Komplett backup android till windows 10

Diskussion i 'Allmänt' startad av MustardTiger, 13 sept 2018.

  1. MustardTiger

    MustardTiger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    35
    Jag saknar Apples funktion för att göra en komplett backup av telefonen till en fil på datorn. Den återställer sedan allting, alla appar inkl deras inställningar, alla filer, musik. Rubbet, en ny telefon blir precis som den gamla var.

    Finns det en motsvarighet för android+win 10?
     
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Om du har TWRP kan du göra en fullständig backup av mobilen och spara filerna på din dator eller en hård disk. Med dessa, tillsamman med en separat backup av dina egna filer, kan du återskapa mobilen i exakt det tillstånd som det var när backupen togs, med alla appar inställningar osv.

    Om dessa går att lägga tillbaka på en annan (likadan) mobil vet jag dock inte.

    Alla andra varianter av backup som jag har testat har inte fungerat särskilt bra.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Android-backuper blir sällan lika bra och omfattande som Apples backuper, tyvärr. Men Androids backup-lösning har blivit mycket bättre de senaste åren. Idag skulle jag säga att allting av vikt blir återställt, men det blir ändå en del pillande om man byter telefon eller fabriksåterställer.

    Apples grej med att göra en backup "till datorn" är ju helt kass. Varför ska du ha en lokal kopia på datorn? Om du får inbrott och blir bestulen på både telefon och dator, eller om huset brinner ner, då förlorar du ändå all data?
    Givetvis ska man göra en backup till molnet. Androids backup-lösning finns under inställningar på telefonen, samt i Google Drive-appens inställningar. Gå in där och kolla. Se till att allting är aktiverat. Låt sedan telefonen ladda under natten på wifi så ska en backup göras. På nyare telefoner med senare Android-version kommer du märka att det mesta blir sparat, såsom de flesta inställningar. Vad som inte sparas är t.ex. lokala filer, du får ordna en egen app som laddar upp såna automatiskt (eller göra det manuellt till t.ex. Google Drive).
     
  4. MustardTiger

    MustardTiger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    35
    Jag har gjort sådana återställningar via Google och telefonen blir inte återställd på samma sätt som iPhone. Det saknas massor med inställningar. Ja visst de får gärna lösa det så att allt återställs via molnet istället, men poängen är att det ska fungera korrekt. Allting ska återställas, det ska inte gå att skilja telefonerna åt. Sedan är ju resonemanget lite långsökt, då ska man inte ha en NAS backup hemma till datorn heller då för huset kanske brinner upp i tredje världskriget. Slutligen är det en integritetsfråga när det gäller molnet, en krypterad fil på min hårddisk är endast min ensak.
     
  5. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Problemet med Android är väl dess mångfacetterade utförande. Ska du få med inställningar/appdata för alla appar i telefonen så hjälps t.ex. inte det om du går från Samsung till Sony såvida du inte körde med någon standardiserad tredjeparts-launcher på telefonen du migrerar ifrån, dessutom så skiljer sig inställningsupplägget stort från en Android-version till en annan plus alla varianter som telefontillverkarna haxxar till på en hand. Kort och gott, jag skulle inte vilja vara det som får på skrivbordet att göra en sådan lösning och sen dessutom behöva ansvara för dess funktionalitet [emoji38]
     
    Kristy gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Håller med dig, backupen fungerar inte optimalt men jag är ändå hyfsat nöjd ska jag säga. Det du skriver, "Det saknas massor med inställningar", kan jag inte alls hålla med om. Snarare är det ett fåtal inställningar som saknas.

    Det kanske ska tilläggas att jag kör uteslutande Pixel- och Nexus-enheter, dvs Googles egna ekosystem. I princip alla inställningar finns med i backupen när jag hoppar mellan sådana enheter, liksom min launcher, ikoner, bakgrundsbild, blockerade nummer, ordlista, wifi-nätverk, sms osv. Det fåtalet inställningar som saknas är t.ex. ringsignal (om jag valt en egen mp3-fil), parade Bluetooth-enheter, mitt fingeravtryck/min pin-kod samt Smart Lock-inställningar. Därutöver är lokala filer något som saknas. Även appdata för vissa appar saknas. Så lite pillande blir det ju, men det är i princip bara inställningar för vissa appar som kan ta viss tid att ordna. Typ som Bank-ID och några till.

    Vad använder trådskaparen för enheter när han har skapat sig en uppfattning om backupfunktionen? Något annat än Pixel gissar jag?
    Berätta gärna vilka inställningar och grejer du saknar. Kan tänka mig att det är en del, men vore intressant att se en uppräkning.
    Men det du skriver - "det ska inte gå att skilja telefonerna åt" - anser jag vara närmast sant, åtminstone om man använder Pixel.

    Jag förstår att vissa är skeptiska till molnet, men jag anser molnet vara den enda typen av backup som duger. Kan du inte ladda upp en krypterad fil till molnet isf? En NAS-backup placerad i hemmet ger jag inte mycket för. Jag skulle oroa mig betydligt mer för brand eller inbrott än hårddiskkrasch. De vars hus brinner ner tror inte att det ska drabba just dem, det ligger lite i sakens natur... "Det händer alltid någon annan", tänker man. Samma sak med inbrott, man förväntar sig inte att det ska hända.
     
    Kristy gillar detta.