Koppla ett nummer till flera telefoner, som med smartklockor

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 9 dec 2021.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med både Galaxy Watch och Apple Watch är det möjligt att ta emot samtal och SMS fristående på klockan bakom samma nummer som på SIM-kortet i telefonen, dvs beroende på operatör. Varför finns inte denna möjlighet för telefoner? Det vill säga ansluta mer än en telefon till ett nummer samtidigt. Är det av säkerhetsskäl som operatörerna inte erbjuder det?
     
    Last edited: 9 dec 2021
    kissidor, KTM, Kristy och 1 annan gillar detta.
  2. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag tänker att det kanske i alla fall delvis är för att operatörerna då skulle få sälja färre abonnemang/kontantkort. Det är nog ganska vanligt att folk har fler än en telefon, och kan de då sälja extra abonnemang till dessa tjänar de ju ganska mycket mer på det än på ett extra SIM.
    Nu tror jag i och för sig att de flesta använder kontantkort till andratelefonen, men dessa är oftast dyra med både samtal och data så de är också en bra inkomstkälla som operatörerna inte vill släppa.
     
    Last edited: 9 dec 2021
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det borde ju gå om man har en växelfunktion så det känns inte omöjligt men jag gissar att de tar rejält betalt för det...
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hade varit otroligt smidigt. Är ju egentligen väldigt förlegat vid det här laget, där det är möjligt att sömlöst flytta mellan olika enheter och hela tiden ha tillgång till allt. Undantaget är samtal och SMS i princip.

    Jag hade föreställt mig att man med eSIM bara får upp en skärm som låter en ansluta vilka enheter man vill till ett visst abonnemang, givetvis mot en utökad kostnad förstås, så ramlar samtal och SMS igenom därefter.

    Men som @Kristy@Kristy nämner tänker kanske operatörerna attt de skulle göra mindre pengar så. Jag hade dock själv inte haft något emot att betala dubbla abonnemangskostnaden, för det gör jag redan med två fristående abonnemang.
     
    Last edited: 10 dec 2021
    Kristy gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Ja jag tror också att det skulle bli väldigt populärt. Det finns ju hur många anledningar som helst att ha flera telefoner: intresse, behov av en större och en mindre, en bättre och en man inte behöver vara så rädd om etc. Samtidigt vill man ju kunna bli nådd på samma nummer.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Telefonerna är ju så billiga nu med (midrange), så kunde man ha en kompakt "aktivitetslur", för där man inte behöver ha så stor skärm, bästa kameran osv. bredvid ett mer rejält flaggskepp, hade det varit väldigt tacksamt.

    Det borde ju vara win-win för både operatör och tillverkare om de kan sälja in fler tjänster och fler telefoner.
     
    Kristy och Buzz gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror att det handlar om kostnaden - men också för att undvika eventuella problem. Vad händer om kund har båda telefonerna aktiva?

    Hos Tre kan du exempelvis fritt aktivera befintliga simkort via Mitt3. Vet inte om de kommer att begränsa det på något sätt - men tar väl i regel endast några minuter. Går att aktivera redan inlagda eSIM också. Kanske funkar med andra operatörer också? Annars är det ju en lösning som kan vara något. :)
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Enkelt, det ringer i båda och det går att svara i båda, eventuellt även att prata i båda eller kunna flytta över samtalet till den andra mobilen.

    SMS/MMS ska givetvis även gå till båda och synkas (synk finns redan, jag kan ex.vis messa från datorn och det syns i mobilen och notifieringen kommer ofta långt före i datorn...)

    Vissa tjänster bl.a. för att se en mobils position ska inte vara knutet till numret utan IEMI men så är det kanske redan idag...
     
    Kristy gillar detta.
  9. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    För länge sen hade Telenor tror jag tvillingkort. Kommer ihåg att farsan hade de för han hade en lösning med att stoppa i ett simkort i bilen och kunde då snacka i bilen. Då ringde de på båda samtidigt och den som svarar först kopplades samtalet upp till.
    Är det något sånt du efterfrågar?
     
    matssoderstrom, Heleg och Kristy gillar detta.
  10. jesper_w

    jesper_w Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2017
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    42
    Kul att du nämner det,jag hade xakt samma lösning och funderade i samma banor som TS. Vore grymt om möjligheten finns!
     
    kupster och Kristy gillar detta.
  11. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Det stämmer, jag hade ett sådant. På den tiden när man var ute i svängen och ofta gick på krogen ville man inte ta med sig sin dyra lur, som kanske var 6,5" och kanske tappa den när man var salongsberusad. Dessutom var storleken avgörande, var skulle jag stoppa in en så stor lur.

    Då var det skönare att ta med sig en billig 3,5" och bara stoppa den i fickan, vilket jag gjorde. För att bestämma vilken av lurarna som var "master" och skulle ringa så slog man in typ #38# och då blev luren aktiv. Hur smidigt som helst med ett tvillingkort, kostade inget extra heller. Jag trodde att denna möjlighet fanns kvar, men använder inte tjänsten då mina krogdagar är över. Märkligt att ta bort en väldigt bra tjänst.
     
  12. Maoll

    Maoll Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2020
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hade precis samma tjänst hos Comviq i mitten av 90-talet. IQ-par hette tjänsten. Det simkort man sist genomfört ett telefonsamtal på blev master. Enda nackdelen var att det extra simkortet fick ett annat telefonnummer vilket innebar att om man ringde från i mitt fall mobilen i bilen så kände folk inte igen numret. Samma med sms. Om folk ringde upp mitt ordinarie nummer eller extrakortet (även sms) så hamnade det alltid på det aktiva kortet. Nackdelen var ju om man glömde att aktivera den mobil man använde, då blev det tyst i luren... Intressant tjänst på sin tid som jag tror många missade då. Försvann ganska snabbt från Comviq.
     
    polonius och night77 gillar detta.
  13. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Detta finns hos Telia i Norge, kallas för tvilling.

