Problem: Konton flyttas inte över till ny mobil

Diskussion i 'Allmänt' startad av proc_, 1 sept 2022.

  1. proc_

    proc_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2018
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14
    Jag skaffade precis en Asus Zenfone 9 och hade sedan tidigare en Huawei P20 Pro. När jag gjorde en transfer mellan mobilerna så följer alla appar/sms/google konto med, men alla appinställningar är borta förutom gmail. Dvs, jag är utloggad från facebook/instagram/reddit etc. Jag kan inte minnas att det var så vid förra telefonbytet, så jag antar att allt sån ska syncas via google backup?

    Så jag provade att stänga av och sätta på backup på min gamla mobil mot google för att säkerställa att en backup fanns. Lät den göra en backup under natten. Fabriksåterställde den nya mobilen på nytt och utförde samma procedur ifall jag hade missat något. Men samma sak igen, allt är utloggat och hela idén med "kloning" känns meningslös.

    Jag antar att det här ska funka, är det någon som har tips?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är upp till apptillverkaren om appdatan ska backas upp. Jag har alltid behövt logga in på Facebook och Instagram, medans t.ex. Res i sthlm appen (kollektivtrafiksapp i Stockholm) och Aqara Home har fört över appdatan.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Det är så det ska funka. För de flesta appar så har utvecklare synkat inställningar internt under profilen som man loggar in på. Och för tex WhatsApp så kan man välja att synka till Drive men det är fortfarande något som utvecklaren lagt till.

    Inloggningar kommer nog aldrig synkas. Tänk om någon får tag på din inlogg till Google och återställer till en annan enhet, det skulle innebära att de har access till alla din konton/appar.
     
    Kristy gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är upp till apptillverkaren. Aqara Home appen för över appdatan/jag är inloggad i appen utan att jag behöver logga in igen efter återställning av en säkerhetskopia
     
    Kristy gillar detta.
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig varit med om att någon inloggning har synkats. Känns som en säkerhetsrisk av redan nämnda anledning.
     
  6. proc_

    proc_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2018
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14
    aha, då är det nog jag som fått det om bakfoten. Det var längesedan jag bytte mobil så jag fick för mig att det var mer seamless...

    Tack för info, nu sparar jag några hårstrån! :)
     
    Kristy gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag vill nog påstå att appdata/inställningar följer med för nästan alla appar, åtminstone för mig. Det är ett fåtal där det inte följer med. Så när du säger att enbart appdata för Gmail följer med, så låter det som att något blivit fel eller att du kollat för dåligt.

    Som sagts ovan, inloggningar följer sällan med av säkerhetsskäl, jag har behövt logga in på Facebook, Snapchat m.m. vid en återställning (men det går ju snabbt, speciellt om man har autofyll av inloggningsuppgifter via Chrome aktiverat). Bank-ID är ju ett annat känt exempel där man måste göra om processen vid byte av telefon.
    Däremot har inloggningen trots allt följt med i ett antal appar, just nu kommer jag på Max-appen (hamburgare). Vet att det är ett gäng till, där tillverkaren inte förutsett att det kan vara en säkerhetsrisk.
    Men som sagt, det är lite småpill här och var, men huvuddelen av apparnas appdata följde med senast jag bytte telefon. Så jag tycker funktionen sparar massa tid, och är super.