kontakter tillagda i N1 synkar inte mot...

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Patrik J, 19 mar 2010.

1. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu får ni ursäkta om detta varit upp innan, hittar inget just nu..
    När jag lägger till en kontakt i telefonen så lägger sig den inte i kontaktlistan som synkas med mitt gmail konto, det står i "create new contact" att den är en Google contact, och mitt konto syns.
    Den kommer ändå inte upp i contacts, men den syns i call loggen.

Jag har synkat ett flertal extra ggr för att se om det hjälper.. men inte..

Något gör jag fel.. men vad, någon som har nåt förslag?

För info, lägger jag till kontakten via mitt google konto på en pc, så funkar det..

Annars får ni ha ett gott fredags mys:)

2. ewallg

ewallg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du slagit på sync-funktionen? Annars så kan du behöva vänta en liten stund och dessutom har jag för mig att du måste trycka på settings-knappen och sedan save.

3. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag tror det beror på att du valt att det är vissa listor som ska syncas till din mobil kanske? Sen hamnar nya kontakter inte i någon lista, och då syncas de inte.

Så är det för mig iaf... :(

/Söder

4. Patrik J

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Njae, när jag i telefonen lägger till ny kontakt så står google kontot som "master".
    Jag har valt synkining på det jag kan synka.. och jo all synkning utom facebook är på!
    Jag har ingen annan lista aktiv.

5. Mye

Mye Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem, kopierade över alla mina kontakter från min tidigare mobil med hjälp av en "specialmaskin" med det ändamålet. Såg alla kontakter tills jag la in mitt gmailkonto, nu ser jag bara mina gmailkontakter. Min temporära lösning är att söka på respektive namn, men skulle vara grymt om någon vet hur man löser detta.

6. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Förstod inte ditt problem riktigt men detta kanske hjälper.

Gå in på Personer [Kontaktlistan] > Menu > Visa > Kryssa i Google och klicka OK

7. plame

plame Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    jag har samma problem, låt mig förtydliga problematiken:

såhär ser min kontaktlista ut på gmail:

jag har gjort en grupp som jag kallar för "mobilkontakter" där har jag 82 kontakter vilka alla syns på min mobil.

Nyligen la jag till en ny kontakt via mobilen, efter synkning hamnade den under gruppen "Alla kontakter" och således syns den inte på mobilen, för att den ska dyka upp på mobilen måste jag välja på gmail att den ska tillhöra den grupp jag har valt att synka med mobilen dvs "mobilkontakter"

men jag vill i framtiden slippa detta manuella steg.

8. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Exakt samma sak för mig. Problemet är ju att de nya kontakterna inte hamnar i den grupp man valt att ha i sin telefonbok. Hoppas det kommer så man kan välja en grupp när kontakten skapas, eller ännu bättre, att om man bara har en grupp syncad, att den läggs till där automatiskt.

/Söder

9. iak

iak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Du kan ju alltid använda "Mina kontakter" att synka med telefonen det är den de nya hamnar i när du lägger till i telefonen...
    Jag hade en annan lista först men ändrade till att synca Mina kontakter istället och då har det varit sync åt båda håll...

10. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Man vill antagligen inte ha alla kontakter i sin telefonbok. Inte ens alla kontakter som har ett telefonnummer.

/Söder

11. iak

iak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Det går ju att styra vilka som ligger i Mina Kontakter om du tittar på hans bild så är den tom.

Men smaken är ju som baken...

12. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag har ca 200 st i My Contacts på gmail. Alla mina kontakter jag har i gruppen Phone är även med i My contacts.

http://piclair.com/f9i82

Skulle jag ha en grupp som heter "folk jag ALDRIG vill ringa, men jag mailar" så skulle de också ligga i "My Contacts".

Jag vill alltså inte att ALLA mina personer i My Contacts ska finnas i min telefon, utan BARA de i PHONE.

/Söder

Last edited: 26 mar 2010
  13. plame

plame Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    jag använde oxå "Mina kontakter" först men det hjälpte inte, fick precis samma resultat, dom nya kontakterna jag lägger till hamnar av någon outgrundlig anledning bara i "Alla kontakter"

det går ju att utesluta kontakter från den gruppen oxå om man vill:

14. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jo, men jag ser det så här. Min kontaktlista på gmail är till för mail. Där har jag de jag mailar ofta och så i My Contacts.

Sen vill jag ha vissa i min telefonlista, och VILKA som ska hamna där, vill jag själv välja. Det ska egentligen inte ha något alls med My contacts att göra.

Därför skulle jag vilja kunna välja vilken grupp den nya kontakten hamnar i.

/Söder

15. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Bryter mig in i den här tråden då den behandlar ett problem som liknar mitt. Jag har ännu inte beställt någon lur, men innan jag gör det så vill jag veta att det inte är någon grundläggande funktionalitet som inte finns.

Jag har i dagsläget dryga 300 kontakter med mellan ett och tre nummer i min mobil. I Gmail har jag 274 i "Alla kontakter" och 0 i övriga kategorier. Jag har alltså inte själv aktivt lagt till någon i adressboken i gmail (gillar inte adressböcker och gmail föreslår ju ändå adresser när man börjar skriva).

1. Fungerar det på samma sätt när man skriver mail i telefonen - att den föreslår mailadresser (av de 274) - som på webben?

2. Kan man ha majoriteten av kontakterna i telefonboken helt "avskärmade" från gmail (men ändå säkerhetskopierade någonstans (vilket jag antar går med tredjepartsprogramvara.))?

3. För ca en bunt snubbar i min nuvarande telefonbok vill jag även lägga till typ bilder från FaceBook och annat lull-lull. Kan jag göra det utan att infektera samtliga kontakter?

Hoppas ni förstår frågorna. :)

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

1. Ja, i gmail-appen kan du välja bland alla adresser, även bland de du valt att inte ha i telefonlistan.

2. Ja, du kan göra en lista, där du lägger bara de du vill ha som kontakter i telefonlistan.

3. Installerar du FB, så fixar det in det. Det sparas bara lokalt på din telefon, och inte i dina kontakter på gmail och så.

/Söder

17. Patrik J

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Såg nu att dom kontakter jag lagt till via mobilen hamnat under "alla kontakter" på mitt gmail konto.

Hur får man dom att hamna under "mina kontakter" direkt från mobilen?

18. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Det verkar inte gå att göra ännu. Google får lösa integrationen bättre där i framtiden, och vara lite konsekventa i hur de vill att man editerar sina kontakter.

/Söder