    Tvilling

    SIM, PIN og PUK

    "Har du flere telefoner eller enheter kan du ha ett eller to ekstra SIM-nummer på samme mobilabonnement. Det vil ringe på alle enheter samtidig, og du kan velge hvilken du ønsker å svare fra. Du kan også velge om du vil ha SMS på én eller alle."

    Jag ska beställa tjänsten till mitt Norska abonnemang, kostar 89 kr / mån.
     
    Yoko666, svenix och Kristy gillar detta.
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hade också tvillingbror via Telenor och saknar det väldigt mycket. Ihop med att det försvann slutade jag helt använda 2 olika telefoner pga att det var så”osmidigt” att flytta sim kortet mellan enheterna.
     
    Kristy gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket spännande @6150@6150! Undrar varför Telia erbjuder detta i Norge och inte i Sverige. Hade varit utomordentligt fint. Bra pris med, helt klart rimligt.
     
    6150 och Kristy gillar detta.
  16. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ja, man undrar. Telia Norge har även DataSIM, vilket Telia Sverige säljstoppat sedan länge.

    Screenshot_20211218-232457_Chrome.jpg
    Det fina med mitt norska abonnemang är att det fungerar precis som i Norge, även i Norden & Baltikum. 100 GB i full fart, sedan 3 Mbit/s månaden ut, om man inte köper DataBoost i 1, 3 eller 12 tim.
    Så hemma i Sverige använder jag främst mitt svenska abonnemang hos Telia. I Norge & med mitt norska abonnemang får jag svensk ip-adress via egen, privat VPN-server.

    Kan återkomma senare hur tvilling fungerar.

    Edit;
    Jag har nu aktiverat tvillingkortet, testade att ringa mitt norska nummer från mitt svenska, det ringer i båda telefonerna samtidigt & när jag svarar i den ena så slutar det ringa i den andra.
    Även sms kommer fram till båda mobilerna, utgående samtal från mobilerna med mitt norska abonnemang visar samma nummer oavsett vilken telefon jag väljer, likaså med sms.

    Det går även att ringa från båda mobilerna samtidigt, varför man nu skulle göra det..

    Grymt smidigt!
    Märkligt att vi inte har denna tjänst i Sverige!
     
    Last edited: 20 dec 2021
    cobben, KTM, matssoderstrom och 5 andra gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Intressant, jag hade ingen aning om att detta ens var tekniskt möjligt. Hade gissat att GSM/3G/4G-protokollen skulle braka samman om man hittade på något sådant, men tydligen inte. Väldigt tråkigt att svenska operatörer tycks ha fasat ut alla såna funktioner. Någon borde skriva till Telia och fråga varför de inte inför "Tvilling" i Sverige - eller kanske Swedroids Twitter-konto vill ställa frågan till Telia?

    Har du, 6150, lust att lägga upp en bild på inställningarna som erbjuds för funktionen? Det står att man kan välja om sms ska komma fram till ett sim-kort eller till alla, så antar att det finns några menyval för funktionen på "mina sidor" typ.

    Vore kul om du har tid att testa följande nån gång: ;-)
    -Vad händer om du svarar på bägge telefonerna precis samtidigt?
    -I vanliga fall om man ringer med sin egen telefon till sitt eget nummer så får man upptagetton, men om du ringer dig själv med denna lösning aktiverad, börjar det då ringa på andra telefonen, så att du kan ringa dig själv?
    -Om du redan är i ett samtal på ena telefonen, och någon ringer ditt nummer just då, går det fortfarande fram signaler till "telefon 2", så att du kan svara från din andra telefon på samtalet?
    -Om du stänger av ena telefonen och sen ser till att någon skickar lite sms/mms till ditt nummer.. när du sedan slår på den igen, kommer samtliga sms/mms du missat att trilla in på den dittills avstängda telefonen, eller nöjer sig operatören i så fall med att sms/mms redan har blivit levererade till den påslagna telefonen?

    Nyttan av denna funktion verkar ju oändlig, faktiskt! Hade gärna haft den.
     
    Yoko666, matssoderstrom, 6150 och 1 annan gillar detta.
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    @6150@6150, du råkar inte ha testat några av sakerna jag frågade om ovan? ;)
    Kommer du behålla funktionen eller har det blivit en "onödig gimmick" efter ett tags användning?
     
  19. Fiddez

    Fiddez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Har löst detta på företagsabb. med egen växel och mobilerna integrerade i växeln. Dock inte sms, men går ju att lösa genom t.ex. googles meddelandeapp och att man använder webbläsaren på enheten som inte äger numret.
    Rent teknisk så har ju båda simkorten olika nummer och när ett samtal kommer in till huvudnumret så är växeln inställd att ringa på båda simkortens nummer. Utgående samtal samma sak, båda delar nummer ut så spelar ingen roll vilken som används.
     
    Last edited: 29 jan 2022
    Kristy gillar detta.
  20. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Vad skulle hända om man lägger till ett klockabonnemang till sitt mobilabonnemang och sen scannar den klock-qrkoden men en mobil med esim istället. Antar att man typ behöver en klocka för att göra beställningen först och sen byta ut det simkortet och scanna den nya koden med en mobil istället. Tänker ifall inte operatören gör någon kontroll på vilken typ av enheten det är som aktiverar esimkortet. Man kanske behöver trixa lite men det vore ju fräckt om det gick.
    kortfattat alltså aktivera ett esim för klocka i en telefon istället.
     
    matssoderstrom, Kristy och Heleg gillar detta.