Konsolidering av operatörsmarknaden, är det dags nu?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 17 feb 2014.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Både Telia och Telenor/Tele2 har som bekant redovisat ambitioner att täcka 90% av Sveriges yta med 4G under de kommande åren.

    Det här lär ju ge Tres styrelse ganska ordentligt med huvudvärk. De har inte redovisat några ambitioner att täcka så mycket även om de ska bygga ut nätet. Som jag ser det så finns nedanstående alternativ.

    1. Man fortsätter för sig själv med betydligt sämre täckning än alla andra. Det lär kräva att man byter inriktning till ett renodlat lågprisbolag för sörlänningar som struntar i täckningen ovanför Åre.

    2. Man bygger ett eget nät med likvärdig täckning för att slåss med konkurrenterna.

    3. Man köper upp Tele2 och får tillgång till Net4Mobilitys nät.

    Alternativ 1 känns uteslutet. Att priskriga brukar inte vara framgångsrikt på sikt.

    Alternativ 2 känns inte heller särskilt troligt. Det finns nog egentligen inte marknad ens för tre operatörer i norrland. Att då ge sig in som 4:e aktör och försöka kriga om de få som finns känns idiotiskt.

    Själv tror jag på alternativ 3.

    Det är dags nu! Det har hängt i luften länge men nu har marknaden kommit till ett vägskäl. Antingen måste Tre investera miljarder i ett eget nät med osäker avkastning, eller så kan man köpa upp en konkurrent som redan gjort stora delar av investeringarna samtidigt som man får överta en kundbas på över 3 miljoner kunder.

    Självklart kan det även bli så att någon annan operatör gör uppköpet. Men eftersom Tre behöver ett radikalt bättre nät så tror jag att de kommer att vara inblandade i något form av uppköp inom kort. Ska man tro rykten så köper Tre Tele2, men man skulle även kunna tänka sig att Telenor eller Tele2 köper upp Tre. Telia lär knappast vara inblandade i affären.

    Vad tror ni?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror mest på att Tre köper upp någon av operatörerna, då troligtvis Tele2. Har svårt att se att Hutchison eller Investor skulle vilja sälja av 3 Skandinavien.

    Det som också skulle kunna hända är ju att de satsar på nätet och bygger ut det rejält för att kunna konkurrera och behålla den plats de har idag med ett av de bästa datanäten.
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jag är ganska säker på att Hutchison inte ger mycket för den nordiska marknaden.. är nog mer en liten ankdamm för dom. Däremot kan den engelska Hi3G marknaden vara värd att försvara.

    Investor är nog också minimalt intresserade av att satsa mer pengar i Tre och det beror ju på att Tre inte tjänar några pengar med sina priser.

    Tele2 med Kinnevik och Christina Stenbeck som drivande har inte samma driv som sin far och då är det mer troligt att tex Telenor köper upp Tele2 eftersom fröken Stenbeck tidigare uttalat sig att hon är intresserad av en försäljning.

    Men... jag tror på mer "Status Quo" och att Tre sakta men säkert slås ut.
     
    Last edited: 17 feb 2014
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Inte omöjligt, men det blir väldigt mycket investeringar enbart för att försvara det man redan har, vilket kommer att slå mot vinsten. Om man istället köper Tele2 så försvarar man det man har samtidigt som man får 3,5 miljoner kunder på köpet. Kan de bara fixa fram pengar(Vilket inte bör vara något problem för Hutchison och Investor) så blir det nog ett uppköp skulle jag tro.

    Nja, det mesta tyder ju på motsatsen. Hutchison har uttryckt intresse för att stärka sin ställning i norden.

    Sedan har Tre gått med vinst i rätt många år nu samtidigt som de växer överlägset snabbast av alla operatörer. Även om de fortfarande är minst.
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nej jag tror inte de är intresserade mer än att man vill hålla uppe värdet på Tre.

    Hutchison är ju ett megaföretag från Hongkong med bindningar i Kina och Norden måste vara rena kaffepengar för ett sådant bolag plus att den ev vinsten är ytterst marginell.

    http://www.hutchison-whampoa.com/en/global/home.php

    Sen ännu viktigare är att inte Investor har visat att de är beredda att investera en större summa.

    Angående konsolidering så gjorde man då i USA en av de största affärerna som gjort under historien när Verizon köpte ut Vodaphone från den amerikanska marknaden.

    http://www.reuters.com/article/2014/01/28/us-vodafone-verizon-idUSBREA0R14S20140128

    Men det går inte att jämföra med en nordisk marknad som är alldeles för liten.

