Bra fråga. Det beror lite på varifrån
Webhallen får sin telefoner. OnePlus-telefonerna de säljer är i princip gråimport. De är ingen officiell säljkanal så att säga, så telefonerna kan komma från vilken distributör som helst ute i vida världen.
Jag hade nog kollat upp vad
Webhallen säger om garantivillkoren/från vilken region telefonerna kommer om de tar in OnePlus 5T. För om de är importerade direkt från ex. Kina kommer OnePlus EU inte ge någon garanti på dem...
Det är definitivt tryggast att handla via OnePlus EU-hemsida, men nackdelen då är att betalalternativen blir begränsade vs ex.
Webhallen som har hela Klarna-köret.
Tycker det är ett ofog när säljarna inte anger huruvida produkterna är gråimport eller ej och då också specificerar region. Det blir snudd på falsk marknadsföring om man säljer något som tillhör en annan region och som påverkar tillverkarens garantivillor.
Webhallen är inte ensamma om detta, utan i princip alla som säljer gråimport är lika dåliga på att informera om just regionen.
Egentligen borde hela den här soppan vara ett fall för patent- och marknadsdomstolen, som bör slå fast att det skall vara lagkrav (om det inte redan är det) vad gäller att informera om produkters regiontillhörighet.
Det är inte heller ovanligt att officiella servicecenter endast servar enheter som tillhör X region, och då kan ju produkten inte servas lokalt, vilket leder till att man får använda någon som kanske inte har tillgång till originaldelar, rätt kompetens och dylikt med resultat därefter... En riktig soppa som sagt
Själv försöker jag så långt det går undvika gråimport av den anledningen. Det blir mycket osäkrare och krångligare än om man handlar genom riktiga kanaler. Vid garantiärenden är det också en fördel att kunna vända sig direkt till tillverkaren eftersom handläggningstiderna blir kortare. Min erfarenhet är också att tillverkarna är mer måna om kunden vid garantiärenden vs ÅF.
Click to expand...