Kompassen visar konsekvent 90 grader fel

Diskussion i 'Blade' startad av runulf, 13 dec 2010.

1. runulf

runulf Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter en vecka med ZTE Blade är jag överlag nöjd. Dock har jag problem med kompassen.

Oavsett om jag kalibrerar kompassen eller ej verkar den konsekvent visa 90 grader fel, dvs när kompassen säger "Norr" pekar nålen egentligen mot öster. Jag har provat några olika applikationer, inklusive "Compass" och "Marine Compass", och samma sak händer på ett flertal platser både inomhus och utomhus.

Jag undrar om det är någon som känner igen problemet. Frågan är om det bästa vore att göra factory reset eller gå tillbaka till Telia med den för reparation eller utbyte. Eller är det kanske någon inbyggd bugg som kräver uppgradering av Android?

Mobil: ZTE Blade från Telia med original-OS.

Rune

2. SyntaxError

SyntaxError Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har råkat ut för samma sak.
    Hur konstigt det än låter så tror jag att det beror på att kompassen går åt fel håll.
    Om man kör programmet Phone Tester, väljer Sensors Status och Compass så händer följande: Håller man luren mot norr visar den 0 grader. Om man sakta vrider mot väst (270 grader) så räknar den upp till 90 grader. Från norr mot öst (90 grader) räknar den ner till 270 grader. Rakt söderut visar den rätt.
    När man kör Google Skymap roterar himlen åt fel håll.
    Det vore intressant om fler ville testa detta för att se om det är ett frekvent fel.
    För de som kan tekniken så borde det gå att rätta till problemet i mjukvaran för magnetsensorn.
    Bortsätt från lite taskig batteritid är jag i övrigt nöjd med luren.

3. ZTEblade

ZTEblade Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har bara testat lite kort men jag tror min blade gör på liknande sätt.

4. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Intressant... Faktum är att den finska Saunalahti ROM:en samt Telias ROM har två filer som skiljer sig från tidigare Blade ROM:ar och jag får liknande problem med Telia och Saunalahti ROM:arna på min OSF. Lösningen har varit att kopiera dessa filer från den ungerska ROM:en.

I Finnish Fillyjonk RLS2 så är en av filerna ersatt med ungersk version och det löser problemet i en ren compass applikation men visar fortfarande underliga riktningar i t.ex. Google Maps. I nästa version har jag även bytt den andra filen och då visar den även rätt i Google Maps.

Verkar som en bugg i Telia ROM:en med andra ord. Jag är fortfarande osäker på om Suanalahtis telefoner behöver de ändrade filerna, det är inte omöjligt att deras hårdvara skiljer sig lite från övriga då de bl.a. har 5mpixels kamera. Telias blade verkar dock ha samma "gamla" hårdvara som de flesta andra blades med ROM:en har samma kompass "driver" som den finska och det kanske är just det som är problemet.

Chansen är god att era kompasser kommer att funka bättre i Finnish Fillyjonk RLS3 när den är klar men jag kan självklart inte garantera något. Den nyfikne (och våghalsige) kan så klart testa den sista Hungarian Hedgehog versionen. Den borde fungera på Telias blade.

Last edited: 14 dec 2010
    karlssson och runulf gillar detta.
  5. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Den är ju kinesisk.....Andra sidan klotet ni vet.;) (min gör lika,men det är ju konsekvent så der går ju att använda den.

6. runulf

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack kallt_kaffe! Då verkar det som att det mest sannolikt är ett mjukvaruproblem och att det inte skulle löna sig att lämna in telefonen på lagning. Kompassen är inte en viktig funktion för mig, men om det vore fel på hårvaran hade det känts motiverat att få det åtgärdat.

7. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Lite knepig situation. Mjukvaruproblemet som kan man lösa men det innebär att man måste hacka sin telefon vilket kanske innebär problem med garantin.

Egentligen borde man lyfta problemet med Telia och tvinga dem att fixa en mjukvaruuppdatering även om det är enkelt fixat om man root:ar eller lägger in clockwork recovery.

8. runulf

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är en bra synpunkt. Frågan är bara hur man lyfter problemet utan att bli av med sin telefon några veckor medan de felsöker. Det är inte alltid lätt att ta sig genom kundtjänstens frontlinjer till de som verkligen kan få något gjort.

Tänk om det vore så enkelt som att säga "Shibboleet".

9. runulf

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fixat med Japanese Jellyfish RLS8

Igår bytte jag ut Telias original-ROM mot Japanese Jellyfish RLS8 och det verkar som om det löste problemet.

Tack kallt_kaffe!

10. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det löste problemet ja! Tack