    Därför tror jag hellre att Telenor skulle vilja expandera och de har norska oljepengar i baken... :)
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    I så fall kanske Hutchison köper ut Investor från Tre och sedan köper upp Tele2. Telenor vinner inte så mycket på att köpa Tre egentligen. Nätet har de redan. Det är i så fall kunderna, men då får man dessutom ytterligare en dansk verksamhet på köpet. Känns osannolikt att de skulle vilja ha ytterligare en operatör i vardera land. De har redan en operatör i Danmark också.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att någon operatör köper upp 3 tycker jag känns ytterst otroligt. Hutchison säljer inte i första taget. Med ca 27 miljoner kunder i Europa så är de större än Tele2. Att man skulle vilja ge upp Sverige, ett land där "sin" operatör är den snabbast växande på marknaden kommer inte att hända.

    Jag tycker att det mesta tyder på att någon kommer att köpa upp Tele2. Mest troligt tror jag att det blir 3 som gör det. Ingen annan har riktigt visat intresse för det.
     
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 378
    Mottagna gillanden:
    2 821
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Hoppas att Tre köper Tele2, fröken Stenbeck gjorde sig ju av med sin pappas ögonsten Korsnäs, så att hon även skulle sälja Tele2 förvånar mig inte. Telenor har ju redan köpt en del av Tele2's verksamhet.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 150
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag är inne på samma spår som du. Sverige i sig kommer inte dra i enorma vinster till Huchinson/Investor. Kineserna använder Tre som en plattform för att visa att kinesisk mobilteknologi funkar. Att Tre skulle ge upp Sverige är inte så troligt. Det finns skäl att Huawei finns i Kista. Vill Stenbeck sälja Tele2 så tror jag att Tre köper.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  10. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Jag är också inne på samma tankar att 3 köper tele2 pga av flera skäl som redan har nämnt i tråden samt att fröken Stenbeck har rent ”tekniskt” separerat Comviq från tele2. Det skulle kunna betyda att fröken Stenbeck behåller Comviq men gör sig av med Tele2 för att inte konkurrera om samma kunder.. Min tanke, vad säger ni andra?
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vilka "kineser" är det du pratar om? Hongkong och fastlandskina är knappast samma sak. Det är inte ens Huawei som byggt utrustningen i Tres 4G-nät...
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Ja, kanske de gör så. Dock lär det ju bli lite problem eftersom Comviq inte är en operatör. Vet inte hur det funkar rent tekniskt att flytta över folk till en ny operatör efter att operatören bakom "försvinner".




    Skickat från min iPhone 5s.
     
  13. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    För vad jag vet är numera Comviq fristående bolag och separeray från tele2, men tillhör samma koncern, enligt tele2 och Comviq. Så bli en operatör skulle det kunna bli. Comviq har allt på plats.

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Comviq är inget bolag, det är endast ett varumärke som tillhör Tele2 Sverige AB. Alltså skulle de behöva fixa med massa saker.

    Tele2 beskriver det som att Comviq är ett varumärke med separat kundtjänst/medarbetare. I grunden är det ändå Tele2 Sverige AB.

    Comviq har inget på plats alltså :P


    Skickat från min iPhone 5s.
     
    Hunter78 gillar detta.
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 150
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Sen 97 är Hong Kong återigen Kina trots HKSAR. Kika på den här länken. http://www.telegeography.com/produc...en-signs-4g3g-tddfdd-expansion-deal-with-zte/


    ZTE är ändå kinesiskt. För den som har insyn så är HK-bolag beroende av den inre marknaden.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
    Last edited: 18 feb 2014
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vad har ZTE att göra med att Huawei finns i Kista? Vad har Hi3G Sverige (eller för den delen Hutchison Whampoa HK) att göra med den inre marknaden?
     
  17. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 150
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Kanske inte var jag inte tydlig nog att Tre finns i Sverige pga vår framstående kompetens inom mobilteknologi. Utav samma anledning finns Huawei här i Sverige. För Tre är Sverige en utmärk plattform för att visa upp kinesisk mobilteknologi. Därför har Hi3G tecknat avtal med ZTE (som är ett annat kinesiskt bolag). Det är vad jag tror. De stora pengarna finns inte här.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tre är inte ett kinesiskt bolag. De skulle knappast ta dåliga beslut bara för att främja industri i fastlandskina (det skulle inte Hutchison Whampoa heller göra).

    Det är inte som att kinesiska staten efter 1997 plötsligt har något att säga till om i privata företag i Hongkong.
     
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 150
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Kineserna äger 60%, men visst. Du får tro vad du vill. :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är nog du som får tro vad du vill om du fått för dig att HK = Fastlandskina = Kinesiska staten. Det är typ två olika länder.