Komplett manual/ för Utvecklarealternativ

Diskussion i 'OnePlus 6 - Allmänt' startad av coxencoxen, 18 apr 2019.

  1. coxencoxen

    coxencoxen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej!

    Jag undrar om det finns en komplett guide eller manual för alla inställningar man kan ändra i sektionen "Utvecklaralternativ"?
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte det, men många av inställningarna är självförklarande.

    För en vanlig användare är de inställningar som är av intresse, dvs som inte är avsedda för främst utvecklare, inte så värst många, och de som är av intresse är hyggligt uppenbara skulle jag påstå.

    Det är dock en bra idé att försöka lista de mest användbara alternativen.

    Det första jag kommer att tänka på är "animationshastighet" som jag sedan urminnes tinder alltid ställt ned till 0,5x. I övrigt brukar jag inte ändra något själv.
     
    Kristy gillar detta.
  3. coxencoxen

    coxencoxen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag är medveten om att man inte behöver pilla på det mesta i dessa inställningar som vanlig användare. Dock så gillar jag att veta allt om allt :)

    Loggfiler och hur man använder dessa är ju något jag funderat på på senare. Kan man via dom kolla om telefonen har fått en trojan installerad i rooten som inte hittas av diverse antivirus och malware-program? Trojaner idag kan ju maskera sig så väl så att det mer eller mindre är omöjligt att upptäcka dom.

    Jag tänker, loggas telefonens alla aktiviteter? Kan man där se om kamera, skärmbild, mic aktiverats och när?

    Finns ju en hel del välutvecklade:

    Skygofree — a Hollywood-style mobile spy

    Kan man i utvecklaralternativ se vilka anslutningar telefonen har? Vad som tas emot och vad som skickas iväg. Eller måste man använda sig av en tredjeparts-app?

    Kan man låsa alla ut och ingående anslutningar och öppna de som är relevanta eller måste man köra någon slags brandvägg?

    Jag har i stort sett bara använt min telefon som "vanligt" och inte brytt mig så mycket om säkerhet fram tills nyligen då jag tycker att den inte känns som den borde. Inte ens efter en fabriksåterställning.

    Själva teleonen som helhet är också utan någon djupgående manual. Även om det mesta är förhållandevis enkelt att förstå så tycker jag som användate att man ska utveckla en komplett manual tillsammans med den fysiska produkt man tillverkar. Antingen PDF eller pappersformat.

    Allt idag har en Quick Start guide, typ.
     
    bernard och Kristy gillar detta.