1. Lämna ett bidrag och tävla om ASUS ROG Phone 3!
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Problem: Konstant identifiering av Sony fodral SCSF10 efter samtal

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av jsmalios, 8 nov 2016.

  1. jsmalios

    jsmalios Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Jag har haft ett litet "problem" med min XZ och Sony's original fodral Style Cover Stand SCSF10. Efter att ha kopplat upp den första gången efter köpet med NFC så att den reagerar vid öppning/stängning av skärm-skyddet, så fortsätter den att visa mig aviseringar om att ett fodral är identifierat efter varje samtal som jag gjort eller mottagit... Lite irriterande att jag behöver välja det varje gång. Vet inte heller vad som kan vara fel..? Någon annan som upptäckt detta problem eller vet vad man kan göra? NFC-fel eller programvarans fel/bugg?

    (Upptäckt att det inte har något med NFC att göra, men problemet att det poppar upp "Fodral identifierat" efter varje samtal återstår) :P
     
    Last edited: 9 nov 2016
  2. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 SE
    ROM:
    Resurrection Remix
    Stäng bara av NFC så borde det lösa sig
     
  3. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 878
    Mottagna gillanden:
    1 311
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10
    Långtryck på aviseringen så kommer du få upp ett "i". Tryck på "i:et". Då får du upp vilken app det är som skickar aviseringen och du kan blockera aviseringar/notifieringar från den appen.
     
  4. jsmalios

    jsmalios Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Att långtrycka på aviseringen ger inget resultat, det är ju ingen app som utlöser detta, utan det är efter samtal som jag har haft skärmen skyddad av fodralet och ska lägga på då aviseringen kommer upp på skärmen. Då kommer det hela tiden upp "identifiering av fodral".
     
  5. jsmalios

    jsmalios Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Jo det förstod jag också att det är en av lösningarna, men jag vill ha NFC på hela tiden då jag ofta kopplar på mina hörlurar och andra accessoarer som jag använder NFC till (busskortsaldo mm). Vill inte behöva sätta på NFC hela tiden, och varför får jag aviseringen endast efter samtal? Jag öppnar o stänger fodralet hela tiden men får aldrig någon avisering då, hur kan det då vara pga att jag har NFC påslagen? Jag gör ju exakt samma sak som annars, öppnar fodralet för att svara på ett samtal eller ringa, stänga fodralet medans jag pratar och sen öppnar igen för att lägga på luren, då kommer alltid avin upp, men bara då efter samtal, ingen annan app eller så.
     
  6. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 878
    Mottagna gillanden:
    1 311
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10
    Aviseringar dyker inte upp av sig självt. Det finns alltid en app eller en systemapp som gör det.

    @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport kan nog hjälpa till med en lösning.
     
  7. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @jsmalios@jsmalios, tråkigt att höra om problemet du upplever. :(

    Jag blev lite fundersam, hur har du parkopplat det via NFC? SCSF10 har ingen NFC-sensor och ingen parkoppling krävs för att få fodralet att fungera tillsammans med din Xperia XZ. Det du dock bör se till är att du ställt in rätt typ av fodral under Inställningar > Display > Urval för fodral.

    Jag kan inte förstå varför du får en NFC-avisering i samband med samtal. jag testade dels X Compact och XZ med olika inställningar och våra fodral men kan inte återskapa det. Kan du därför prova att ta bort fodralet och föra ett samtal och se om samma sak händer även då med NFC aktiverat?

    @SHM@SHM jag misstänker att han inte får upp något i aviseringsfältet, utan att en informationsruta visas i övre kant av displayen. Dessa går inte att långtrycka på.

    Hör av dig kring hur det gick så kan vi felsöka vidare därefter! :)
     
    jsmalios gillar detta.
  8. jsmalios

    jsmalios Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Kanske bara jag som trodde att den har NFC eftersom jag får en avisering hela tiden. Jag kanske har tagit fel, men den fortsätter ändå att poppa upp "Identifiering av fodral" efter varje samtal. Och nej jag får inget uppe i aviseringsfältet, utan det poppar upp på hela skärmen, ska försöka bifoga en bild så ni förstår.
     

    Bifogade filer:

  9. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hann du testa och se ifall du får samma avisering vid samtalshantering om du tar bort fodralet?
     
  10. jsmalios

    jsmalios Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Får inte upp det när fodralet är av telefonen..
     
  11. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hmm, det var en klurig en... Kan du prova att rensa data för Skyddsfodral? Du kan göra det genom att gå in på Inställningar > Appar > Skyddsfodral > Lagring > Rensa data. När du har gjort det, starta om telefonen och kolla om det fortfarande händer.

    Om du har möjlighet till det, prova gärna i säkert läge också för att säkerställa att ingen tredjepartsapp spökar. Du startar om i säkert läge genom att hålla ned Strömknappen tills du ser en meny på din display > Håll ned med ditt finger där det står "Stäng av" fram till att menyn för säkert läge visas, välj där OK.

    Vi börjar där så får vi se, hör av dig gällande hur det fick! :)
     
    SHM gillar detta.
  12. jsmalios

    jsmalios Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Nope, inget som funkar, det fortsätter att dyka upp som tidigare även i säkert läge...