Konvertit söker lur med bra kamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Bonterra, 20 dec 2017.

1. Droid_301

Droid_301 Guest

Finns säkert flera varianter om hon kan tänka sig ta bilder raw format

2. _jonte

_jonte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Ja det stämmer nog, men har för mig nåt med kameran var uppgraderat?

3. Brysh

Brysh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Google pixel kan jag varmt rekommendera. Har den själv och kameran är outstanding oavsett när man fotar och i vilken miljö. Problemet med andra mobiler som jag upplevt ungefär som med s7 exempelvis eller oneplus 5 är att man ibland måste ta flera bilder för att få en bra bild men det behövs inte alls med Google pixel, får bra bilder direkt oavsett med hdr+ på :)

bernard gillar detta.
  4. Tanthanna

Tanthanna Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Den främsta anledningen till att jag överger iPhone är att jag är trött på krångel. iPhone6 är den enda jag inte haft problem med annars har det varit batteriproblem med de flesta. Fotar mycket, både med mobilen och med systemkameran och för över till mobilen. När jag använder mobilen ute och det är under 5 grader så stänger den av sig själv oavsett hur mycket batteri som finns. Tröttsamt. Pratar med Telia som konstaterar att det är ett känt fel och att jag kan lämna in den och få batteriet utbytt på garanti eller på drulleförsäkringen jag har. Så, det är lätt att veta vad man har men svårt att veta vad man får. Kanske jag hänger upp mig mycket på kameran men jag använder den såpass mycket och vill ha en som motsvarar det jag har eller är snäppet bättre.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 793
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google Pixel är ett rätt bra val om du är ute efter något som hänger med så länge länge som möjligt och som erbjuder en riktigt vass kamera. Ännu hellre Pixel 2/Pixel 2 XL, men de går dessvärre inte att köpa i Sverige (...de är rätt dyra också).

Pixel XL: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3930825
    Pixel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3930824

Om du kan tänka dig importera Pixel 2/2XL finns en tråd för detta här: https://swedroid.se/forum/threads/importera-pixel-2-pixel-2-xl-till-sverige.149053/

Med hänger med länge tänker jag främst på uppdateringarna. Även om exempelvis Nokia och Sony sköter uppdateringarna mycket fint så brukar det vara minst problem med Googles egna telefoner.

dannejanne gillar detta.
  6. Tanthanna

Mottagna gillanden:
    7
    Tackar! Ska kika på pixel också. Känns lite sådär att köpa första generationen när det verkar vara en tredje på gång under året. Men det kommer alltid något nyare och "bättre".

7. Droid_301

Droid_301 Guest

Klart att du ska ha en bra kamera om du fotar mycket :):D

Tanthanna och bernard gillar detta.
  8. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Har själv iPhone SE & är nöjd med telefonen. Dock är kameran inte så bra. Har till & med provad med DNG & kameran är rätt brusig. Har också HUAWEI nexus 6P som tar bättre bilder. Men skall man ha en telefon som är framtidssäker & tar bra bilder så lät är det inte. Verkar luta mot pixel & tex iPhone 8+ eller iPhone X. Så ser det nu ut. Ja innan nya modeller har kommit ut. Fast LG har V30, men si så där med uppdateringar.

9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 793
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du nämnde iofs P10 i din lista, och då kan det vara värt att ha i åtanke att P11 nästan helt säkert lanseras i februari.

Huawei brukar ha väldigt bra pris på P-serien, speciellt vid kampanjer hos Comviq/Tele 2 (ofta obundet, så du kan köpa med abonnemang och avsluta endast abonnemanget inom ångerrätten). Är det inte akut kan det vara intressant :)

10. Tanthanna

Mottagna gillanden:
    7
    Ja läste att P11 nästan garanterat lanseras i februari och det är inte akut. Har en telefon som fungerar. Så det är klart avvaktar jag p11 så kommer det nog kampanj på p10 för att "bli av" med den. :D

11. Tanthanna

Mottagna gillanden:
    7
    En fråga, i en diskussion igår så var det en person som sa att andorida lurar inte går att uppdatera efter något år. Apple's lurar går att uppdatera några generationer tillbaka men androida lurar skulle tydligen inte ha så lång livslängd. Stämmer det?

