Kopiera kontakter från sim-kortet till gmail-konto fungerar icke

Diskussion i 'Desire S' startad av nikced, 27 jul 2011.

  1. nikced

    nikced Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte en HTC Desire S igår. Den köptes utan abonnemang eftersom jag ska teckna ett sånt om en knapp månad. Därför tog jag bara simkortet från min jättegamla Sony Ericsson w660i och kör på det nu, temporärt. Kontakterna är nedsparade till simkortet men nu var tanken att spara ner dessa till telefonminnet/gmail eller dyl. Detta gick dock inte alls.

    Jag trycker på exportera till SD-kort och sen Google, där mitt konto står angivet under. Allt verkar fungera. När jag sedan kopplar in telefonen till datorn och ska importera filen till gmail får jag bara konstiga ca 8 kontakter, utan nummer, men med någras jättegamla emailadresser. Jag förstår ingenting och har gjort om processen flertalet gånger utan framgång.

    Har också testat det här HTC Sync och valde Outlook, var kontakterna hamnade är dock ett mysterium och därför gick inte heller det speciellt bra.

    Nu funderar jag på att manuellt lägga till kontakterna i Gmail och sedan importera dem till telefonen, även om det lär ta ett bra tag. Detta är väl i såna fall möjligt, om ja (vilket jag antar): hur går man tillväga då exakt vid kontaktexporteringen?

    Och sedan något helt annat, fast ändå inte. Jag synkade Facebook med mina kontakter och det slutade med att jag fick samtliga kontakter i min adressbok, vilket jag inte alls vill ha. Dessutom försvann de alla när man loggade ut. Måste man alltså vara online dygnet runt på Facebook för att kunna ha sina kontakter synkade med FB? Låter konstigt.
     
  2. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Du har dina kontakter på SIM-kortet? Då skall du exporterar från SIM till SD. Glöm allt om Google-kontot.

    Gör en export och kolla sedan på SD-kortet. Du skall hitta en fil som heter typ sim_SIM_00001.vcf.

    Kopiera VCF-filen till din dator. Det är en text-fil så du kan kolla innehållet med t ex Notepad. Check att alla de kontakter som du vill överföra finns i filen.

    När det är klart, så kan du logga in på Google Contacts i finn webb-läsare, och importera VCF-filen (hoppas jag).
     
  3. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    hur hade du dom lagda på den gamla mobilen bara på simkortet?

    i desiren så går du in i kontakter och väljer importera och väljer simkortet och så väljer du att spara dom på googla.
     
    nikced gillar detta.
  4. nikced

    nikced Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Yes, jag har mina kontakter på SIM-kortet. Alltså, du menar att jag ska:
    1. Exportera till Sd-kort
    2. Här finns Google, SIM och telefon att välja på. När jag väljer telefon kommer det upp någonting i stil med "Det gick inte att...", vilket är allt man hinner läsa eftersom rutan försvinner lika fort som den uppstått. Att välja Google funkar som sagt inte. Så, där har du mitt problem i ett nötskal.

    När jag ansluter mobilen till datorn har jag ett par filer som heter google_min email-adress och sedan väldigt många som heter pcsc_pcsc_00001,00002 osv. När jag öppnar google-filerna får jag som jag nämnde tidigare upp dessa jättegamla mailadresser, varav en är till en lärare jag hade i mellanstadiet (wtf) och när jag öppnar pcsc-filerna så är de helt tomma.

    På gamla mobilen var kontakterna sparade på telefonminnet, så jag kopierade dem till sim-kortet när jag skulle byta telefon.

    Testade göra som du sa nu, vilket förstås renderade i dubbletter, men nu har kontakterna ett grått ansikte istället för ett sim-kort bredvid sitt namn, vilket jag antar tyder på att de är sparade på telefonen? Jag valde spara på Google som du sa men de har de dock inte blivit. Hur som, det viktigaste är att de är sparade någonstans i alla fall. Finns det något sätt att kolla om de är sparade på mobilen?

    E: Det kunde man kolla. Kontakterna är sparade på Google, mycket konstigt att jag inte hittar dem när jag är inne på google.com/contacts! Vad är detta?
     
    Last edited: 27 jul 2011
  5. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Om du har kvar din gamla mobil som har dom i telefonminnet så skulle jag importerat dom till gmail från den gamla mobilen.

    Jag har skrivit hur man gör i några andra poster.

    Sen om du har sparat dom som google kontakter så ska dom synkas med google. Du kanske har stängt av bakrundsdata och autosynk?

    Sen det med att exportera till sd-kortet så skulle du valt simkortet så kopieras dom till sd-kortet från sim-kortet.
     
  6. nikced

    nikced Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu plötsligt funkar det, tror lösningen var att välja sim-kortet. Behövde inte ens lägga in den manuellt i gmail. Stort tack!
     
  7. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Nästa gång får jag göra en video.
     
    Last edited: 28 jul 2011