Uppdatering:
Saken verkar nu ha löst sig. Det verkar vara ett fall av att man ska prata med rätt person.
Efter att ha väntat två timmar på att bli uppringd av någon på bolåne-avdelningen på Skandiabanken var det helt plötsligt andra tongångar. De skulle visst hjälpa oss. Det är dock en hel hög med blanketter och frågor som skall besvaras innan de kan säga säkert att de hjälper till men tongångarna var väldigt positiva och det var en väldigt trevlig person jag pratade med på Skandiabanken.
Anledningen till att de hade sagt nej när min fru frågade var troligen att hon inte har någon inkomst. De verkade väldigt nöjda när jag frågade och de kunde se att jag hade fått min pension insatt hos dem under de senaste tolv månaderna (det är längre än så men de kollar nog bara tolv månader).
Så under förutsättning att inget verkar skumt när vi har fyllt i alla blanketter som f.ö. skulle skickas med gammaldags papperspost så verkar det inte vara några problem.
Darrande frågade jag hur mycket de skulle ta betalt för denna tjänst. Jag hade googlat på nätet och sett alla möjliga priser från 3000 - 10000. Då förkunnande personen att "det kostar inget"! Lyckan var fullständig!

Om detta går i lås ska jag hylla Skandiabanken ännu mer än jag gjort tidigare! (Personen nämnde att de tidigare har haft en avgift på 7500:- för kontanttillträde. Men den har de tagit bort!)
Som avslutning frågade jag lite på skoj varför det måste vara så himla krångligt? Kan man inte göra som en vanlig betalning bara? Då svarar personen att "Jo, det går också bra"! Fast då är det vissa beloppsgränser som gör att man måste dela upp betalningen i flera omgångar. I Skandiabankens fall kan man inte göra större överföringar än 500000 men man får göra flera samma dag. Det går bra. Så i princip verkar det som att jag lika gärna kunde föra över pengarna direkt till säljarens konto. Fast det är ju en lite mer osäker metod då det i så fall måste göras dagen innan och risken finns att säljaren försvinner med pengarna. Men jag kan ju ha det som reservalternativ om inget annat funkar.
Click to expand...