Kontaktlistan

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Nwinter, 1 nov 2010.

1. Nwinter

Nwinter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Telefon 2:
    Sony Xperia S
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Har lite funderingar och klagomål på den nya kontaktlistan och Google contacts/sync...

Tappade tydligen bort en del kontakter när jag försökte återskapa från backup efter uppdateringen till 2.1. Tänkte då att jag skulle lägga in allt via Google Contacts istället, så man har allt på ett ställe. Efter säkert 1½ timme med manuellt uppdaterande av alla kontakter så synkade jag, men alla kontakter följde inte med så jag försökte några gånger till utan framgång. Efter en stund till loggade jag in och tänkte testa igen, och ser då att de 15-20 kontakter som inte hängt med till telefonen har försvunnit från google contacts? Då var det väl bara att börja få tag på folk och be om nummer... Men när jag började lägga in nya kontakter i Google contacts och försökte synka, hände det inget i telefonen, trots att de finns kvar i listan. Blir inte klok på hur det fungerar? :ehm:

Sen funderar jag även på hur nya kontaktlistan är tänkt att funka? De kontakter jag fick in första gången kopplade ihop sig automatiskt med resp. Facebook-konto, och det var väl ok... Men jag har även en del kontakter som har olika namn i min telefonbok och på Facebook, och dom går inte slå ihop och när jag försöker göra det manuellt får jag bara upp en lista med andra personer i min kontaktlista... Det var ju inte riktigt dom jag ville länka ihop den första kontakten med... Sen om jag skapar en kontakt direkt i telefonen, så kan jag länka till Facebook-kontot manuellt, men om då personen heter annorlunda på Facebook så verkar det som att Facebooknamnet har första prio och skriver över det namnet jag vill ha på kontakten...

Tycker inte att det här fungerar speciellt bra, eller är det jag som har missat något? Vill ju kunna synka alla kontakter från google, OCH att dom ska kopplas ihop med Facebook på ett vettigt sätt utan att fucka upp min ordning... :ehm:

Ber om ursäkt om det är rörigt skrivet, hoppas att ni förstår vad jag menar... :)

2. NielsTheSnake

NielsTheSnake Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hay!

Tips:

Logga in på ditt gmail konto, fixa med alla kontakter där så du är nöjd. Det går desutom snabbare. Sen tar du bara bort alla kontakter i telefonen, MEN!!! NOTERA!!! :P så du inte gör fel nu. Du måste först stänga av sync av allting så du inte tar bort och sen ger telefonen google order om att även ta bort i din onlinekontaktbok. Säkraste här är att ta bort ditt gmail konto på telen, tar 2 sek att lägga till igen.

När du då lägger till kontot igen, så kommer alla fresha kontakter ner till telefonen igen :)

Ang FB:
    Jag upplevde också ett problem där. Kontakten hette Alexander i min kontaktbok men Alex på FB. Telefonen hittade inte detta så jag fick döpa om min kontakt till Alex. Då fungerade det perfekt, för att sen byta tillbaka till Alexander, workaround ftw! Så den är känslig med namnen. Fått para ihop en och annat pga detta.

3. Flugsvampen

Flugsvampen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ändra namnet i kontaktlistan till det namn personen har på facebook, länka sedan samma dom och ändra tillbaka till valfritt namn igen

4. Jonte71a

Jonte71a Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur syncar man kontakter till google kontot gmail får det inte att funka

5. prng

prng Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick även jag problem med saknade kontakter (10-15st) men som tur var så hade jag använt mig av både WaveSecure och även testat SonyEricson syncen så jag kunde återskapa kontakterna mha av de två applikationerna.

När jag väl krånglat tillbaka kontakterna så kom r00t och jag kunde återigen köra Titanium Backup och "pang" så fanns allt tillbaka där det skulle.

6. andekar

andekar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

När jag försöker synca med Google låser sig synkningen och en liten gul triangel syns inne i menyn datasynkronisering med texten "Det är för närvarande problem med synkroniseringen. Det fungerar igen om en stund".

Någon som fått detta och som vet vad som sker? Är det telefonen eller Google som inte funkar??

7. Nwinter

Nwinter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Telefon 2:
    Sony Xperia S
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    @NielsTheSnake och Flugsvampen; Tack för tipsen, tyvärr fungerade det inte helt bra med namn-workaround'en. Har fyra kontakter som det krånglar med, två av dom gick hur bra som helst, men de andra två behåller fortfarande sina "mellannamn" från Facebook i min kontaktlista, oavsett hur jag gör... :ehm:

@andekar; Hade också samma problem några gånger, det som hände efter ett tag var att jag fick upp en notification om att Google försökte ta bort 38 av mina kontakter... :ehm: Där kunde man välja att fullfölja borttagningen eller ångra den, och när jag ångrade så fick jag in alla mina kontakter och det fungerade klockrent att synka igen. Rätt så skumt...

8. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Efter uppdateringen synkroniserade jag alla kontakter från google. Finns dessa i telefonen nu? För om jag i telefonen väljer att lägga till en ny kontakt så får jag välja om jag ska lägga till kontakten i telefonminnet eller till mitt google-konto. Om jag väljer telefonminnet, kommer inte den att syncas med mitt google-konto då?

Tycker dessutom det är väldigt rörigt när jag går in på redigera på en kontakt. Då kan de ha länkats ihop med ett facebook-konto med min mailadress under, ett facebook-konto som det står timescape under, och dessutom med mitt googlekonto. Varför blir det så här?

9. raukroland

raukroland Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som har koll på hur man gör när två på Facebook heter samma sak både i förnamn och efternamn? Jag har bara med en av dem i min telefonbok och då läggs bådas FB-info in på den personen och jag kan inte ta bort det från kontaktlistan i telefonen.

En annan fråga kan man när man skickar SMS och ska välja mottagare slippa få med e-post adresser och FB-kontakter? Jävligt irriterande tycker jag... Dessutom att en person kommer på femtielva rader i stället för en rad och så väljer man vilket nummer man ska skicka till...