Fråga: komplett backup?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Larsgmb, 29 mar 2023.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 917
    Mottagna gillanden:
    661
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Hej i stugan.
    Finns det något sätt att ta en (någorlunda) fullständig backup på telefonen? Inklusive de inställningar som gjorts i respektive app.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Kort svar, nej.

    Långt svar, ja men kräver ofta root. Och så beror det på vad man faktiskt vill ha. En riktig fullständig backup är svår att uppnå och skulle man lyckas så kan man bara importera det till i princip samma telefon.

    En backup av bara appar och dess inställningar är långt från en fullständig backup och ja det går. Använde för många år Titanium backup för det men allt eftersom man kan backup upp data för diverse appar till molnet så känner jag att det behovet inte finns längre och har inte gjort en backup på säkert 8+(?) år.

    Byte nyligen telefon och använde mig bara av Googles backup och inbyggda backup för olika appar. Känner inte att jag blivit av med någon från förra telefonen. Förutom att en sms/rcs konversation inte blev fullständig men det är droppe i havet.
     
    katho, Kristy och Larsgmb gillar detta.
  3. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 917
    Mottagna gillanden:
    661
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    OK. Tack:)
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    "Komplett backup", i betydelsen "100 % av telefonens innehåll", är knappast eftersträvansvärt, som nämnts ovan. Då följer det med massor av saker du har absolut noll nytta av, och den formen av backup är bara otymplig. Istället bör man eftersträva att göra backup av "allting viktigt", om man formulerar det så, tycker jag iaf.

    Jag tycker det idag i princip räcker med Googles molnlösning för backup/återställning (med några undantag, se nedan). Då får man ner en stor del av appdatan och telefonens inställningar på sin nya telefon.

    De saker där Googles lösning inte håller måttet ännu, där man bör använda en tredjepartsapp enligt min mening, är:
    -Backup av SMS/MMS/RCS
    -Filer, typ en app för automatisk uppladdning av lokala filer till Google Drive eller annan molntjänst.

    Sen blir det alltid lite pill att fixa sin nya telefon ändå, en del appars appdata saknas ju som exempel (BankID med flera). Och en del annat som man måste fixa, vissa inställningar och anslutna enheter som måste fixas.

    Vad gäller SMS/MMS/RCS så gör Google ett hyfsat bra jobb med att säkerhetskopiera och återställa dessa, men själva funktionen för att skapa säkerhetskopian är i mitt tycke inte helt pålitlig. Det finns ett antal sätt att göra bort sig och bli av med sina sparade meddelanden. De sparas bara en begränsad tid i molnet. Uppladdning sker bara en eller några få gånger per dygn, så du riskerar att förlora innehåll om du tappar telefonen. Därför använder jag Googles tjänst för att ladda ner meddelanden på min nya telefon, men jag har en annan app som hela tiden laddar upp meddelanden till en annan lagringsyta (till Gmail i mitt fall), för säkerhets skull, som en extra kopia.
     
    Larsgmb gillar detta.
  5. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 917
    Mottagna gillanden:
    661
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Det jag menar med komplett backup är inte varje systemfil på telefonen.
    Men inte bara appar som man får av Google/Samsung (om man vill) vid installation. Utan också inställningarna/innehåll i dessa (appars appdata).
    När det gäller just SMS så får man dessa av Samsung vid installation.
    I övrigt, som BankID mm har jag insett att det bara är att bita i det sura äpplet.
     
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    2 774

    MINA ENHETER

    Det är en nackdel när man köper en android mobil.
    Dock tror jag att Google har det inbyggt men att få app-utvecklare använder funktionen av nån anledning. Rätta mig nån om jag har fel.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är upp till appens tillverkare om de vill vara med i backupfunktionen eller inte. Vissa appar jag använder/har installerade återställer även appdata.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Inlägget blev längre än jag tänkte, sorry :)
    Jag skulle säga att det är ganska individuellt, om man är nöjd med den appdata man får återställd eller inte. Alla användare har olika intressen/behov, därför ofta vilt skilda appar installerade på sin telefon, och då kan få väldigt olika resultat vid återställningen.
    Nu för tiden skulle jag säga att en absolut majoritet av mina appar faktiskt får appdata återställd. Så jag är väldigt nöjd med resultatet.
    För några år sedan kunde jag höra folk göra exakt det påståendet (t.ex. grundaren av Android Police påstod det en gång), men då höll jag själv inte med, för jag tyckte det saknades appdata för alltför många av mina appar.
    Den som vill se vilka appar som har appdata uppladdad i sitt eget konto, kan öppna Google Drive (appen), klicka på Säkerhetskopior och sen in på aktuell enhet, för en lång lista (förhoppningsvis) med appar.

    De appar jag själv brukar behöva pilla med vid nyinstallation:
    Bank-ID, Freja, Wireguard (VPN-tunnel), Google Wallet/Pay

    Två appar, Foldersync (uppladdning av filer till Google Drive) och Smsbackup+, erbjuder förvisso molnbackup, men jag brukar ibland göra om dessa appar från grunden, för att säkerställa att inget problem smyger sig in pga återställningen, då de utför viktiga uppgifter för mig. Men jag tror de har fungerat bra de gånger jag inte gjort om dem från grunden.

    Swish har väl en väldigt enkel process för att komma igång, när Bank-ID är fixat.
    Vissa appar sparar all data i ens konto, men man måste logga in på nytt, typ Snapchat, Västtrafik, Avanza, parkeringsappar, Messenger m.fl. Dessa går rätt snabbt att fixa, så egentligen inget att klaga på i mitt tycke. Nu när operativsystemet automatiskt fyller i lösenord och inloggningsuppgifter så är det extra smidigt. Borde inte situationen var ungefär likadan på Iphone, med lite sånt småpill fortfarande? Jag skulle anse det konstigt om t.ex. Snapchat och Facebook Messenger tillåter en appsession att återställas på Iphone men inte på Android, det är svårt att se vad som skulle motivera en skillnad där.

    Sammantaget skulle jag säga att moln-återställningen sparar flera timmars jobb för mig. Men jag brukar ändå sitta några timmar med min nya telefon och gå igenom en hel del, öppna varje app en gång åtminstone (och logga in om det behövs), för att säkerställa att ingenting behöver fixas.

    Vad gäller telefonens egna inställningar, så har jag för flera år sedan gjort en redogörelse för vilka inställningar som följer med, och vilka som inte följer med. Det gällde då Nexus, men kan överföras till Pixel. Se i denna tråden, några olika inlägg på de första sidorna:
    Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner
    Under de år som passerat sen dess har en del småfixar här och var skett, så idag skulle jag säga att Pixel-telefoner återställer nästan alla inställningar. Det är ytterst få undantag. Det som jag spontant kommer på, som måste fixas manuellt idag, är väl VPN-inställningar, anslutna Bluetooth-enheter (om de inte har stöd för Smart Pair) och kanske något mer liknande.
     
    BrorSnor och eastbound gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    2 091
    När jag körde Smart Switch senast så följde bluetooth-inställningarna med men jag har ingen aning om de har Smart Pair eller inte...