
    Finns det någon how-to guide för detta? (Kommer engagera mig mer i denna fråga när jag har tid men hade mest tanke på om ngn visste ngt lätt svar för detta).

2 a) Wi-fi ON/OFF, vilket är mest batterisnålt?
    Med tanke på 3G kanske använder en hel del batteri också?

2 b) Vilka åtgärder åtgärdar jag för att spara som bäst ström och får därmed lång livslängd på telefonen? (ex. på resande fot utan laddare).
    Dock kunna få SMS och telefonsamtal.

4. Finns det apps för alternativa sätt att svara i luren, eller någonstans att ändra dessa inställningar? Brukar missa slidea på answerknappen ibland.
    Ev. att ställa in att göra en mindre "slide" med fingret

/Touchwiz 3 + 2.2.1

11. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    1: Logga in på ditt googlekonto i datorn, i gmail lägger du helt enkelt upp dina kontakter med telefonnummer, e-post och all annan information. Dessa kontaker kan du sedan välja att synka in i telefonen under konton & synkning, där kryssar du i kontakter under ditt gogglekonto som jag antar att du redan har där.

2: Wi-fi av sparar mest ström såklart.

2b, det borde vara bäst att inaktivera dataanslutningar. Om du håller in på-knappen en stund så kan du välja det i menyn där. Osäker på hur det går med sms...testa.

4: Under inställningar, samtalsinställningar, alla samtal, besvara samtal kan du välj att det också går att svara med hemknappen.

/qsec

12. AQUA-BEAVER

AQUA-BEAVER Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

1. gå in i kontakter och konton, där kan du välja vilka konton du vill synca kontakter med, välj då Gmail

2.a. Förmodligen befinner du dig ju inte i område med wifi hela tiden så självklart sparar det mer batteri att ha det avslaget
    b: stäng av datatrafik, du kommer inte kunna surfa men drar mycket mindre batteri. Alternativt att stänga av bakgrundssynronisering via Inställningar->konton och sync.

Last edited: 10 feb 2011
  13. diji

diji Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittade var man lägger till nya nummer, perfekt!
    En sak kvar bara, hur lägger jag in alla mina kontakter ifrån min mobil in till gmail?
    Jag orkar inte riktigt sitta och addera in varenda nummer ...igen (nyköpt SGS).
    De ligger just nu som vanliga telefonnummer, ..antar jag?

Tack för hjälpen av de övriga frågorna också!

14. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Finns det någon snäll själ som skulle vilja förklara vad 2e recovery och 3e recovery innefattar?? läste på några trådar här och då nämner många just detta med 2e och 3e och vad är det !? väldigt tacksam för svar.

15. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Den stora skillnaden är att med 2e så kan man köra vilka update.zip-filer som helst. Men 3e så måste de vara "signerade" jag vet inte exakt vad det innebär men det ställer iaf till problem för de som skapar zip-filer för tex upddateringar av diverse saker.

/qsec

16. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Signering innebär att det finns en kod i paketet som säkerställer att det kommer från en viss källa (dvs Samsung). Den funktionen var avstängd i 2e, men har aktiverats i 3e.

Vill du ha mer specifik information kring hur det fungerar är Wikipedias sida om "Public-key cryptography" (engelska) en bra källa.

Last edited: 12 feb 2011
  17. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Ok tack så mycket för info. Men hur vet man om man har 2e eller 3e då..

18. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Det står högst upp i recoveryn.
    Om du har CWM har du 2e.

conny85 gillar detta.
  19. conny85

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Har försökt läst på nätet gällande Pit filer och det är något jag inte förstår så jag frågar er :) . Har lagt in XWJS5 via odin idag och då la jag in filen som PDA och flasha (stod att pit fil inte behövs) men nu undrar jag varför man behöver pit filen s1_odin_20100512.pit med EN tar fil medans man inte alls behöver den på en annan tar fil?? läste på samfirmware: Please when you have only one file SKIP RE-PARTITION! Use only .PIT files if you have 3 files!

Men om man kollar på denna bild som är bifogad (från samfirmware) så är det ju bara EN tar fil ändå är Pit fil markerad?

och varför finns det tre olika pit filer? 512, 513, 803.. Nu blev det många frågor men hoppas någon förstår vad jag menar :P

Bifogade filer:

• odin.jpg
      odin.jpg
      Filstorlek:
      49 KB
      Visningar:
      80
    Last edited: 12 feb 2011
  20. CmeC

CmeC Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

En fundering till alla er som använder volymknapparna för att sänka ringsignalens volym: När man håller inne "volym minus"-knappen alternativt trycker på den knappen flera gånger försätts ju telefonen i ljudlöst läge. Med Eclair vill jag minnas att telefonen blev helt ljudlös och likaså var vibratorn avstängd. Med senare uppdateringar är det ljudlösa läget automatiskt med vibratorn påslagen. Jag vill dock kunna alternera mellan att ha vibratorn på eller av när ringsignalen är tyst. Min lösning just nu är att gå in via appen Quick Settings och välja "silent" för att få både ljudsignalen och vibratorn avstängd. Detta blir dock lätt lite omständigt.

Min fråga blir därför: Finns det någon möjlighet att modifiera telefonen så att man med hjälp av ytterligare ett tryck på "volym minus"-knappen från "ljudlös och vibrator på"-läget kan få både vibratorn av och ringsignalen att vara tyst?