Kommer Netflix mfl bli ännu mera fragmenterad ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 24 sept 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Netflix har blivit synonymt med att strömma video på nätet, precis som man gogglar för att söka på saker på nätet eller använder youtube för att kolla video klipp, eller spotify för att lyssna på musik har Netflix blivit synonymt med att strömma video på nätet. Netflix är de som startatad den nya revolutionen , som vann över piraterna från den onda sidan till den goda.

    Det kan ju knappast ha undgått någon att Disney är i god väg att ta bort allt deras matrial på netflix, i förmån att skapa sin egen strömningstjänst med bättre avanser. Jag tror det inte kommer dröjja länge innna fler stora studios går i samma fotspår.

    Vad som har möjliggjort och startat streaming revolutionen är ju tanken att ha allt samlat på ett ställe att man betalar en "skit summa" för att sedan med "gott samvete" kunna ta del av all världens matrial.

    Men nu ser vi mer och mer att mång drar sig ur netflix och skapar egna tjänster och netflix splittrar ännu mera.

    Vad det i slutändan kan innebära är att folk tvingas ha enormt många abbonemang, på kanske 80-100 kr st per månad..detta känns ju inte riktigt hållbart..

    Ja bara en tanke jag hade.. tror nämligen inte att netflix kommer hålla i det långa loppet... Hollywood studios är giriga.. och de fattar att de kan tjäna mer pengar på att skapa egna tjänster, och dom vet att folk betalar rätt bra för att få tillgång till tex nya filmer...

    känns ju som det här kommer skada mänskligheten rätt hårt, när dom inte gör allt tillgängligt på en och samma tjänst men ett problem är ju också att bara en bråldel av producucerat matrial läggs ut på dess streaming tjänster.. Jag ser inte detta som en hållbar modell i längden.. återstår att se när korthuset rasar...


    Så vart går eran smärtgräns vad kan ni tänka er betala per månad för alla abbonemang ?
    Den fina tanken att ha allt på en och samma tjänst och betala en skitsumma varje månad tror jag blir omöjlig i framtiden.
     
  2. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Intressanta tankar. Något som gått mig förbi faktiskt och det låter som en trist utveckling.

    Däremot kan jag väl prata lite om smärtgräns. Har man två barn dessutom som förstås skall ha var sin mobil, man betalar TV-licens ( ja jag gör faktiskt. att slippa all reklam gör det värt det. dock kommer ju den på skatten snart), man har bredbandband hemma, kidsen måste ha nån slags musiktjänst ( ja de måste) och så förstås alltid en filmkanal. Börjar man att räkna ihop det som går under "it, nöjen" är det en sektor som svullnat grotesk i familjebudgeten. Jag är inte beredd lägga en krona mer på ytterligare abb i alla fall ;)
     
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Förvånas över att så många tar för givet att man måste se och lyssna på en massa saker hela tiden.

    Hur många är vi som bara går på bio någon gång per år, inte har haft tv på över 20 år - och inte saknar något av det?

    Konserverad musik på burk förstördes slutgiltligen när CD:n tilläts tränga ut LP skivan.

    Redan innan var "live" det enda riktiga, egentligen.
    Och då menar jag inte dyra kommersiella konserter.

    ??
     
  4. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag fattar inte tidsmässigt heller. Jag hinner inte följa med det som finns i vårt enkla basutbud ens. Tv 1, tv2, tv 4, tv6 och kunskapskanalen. Film är väldigt tidskrävande.

    Själv gjorde jag en idag uddasak. Gick ner på bibblan som önnu har musik cd. Lånade ca 40 skivor. Allt från klassiker till ganska nya. Rippade allt ( bara mata in skivan. Resten går av sig självt). La på minneskortet i mobilen. Har musik för lång tid framåt. Men en verksamhet som snart är död. Sen måste jag säga att runt 100 kr i månaden inte är så farligt för Spotify och annat om man lyssnar mkt
     
  5. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Eller så har man ett konto i taget, flyttar runt lite. man måste ju inte se taken 3 med liam neeson varje vecka liksom.
     
  6. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Kör själv med den varianten, en månad med Netflix, andra HBO et.c varvet runt och betar av det intressanta. Det roliga är att efter ca. 6 månader kommer ofta ett mail "Vi saknar dig som kund" och bjuder på en ny gratismånad... Sa upp Canal Digital för ungefär ett och ett halvt år sedan och gick helt över till strömmat och har lagt ner några hundralappar totalt (inte alltid man får erbjudande) isf 349:-/mån, har en "public screen" på gång och då ryker TV-licensen.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Netflix har nog samma tanke, vilket förklarar den stora mängd innehåll de själva producerar/sätter sin egen stämpel på. Det kommer bara att tillta med tiden (de ökar sin budget för "eget material" årligen, ex. 6 miljarder dollar för 2017). Avgiftshöjningen de nyligen införde beror på att de vill utöka eget material i snabbare takt. Tror de tidigt insåg att det inte riktigt går att förlita sig på filmbolagen och satsar därför på att bli ett eget filmbolag. Amazon gör samma sak.

