Fråga: Kontantkorts-ESIM för Pixel Watch?

Diskussion i 'Google Pixel Watch' startad av Xboy, 14 okt 2022.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    En snabb sökning visar att de svenska teleoperatörerna tycks ha ett ljumt intresse för kombinationen ESIM och kontantkort. Enligt kontantkort.se finns erbjuder Comviq som enda operatör som erbjuder den som vill ha ett förbetalt ESIM utan abonnemang. Här uppstår några frågor:
    1. Är det riktigt, eller finns det andra operatörer verksamma i Sverige som säljer ESIM med kontantkort?
    2. I de trådar som avhandlar ESIM antyds att operatören på förhand måste godkänna varje enskild ESIM-kompatibel enhet; finns apparaten i fråga inte på operatörens lista så fungerar inte ESIM-inloggningen. Är det en riktig uppfattning, eller finns det vägar runt problemet?
    Frågan ställs med anledning av att Skandinavien inom kort väntas vara skådeplats för Googles nya Pixel Watch, vars så kallade LTE-version har stöd för att kommunicera mot 4G-nätet helt på egen hand - perfekt för den som är ute på en löprunda utan medhavd telefon, även om det nu kräver ett aktivt ESIM. Jag har sedan länge själv kontantkort i min telefon, och vill inte skaffa ett abonnemang endast för en klockas skull. Därför hoppas jag att det hela ändå går att lösa. Alla tips mottages tacksamt!
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kanske är så för klockor, men för mobiler är det inte så. Jag har iallafall lyckats med eSIM för Pixel telefon för ca 2 år sedan, men kan vara annorlunda för klockor.
     
    Xboy gillar detta.
  3. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för tankarna.

    Comviqs sida för ESIM-kontantkort i kombination med smarta klockor nämner stöd för "Galaxy Watch, Galaxy Watch3 eller Galaxy Watch4", med ytterligare krav på att man använder någon av de tre klockorna med "en Galaxymobil från A, J, Note, S, eller Z-serien". Man hävdar vidare att man "Inom en snar framtid hoppas [...] kunna erbjuda eSIM till Apple Watch". Av allt att döma tycks ESIM-kortet i Galaxy-klockorna endast kunna aktiveras genom en Galaxy-mobil.

    Vad tänker du när du läser detta avseende Pixel-telefonerna och Pixel Watch?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vetifan faktiskt. Det där med Samsung klockorna så tycker jag mig hört att det är något som Samsung också varit med o bestämt om, men är inte 100 på det.
     
  5. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Jag förstår. Kanske kan man på något vis även knappa in ESIM-uppgifterna i Pixel-telefonen, som därefter aktiverar ESIM-kortet i Pixel Watch-klockan. Det som möjligen talar mot det är ju att det rimligen borde fungera på precis samma sätt med Apples produkter (telefon + klocka), vilket Comviq av allt att döma inte stöttar.

    Comviqs kontantkort tycks dock vara gratis, och varianten "Comviq Standard" har en giltighetstid på 365 dagar med 100 SEK som påfyllningsminimum. Det kanske det kan vara värt. Om ingen känner till något bättre kontantkortsalternativ tänker jag att jag helt enkelt testar att skaffa ett ESIM från Comviq och testar, givetvis med återrapportering till denna tråd när något finns att meddela.

    Andra Swedroid-användare som har några tankar runt detta välkomnas att kliva in i tråden.
     
  6. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Som du skriver så är det olika från operatör till operatör att stödja olika klockor med esim. Tex har Comviq haft just "inom snar framtid" i ett par år till Apple Watch.
    Tre hade väldiga problem att få till esim till Galaxy Watch och det var flera månaders testning och lika lång försening innan det släpptes skarpt
    Jag har svårt att tänka mig att esim till Pixel Watch fungerar hos en svensk operatör out of the box, inte minst med tanke på att klockan inte släpps officiellt i Sverige, och dels att det av någon anledning verkar det krävas mycket arbete av operatören att få allt få allt att fungera på respektive klocka.
     
    stelex, KTM och Xboy gillar detta.
  7. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Uppdatering 2022-10-20:

    Jag har nu fått min Pixel Watch. Det initiala intrycket är klart positivt (så positivt att den förtjänar ett eget underforum - @jnsson@jnsson, är det något som går att ordna?), och nu har jag dessutom bättre koll på hur ESIM-funktionaliteten tycks fungera. I den tillhörande Pixel Watch-appen finns menyvalet "Mobilnätverk". Som vanligt är allting i Googles produkter på svenska, trots att de inte officiellt finns tillgängliga här hemma. Så här ser det ut:

    upload_2022-10-20_21-2-30.png

    Klickar man sig in i menyn visas följande (intetsägande) undermeny:

    upload_2022-10-20_21-4-16.png

    Här är det tydligen tänkt att man skall kunna "installera" sitt ESIM-kort. I mitt fall går det dock inte; ingenting är klickbart, och det går inte att komma vidare. Ett besök hos Google Support visar anledningen (min fetmarkering):

