Konsumentens rättigheter vid öppnande av förpackning?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Bobby, 29 nov 2011.

  1. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Hej, jag går i tankarna att köpa en ny mobil. Funderar på antingen Galaxy Nexus eller Note. Nu är dock frågan, viika rättigheter har jag som konsument när jag köpt mobilen?

    Säg att jag köper mobilen med abonnemang. När den väl kommer hem i postlådan. Får jag då öppna kartongen och inspektera storleken? Jag har aldrig hållt i något så stort. Eller ja.. farsans galaxy s1 5" höll jag väl i ett tag. Men varför jag frågar är därför att jag vill veta om jag kan lämna tillbaka den om jag märker att den är för stor, inte ligger bra i handen osv eller om jag ska vänta tills någon återförsäljare fått in den så jag kan klämma och känna på den då?
     
  2. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Du har rätt att lämna tillbaks en produkt som inte lever upp till dina förväntningar.
     
  3. resorb

    resorb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  4. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Intressant artikel, men det jag ställer mig tveksam till är ifall det är okej att öppna produktlådan och använda den för att sen lämna tillbaka.
     
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jaha, glöm vad jag skrev, my bad. Jag trodde det gällde varor i butik. :)
     
  6. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Du måste väl åka ända till Kalmar för att hitta MediaMarkt, de har ju alltid riktiga exemplar man kan peta på i butiken. Kanske finns någon annan butik i Oskarshamn som har några du kan få klämma på, Tre tex?
     
  7. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Du har rätt att returnera telefonen i enlighet med KKL. 2 veckors ångerrätt vid distansköp och du har full rätt att öppna telefonen och starta den för att se vad du tycker. Men börjar du ringa, messa m.m en massa med den så har du försakat din rätt till det eftersom du då gjort mer än att inspektera vilket är tanken med lagen.

    Skulle dock råda dig att vänta tills de finns i en fysisk butik. Dels för att slippa ev. returfrakt och dels för att det är betydligt mycket enklare vid ev. reklamation. Tittar man lite i O2X delen så kan man se fall där internetbutiker gjort nyttjande avdrag medans de som köpt på typ Elgiganten, MediaMarkt m.fl. fått tillbaka hela beloppet.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Är det inte någorlunda standard att ÅF betalar retur-frakten? Att säga att man ska gå till MM/EL är lite smådumt då man inte har samma lagstadgade rätt att lämna tillbaka en öppnad vara, har du tur får du göra det men när jag har försökt har jag aldrig fått göra det. Så på så sätt är det bättre att köpa online, så länge du inte håller den för länge eller gör märken har jag svårt att se hur de kan justifiera nyttjandeavdrag.

    Finns det shablonsiffror för nyttjandeavdraget?
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tyvärr finns det allt för få butiker här i Oskarshamn där man kan klämma på varor.

    Vi har ej Tre, men vi har telia.
     
  10. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Tack för svaren. Vill bara inspektera den utseendemässigt och inte starta den. Men som någon sa för att slippa strul så går jag in i en fysisk butik.

    Btw bor i Norrköping sen 4 mån tillbaka.
     
  11. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Norrköping har MM så då är det ju lätt fixat.
     
  12. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Nej inte vid en vanlig retur. Däremot när det handlar om reklamationer för där är den skyldiga att göra detta. Sedan finns det företag som har fri retur frakt men de är mer undantag än regel.

    Nu har ju de flesta butiker öppetköp och dessa regler brukar variera. Men det brukar sällan vara några problem så länge som man gjort upp om detta i förväg och att det då oxå står på kvittot. Dessutom så har du ju möjlighet att känna på varan där vilket är tanken med lagen som ger dig rätt att returnera vid onlineköp.

    Finns inget nyttjandeavdrag vid retur. Om du läst mitt inlägg hade du sett att jag pratade om avdrag vid reklamation och där är online butiker mycket "bättre" på att utnyttja det än de är i en vanlig fysisk butik. Detta skulle jag tro beror på att de aldrig behöver möta kunden.

    Nej men du kan lugnt räkna med minst 25%/6månader
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag syftade enbart på hävning av köp enligt didtansavtalslagen. Om det var oklart.