Konvertera bild från indexerad till RGB och sedan tillbaka?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av mekanismen, 10 apr 2012.

  1. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Hej!

    Försökte nyss redigera en bild för en toggle i AOKP B28's SystemUI.apk, och bilden var förstås indexerad från början. Gjorde som jag brukar göra; öppnade den i Gimp, bytte mode till RGB och öppnade den sen i PS för att redigera den. Nu till det jobbiga: Som RGB tar bilden nästan dubbelt så mycket plats, och när jag konverterar tillbaka till indexerad färg så blir bilden helt pixlig och förstörd.

    Såhär ser det ut innan jag gjort något överhuvudtaget med bilden, och det är såhär jag vill att den ska se ut även efter jag bytt till RGB och sedan tillbaka till indexerad:

    [​IMG]


    Och såhär ser den ut efter jag har bytt till RGB och sedan tillbaka till indexerad igen:

    [​IMG]

    Skulle verkligen uppskatta hjälp, håller på att bli totalt galen. Har försökt med alla medel jag kan tänka mig.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Ser ut som du tappat genomskinligheten (transparent). Kolla om du kan köra RGBA istället för RGB kanske?
     
  3. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Så vitt jag ser kan man bara byta mellan "Indexed", "Grayscale" och "RGB". Photoshop verkar inte kunna använda sig av Alpha på det sättet. Inte Gimp heller. Jag är dock inte så high på det här, så vet du hur är det bara säga till! :)
     
  4. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Märkte nu att om man sparar bilden som gråskala i Gimp så tar den ännu mindre plats än en indexerad version av samma bild, utan att se annorlunda ut. Inte direkt en lösning på problemet, men en workaround!