    Med andra ord - det går inte att ha ett fysiskt kontantkort från exempelvis Telia, Hallon eller Halebop i sin Pixel-telefon och ett ESIM-kontantkort från Comviq i klockan. Det hela är givetvis inget annat än beklagligt, då Comviq tycks vara den enda (!) svenska operatören som erbjuder ESIM-kontantkort. Uttryckt på ett annat sätt - vill man använda kontantkort i sin Pixel-telefon och i sin Pixel Watch-klocka tycks Comviq vara det enda alternativ som erbjuds. Tyvärr.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tyvärr har jag inte den behörigheten. @bernard@bernard Något du kan fixa? @chraist@chraist kommer inte ihåg om du har behörighet för att skapa underforum?
     
    Xboy gillar detta.
  9. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Vill du ha din klocka som fristående enhet med eget telefonnummer kopplat till sig? Annars "ska" man ju göra som det står på den esim-sidan du länkar till, att du har ett tilläggsabonnemang på ditt befintliga mobilabonnemang, dvs när det ringer i din mobil (på ditt telefonnummer) ringer det även i din klocka.
     
  10. fiffe1988

    fiffe1988 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Har beställt en Pixel klocka som bör dimpa ner nästa vecka. Är väldigt nyfiken på vilken operatör man skall välja för att få ett fungerande esim till denna. Jag vill ha samma abonnemang på tel och klocka.
     
    Last edited: 21 okt 2022
    Xboy och bernard gillar detta.
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kan absolut lösa det i natt efter arbetet alternativt i morgon förmiddag. Pinga mig på slack i morgon om jag glömt av :⁠-⁠)
     
    Xboy och jnsson gillar detta.
  12. Taket

    Taket Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej!

    Är det någon som kommer längre när man går in i Mobilnätverk i Pixel watch appen?
    För mig stannar det där.
    Jag har Telenor abbonemang och tänkte ha deras esim tjänst
    Hur gör ni andra?
    Telenor säger att deras esim borde fungera
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 22 okt 2022
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 925

    MINA ENHETER

    Vet inte om det behövdes en ny tråd men här är i alla fall det du söker
     
    chraist gillar detta.
  14. olov-s

    olov-s Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2018
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 5
    Var beställde du den från?
    Har kollat med fitbit och Clove uk, men blir väl som vanligt import och administrations avgift..
     
  15. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

  16. micael

    micael Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fick du igång det ?
     
  17. micael

    micael Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    @Xboy@Xboy fick du igång det med Comviq ?
     
  18. Qotsa

    Qotsa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2023
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    För vad det är värt så verkar det fungera med Comviq:s eSIM-kontantkort i Pixel watch. Dock med några begränsningar. Klockan får ett eget mobilnummer och det är aktivt på nätet.

    Comviq och/eller Google kan ha gjort någonting sedan i våras när jag provade detta för första gången för då lyckades jag inte registrera klockan på nätverket.

    Mobildata fungerar och det går att ringa till och från klockan. Dock går det inte att registrera mobilnumret till sin användarprofil hos Comviq i deras app eller via nätet. I båda fallen krävs en kvittens på ett SMS som skickas till mobilnumret för klockan och tyvärr finns det inget möjlighet i dagsläget att fånga upp denna kod på klockan (varför Google utelämnat denna funktionalitet är konstigt men så är det just nu). Hade jag haft en telefon som stödjer eSIM så kanske det i teorin gått att temporärt lägga över det där för att knyta till kontot och sedan flytta tillbaka till klockan. Så allt fungerar i princip för att ha en mobilt uppkopplad Pixel Watch med kontantkort men ska man ladda på ett saldo på kortet så får man gå vägen via att ange mobilnumret som att det tillhör någon annan. Fungerar, men inte så smidigt som man kan önska.
     
    reggy, bernard, rodak och 1 annan gillar detta.
  19. danne99

    danne99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Hur lägger du in esimet i klockan?
    Har en PW2 och får inte till det.
    Fattar att den inte stödjer 3 och tele 2 samt telenor.

    Bara telia och Halebop ‍♂️

    Men tänker att det är ju bara ett sim så det borde finnans en workaround
     
  20. Qotsa

    Qotsa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2023
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    @danne99@danne99 - scannade QR-koden som Comviq skickade i pixel watch appen för att lägga till e-sim. Och det var som sagt i våras. Kunde se på klockan att den fått e-sim uppgifter men kom inte längre då. Det sista som krävdes för att hantera abonnemanget i Comviqs app kunde deras kundtjänst hjälpa till med. Lustigt är att appen under Mobilnätverk säger "Det går inte att lägga till ett eSIM eftersom ingen operatör stöds".
     

    Bifogade filer: