Fråga: Kontakter och Google-synkning

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av zaragon, 25 aug 2014.

  1. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag tänkte skriva ihop en liten guide till hur man ser till att inte förlora all sin information (t ex alla kontakter) när man blir av med sin telefon. För att göra detta behöver jag veta lite saker om telefoner som jag inte själv äger.

    Så min fråga till er här på forumet är:

    Var sparas kontakterna per default i en Sony-telefon?

    Om det inte är på Google-kontot så undrar jag exakt hur (svara gärna med idiotsäker steg-för-steg-instruktion) man gör för att se till att kontakterna synkas med Google-kontot?

    Tackar på förhand!
     
  2. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Det är på google-kontot för mig i alla fall, men kan kanske bero på att jag har alla andra kontakter på det.
     
  3. Ferniss

    Ferniss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    På Google-kontot för mig också:-)
     
  4. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    För mig sparas det i telefonen. Antar att det blir det man senast använde. Kom inte ihåg hur det var första gången jag skapade en kontakt.
     
  5. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har du lust att kolla upp hur man gör för att flytta alla kontakter till Google-kontot eller se till att de synkas på något sätt?
     
  6. GS2

    GS2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Kontakter / Inställningar (3 prickar nere i högra hörnet) / Exportera kontakter / SD-kort eller Internminne

    Kontakter / Inställningar (3 prickar nere i högra hörnet) / Importera kontakter / SD-kort eller Internminne (Beror på vart du exporterat .vcf-filen) / Välj ditt Google-konto där det står "Skapa kontakter under kontot"
    _____________________________________________

    Går även att importera kontakterna genom att logga in på Google-kontot i mobilens eller datorns webbläsare. Om man gör det via datorn så måste man givetvis först överföra .vcf-filen till datorn.

    .vcf-filen sparas i följande mapp om man exporterar till SD-kortet "/storage/sdcard/sdcard1/System/PIM/".

    Logga in på Gmail / Kontakter / Importera kontakter... / Bläddra... / Välj .vcf-filen / Importera
     
    Last edited: 27 aug 2014
    zaragon gillar detta.