12. _jonte

_jonte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Stämmer i de flesta fall. Undantaget Pixel som uppdateras länge direkt av Google. Kanske nån mer, vet ej?
    Apple är mycket bättre på detta!

13. Arju

Arju Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Googles lurar få två år med uppdateringar med nya funktioner (dvs en uppdatering varje måned) och 2 nya android versioner och 1 år efter det så får den enbart uppdateringar med säkerhetspatchar varje måned. Så totalt blir det 3 år med 2 nya android versioner och under dom 3 åren är det uppdatering varje måned. Det är vad deras mål är.

14. Tanthanna

Mottagna gillanden:
    7
    Det gäller då från det datumet luren släpps? Något att fundera på när man köper en då? Tänker om jag ska köpa en Huawei P10 som nu är ett år gammal har då en kvarvarande livslängd av 2 år? (Nu har jag nog aldrig haft en lur längre än två år men bra att tänka på alltså.)

15. Droid55

Droid55 Guest

Det är bara Pixel-telefoner som man garanterat får uppdateringar i 2 år. Andra märken kan det variera på (åt det sämre hållet).

Bryr man sig om uppdateringar känns Pixel som ett självklart val.

ingfre och Arju gillar detta.
  16. Arju

Arju Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    det jag skrev gäller googles lurar och ja det stämmer att detta gäller från det datumet luren släpps. Andra tillverkare har andra policies. Så med huawei så vet jag inte. 1.5-2år brukar vara det som är standard på dom största tillverkarna på deras flaggskeppslurar, sen är några tillverkare sämre än andra vad det gäller uppdateringar.
    Är det snabba uppdateringar och säkerhetspatchar man vill ha så är det Googles lurar man ska satsa på eller en lur med så pass mycket avskalad användargränssnitt som möjligt som typ OnePlus eller Sony. Tillverkare har dock blivit mycket bättre än vad dom har varit för några år sen när man kanske såg 3-4 uppdateringar per år.
    (edit) Ninjad by Rebecka.

17. Droid55

Droid55 Guest

[emoji23]

18. Arju

Arju Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Så går det när man ska skriva långa romaner... :eek::cry: haha

Ascii och Droid55 gillar detta.
  19. Tanthanna

Mottagna gillanden:
    7
    Tack för alla tips. Det blev en Huawei p10 och övergången var smidigare än jag trodde. Nöjd.

msandstedt och johanruda gillar detta.
  20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 651
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bor du i Stockholm, Malmö eller Göteborgsområdet kan du få batteriet utbytt hos Apple Store själva o vänta där medans dem gör bytet
    Det är 3 års OS uppgraderingar som gäller från o med Pixel 2/2 XL för eran info, så ni inte skriver felaktig information
    Uppdateringar av Android-versioner
    • Pixel 2-mobiler (2017) får Androids versionsuppdateringar i åtminstone tre år från det att enheten först började säljas på Google Store. Efter tre år kan vi inte längre garantera fler uppdateringar.
    • Pixel-mobiler (2016) får Androids versionsuppdateringar i åtminstone två år från det att enheten först började säljas på Google Store. Efter två år kan vi inte längre garantera fler uppdateringar.

Säkerhetsuppdateringar
    "Pixel-mobiler får säkerhetsuppdateringar i minst tre år från det att enheten först började säljas på Google Store eller i 18 månader från det att den sista enheten såldes på Google Store, beroende på vilket som är längst. Därefter kan vi inte längre garantera fler uppdateringar."
    Källa: https://support.google.com/nexus/answer/4457705

Arju gillar detta.