Kompass problem Galaxy S21 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av Jenzner, 6 sept 2021.

  1. Jenzner

    Jenzner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    7
    Använder min s21 ultra som pejl när jag jagar. Men den har stora bekymmer med att hitta norr. Jämför jag med galaxy watch 4 classic så står mitt norr ca 20 grader fel. I appen (tracker Hunter 6) så kan jag få fram en traditionell kompass med alla väderstreck och grader, då står kompassen och pendlar fram och tillbaka ca 20-30 grader. Omöjligt att få den stabil. Kompassen är kalibrerad i maps med hög känslighet..klockan är dock klockren, stabil på graderna..

    Har monterat en sån där fingerring bak på telefon men har svårt att tro den ska inverka. Då det fungerade hur bra som helst på min förra telefon, s10.....
     
  2. gr0ove

    gr0ove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har försökt kalibrera kompassen med Google Maps flera gånger men inte lyckats få annat än Låg känslighet. Har skal i plast med en liten metallplatta långt ner, i botten i skalet för att fungera med magnethållare. Har provat utan skal oxå men tycker inte det blir nån skillnad. Med kompass app så funkar det inte alls med norr/söder osv. Positionen är korrekt men vart jag än riktar min mobil så blir det aldrig rätt.

    Så hur lyckas du få känslighet hög?
     
    Last edited: 6 sept 2021
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Magneten stör.. Så även när du inte har telefonen fäst till hållaren så har magnet
    en påvekat din kompass..

    Prova skaka om telefonen, sen starta om, rensa app cache och prova kalibrera din kompass.
     
    Kristy och gr0ove gillar detta.
  4. gr0ove

    gr0ove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack! Jag ska testa att göra så!
    Tror du metallplattan stör oxå? Jag testar att ta bort den från skalet först iaf.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Prova det :)
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det beror ju helt och hållet på vilken sorts metall, om den är det minsta magnetisk så stör den garanterat (vilket metaller och legeringar som innehåller järn eller neodym är men även nickel och kobolt kan påverka om det blir en elektrisk spänningsskillnad i dem och det därmed blir ett flöde av elektroner).
     
    Kristy gillar detta.
  7. Jenzner

    Jenzner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    7
    Kan min fingerring störa så pass? Funkade ju som sagt med en exakt likadan förut. (Magneter fastnar inte på denna)

    Får jag hög noggrannhet på maps genom att kalibrera så hoppar den ner till låg noggrannhet bara genom att gå ur appen och sen starta igen. Jag står kvar på exakt samma ställe, telefon i exakt samma läge..
     
  8. Jenzner

    Jenzner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    7
    Pratade just med Samsung support. Han bad mig återställa nätverksinställningar under allmän hantering. Just direkt efter jag gjort det var norr och pendling helt klockren.
    Gick ur appen sen in igen då börja de pendla igen. dock mindre än förut.

    Lägger jag telefon på marken så blir den stabil men direkt jag håller i den eller ens rör i den så börja den pendla. Och nej så skakis är ja inte att jag ska kunna påverka så många graders pendling.
     
    Kristy gillar detta.