Kontaktinfo från Adressboken visas inte vid inkommande samtal

Diskussion i 'Frågor och support' startad av malkus, 15 nov 2010.

  1. malkus

    malkus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    ... och inte heller i loggen på vare sig in eller utgående. Telefonen upplever det som helt främmande nummer. De finns dock alla i Google Contacts/Adressboken.

    Att gå in och redigera en kontakt och spara om den gör att det okända nummret i samtalshistoriken helt plötsligt upptäcker sin post i adressboken.

    Att välja det "okända" numret i loggen sedan lägga till det i den aktuella posten i adressboken (där numret redan finns) fungerar också (oftast).

    Det här vill man ju förstås inte göra på alla hundratals kontakter.

    Jag gillar ju verkligen Android men detta faller tyvärr inte in under konkurrentens devis "It just works.." Trist.

    Telefonen är en LG P500 Optimus One. Kontakterna kommer ursprungligen från en gammal SonyEricsson. Undrar om det är export/import-förfarandet som har rört till det.

    • Jag exporterade alla kontakter från SE'n till en vCard-fil.
    • Denna läste jag in i excel
    • Jag exporterade en Google csv-fil från Contacts för att se hur den var uppbygd
    • Jag anpassade min importerade vCard-fil till Google-formatet med exakta fältnamn etc (Inledande nolla kan förvisso strula till det i excel men jag ändrade till textformat och slog ihop en nolla med det "nolllösa" numret [concatenate:("0";707999999)])
    • Exporterade detta till csv
    • Importerade som Google csv i Google Contacts
    • Rensade upp blande dubletter mm
    • Startade telefonen och angav Google-konto: Allt fanns där och det såg mycket vackert ut men telefon-applikationen verkar inte vilja veta av infon i adressboken.


    Någon klok där nånstans med lite funderingar kring detta?
     
    Last edited: 15 nov 2010
  2. malkus

    malkus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Om det kan hjälpa någon så tror jag att jag lyckades lösa det genom att rensa google-datan och sedan ange konto och synka på nytt. Ingen fabriksåterställning alltså. Jag gick in på hantera program och valde Google Apps och sedan Clear data. Gjorde även detta på de separata google-programmen. Inkommande samtal identifieras nu igen och allt verkar fri och fröjd!
     
    Last edited: 21 nov 2010
    bumpas gillar detta.
  3. bumpas

    bumpas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!
    Tack för instruktionerna! Det verkar fungera på min oxå, och det var ju skönt att slippa göra ngn reset på telefonen!