    Netflix har även lyckats lägga rabarber på inarbetade namn så som Star Trek (naturligtvis i samarbete med CBS, men den har premiär på Netflix och CBS samtidigt), så jag tror faktiskt att Netflix kommer gå vinnande ur striden, och möjligtvis HBO, Amazon samt Disney. Resten var nog för sent med i leken/kommer inte hänga med/får nöja sig med de abonnenter som roterar mellan olika tjänster för att komma åt vad som för stunden är intressant i filmväg. Vad gäller specifikt TV-serier kommer nog bara ett fåtal strömningstjänster återstå om låt säga 5-10 års tid (...på gott och ont).

    Just CBS har för övrigt inte lyckats sälj in sin egen streamingtjänst i USA (USD 4,99/mån).

    Edit: Glömde Disney.
     
    Last edited: 24 sept 2017
  8. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Detta blir lite off topic men kan möjligen räknas in under frågan vad vi är beredda att betala. Och kostnaderna ökar

    Blir mer och prenumerationer. Skall man spela ps4 krävs plötsligt en månadssavgift ( för att spela mot andra), du prenumererar på fotoshop och officepaket osv.

    Tror summan för många eskalerat väl hårt. Kanske är extra filmkanaler något man drar in på först? Alla kommer nog inte att överleva
     
  9. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    @bernard@bernard, kanske en idé för en post för att se hur mycket varje läsare spenderar I månaden / vilka tjänster de har?
     
    bernard gillar detta.
  10. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag tänker liknande ang dagstidningar. "Bli prenumerant och få tillgång till alla våra artiklar"

    Allt från tt/ela till DN. Orka betala ~100:- i månaden för 9 olika tjänster. Nej, hellre att jag betalar kanske 5-9:- per artikel jag är intresserad av att läsa.
    Netflix har jag, men kollar knappt, sambon gör det däremot. Betalar 139:- i månaden, men skall gå ned till 2 skärmar så det blir väl 119:- har jag för mig.
     
  11. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Även om jag är mobilintresserad ( annars skulle jag inte vara här ;) ) får jag svära lite i kyrkan?

    Har ibland svårt att förstås att man lägger 8-10 000 ( även om det ofta är på avbetalning) på en mobil vars föregångare kunde i princip samma saker. Och modellen innan och den innan ... ;) Eller när det finns mobiler för 3000 - 4000 som är marginellt sämre.

    Men är ju som allt annat. På vissa områden vill man ha det bästa. På andra spelar det ingen roll
     
    Last edited: 24 sept 2017
  12. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag förstår hur du tänker.
    Jag minns när jag började med Android, kanske för 8 år sedan. Varje år som de nya "premium" (på den tiden kallades väl de high-end bara) kom så var det faktiskt en skaplig skjuts framåt i utvecklingen.
    Jämförelsevis idag så är den utvecklingen snarare i priset än i hårdvara/mjukvara.

    upload_2017-9-24_18-36-50.png
     
  13. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag vet inte om jag är trött bara men jag förstår inte vad dessa inlägg har med prenumerationsmodeller att göra?
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vi är minst två oförstående. ;)
     
  15. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Själv är vi 3st som delar på en massa abonnemang. Har i dagsläget HBO, Netflix, viaplay, cmore. Delat på 3 så blir det en knappt märkbar summa :)
     
    bernard gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Verkar som piratkopieringen ökar igen, detta pga att de finns fler tjänster än netflix alltså fragmenteringen har ökat samt att varje tjänst producerar mer egentillverkat innehåll, detta tvingar folk att ha allt fler abonnemang, vilket blir dyrt för oss konsumenter, det var alltså bättre förut när netflix hade hela kakan och man bara behövde ha ett abonnemang. Så att piratkopieringen nu ökar är tjänsternas egna fel som försöker låsa in allt mer tv serier och innehåll och göra dom bara tillgängliga för deras egna tjänster.
    Disney ska väl starta en egen också och då är det rimligt att anta att allt disney innehåll kommer försvinna från konkurrenterna, ja som sagt de gräver sin egen grav helt klart...

    The Rise of Netflix Competitors Has Pushed Consumers Back Toward Piracy

    det pratas lite om det i femti juli podden


    View: https://www.youtube.com/watch?v=zUV4cnGGCQE
     
  17. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Varför ska du ha Netflix. YouTube, SVT Play och TV4 Play räcker mer än väl. Grattis alla tre dessutom
     
  18. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Inte konstigt. Däremot är jag imponerad av den yngre generationen -30 som är så trogna lagen.
     
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    "...samt att varje tjänst producerar mer egentillverkat innehåll."

    Man kanske är intresserad av sånt som bara finns på Netflix.