Netflix har nog samma tanke, vilket förklarar den stora mängd innehåll de själva producerar/sätter sin egen stämpel på. Det kommer bara att tillta med tiden (de ökar sin budget för "eget material" årligen, ex. 6 miljarder dollar för 2017). Avgiftshöjningen de nyligen införde beror på att de vill utöka eget material i snabbare takt. Tror de tidigt insåg att det inte riktigt går att förlita sig på filmbolagen och satsar därför på att bli ett eget filmbolag. Amazon gör samma sak.
Netflix har även lyckats lägga rabarber på inarbetade namn så som Star Trek (naturligtvis i samarbete med CBS, men den har premiär på Netflix och CBS samtidigt), så jag tror faktiskt att Netflix kommer gå vinnande ur striden, och möjligtvis HBO, Amazon samt Disney. Resten var nog för sent med i leken/kommer inte hänga med/får nöja sig med de abonnenter som roterar mellan olika tjänster för att komma åt vad som för stunden är intressant i filmväg. Vad gäller specifikt TV-serier kommer nog bara ett fåtal strömningstjänster återstå om låt säga 5-10 års tid (...på gott och ont).
Just CBS har för övrigt inte lyckats sälj in sin egen streamingtjänst i USA (USD 4,99/mån).
Edit: Glömde Disney.
Last edited: 24 sept 2017