Korrupt micro SDHC, hur formatera?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skerved, 27 maj 2010.

1. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Vare sig det är hårdvarufel eller inte bör du när du "meckar" börja med att skrivskydda minnet. Kopiera sedan minnet till en image och arbeta bara mot denna image när du försöker laga filsystemet. På så vis är du säker på att du inte hamnar i ett sämre läge än du redan är när filsystemet modifieras. Du kan med denna metod alltid börja om från början.

m v h Henrik

2. Joppeflopp

Joppeflopp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Simpelt men genialiskt, nästan så att man borde tänkt på det själv. Tackar så mycket för tipset. :)
    Återstår att se om jag orkar ge mig in på det, ingenting jag har erfarenheter av... men finns inte många bättre sätt att lära sig :P

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 964
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan tipsa om gratisprogrammet "Recuva" för ändamålet om du kör Windows: http://filehippo.com/download_recuva/

4. dubalizer

dubalizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag ska tillägga att mitt kort också slutade fungera efter att jag skulle börja synca offlinefiler från spotify. Nästan så man vill tror att det är Spotify, som är boven i dramat :)

5. Silhuett

Silhuett Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har exakt samma problem som dubalizer. Mitt SanDisk 8gb microSDHC fungerade bra tills jag installerade Spotify och försökte synca mina offline playlists, då får jag meddelandet "The disk is almost full. You can not offline sync any more playlists. Please unselect som playlists and try again."(Mitt minneskort är tomt).

Så fort det här händer så "låser" sig minnet och telefonen kan varken läsa från det eller spara till det, t.ex. när jag försöker ta ett foto får jag meddelandet "Det gick inte att spara filen på SD-kortet på grund av otillräckliga filrättigheter." Under den här tiden då kortet är låst kan jag inte heller formatera kortet. För att få minneskortet att fungera normalt igen måste jag antingen starta om telefonen eller ta ut och sätta in minneskortet.

Mitt gamla minneskort som jag fick med telefonen som inte är MicroSDHC utan bara MicroSD fungerar galant i Spotify. Jag har försökt att lösa problemet med att formatera kortet på telefon, på datorn med både snabb och långsam formatering jag har till och med provat formatera med olika storlekar på allokeringenhet. Inget fungerar när jag väl ska synca.

Mitt kort fungerar bra när jag använder den i datorn, därför vill jag inte skicka in den på lagning för jag tänker att dem inte kommer hitta något fel. Är det spotifys fel?

6. yeppeyump

yeppeyump Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Även jag kan ställa mig in i skaran som misstänker att Spotify kraschar minneskort.

Har ett Sandisk 16Gb som kraschat 2ggr på c:a en vecka, detta efter att jag lagt in offline spellistor. Nu har jag struntat i offline-listorna, och ännu så länge rullar det på som det ska (ta i trä...)

7. Lillen

Lillen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har problem med Sandisk 16Gb kort, fick lite problem med det och telefonen föreslog formatering o det gjorde jag, mitt stora problem just nu är att kortet säger att det är ett 2Gb kort nu:) några bra förslag hur jag talar om för kortet att det är på 16Gb igen:)

8. Lillen

Lillen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ställde frågan lite för fort, problemet är nu löst:)

9. f.fabregas

f.fabregas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

exakt samma problem som det du beskriver, hittat nån lösning?

10. dubalizer

dubalizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har inte hittat någon lösning. Jag resonerar också som "Silhuett", att det inte känns som någon idé att skicka tillbaks kortet, då dom säkert inte kommer hitta något fel. När kortet är nyformaterat, så kan jag använda det på alla sätt. Men så fort jag försöker synca mina offlinelistor på spotify, så krashar kortet.

11. jocke_nexus one

jocke_nexus one Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare

Jag har också problem med korrupta filer på mitt kort. problemet är att när jag skulle formatera den genom mobilen så verkar den inte slutföra det. den tar bara bort alla filer men formaterar inte tillbaka kortet så att det går att använda igen. jag har försökt formatera kortet i mon dator men utan framgång, står hela tiden att jag inte kunnat slutföra formateringen.

Jag har ingen aning om jag gör rätt när jag formaterar kortet via datorn så om det är någon som vet vad man ska ha för inställningar på formateringen så får ni gärna nämna dem här.

jag har ett sandisk microSDHC och kör win7 på min PC

12. Polygam

Polygam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Platta:
    Galaxy Tab 2
    Jag har samma problem.

Synkat Spotify offline till SD kort fullt, tagit bort > ändå fullt SD kort

13. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Symbian som Nokia använder i sina telefoner brukar kunna rädda kort som inte går att läsa någon annan stans, alls.

14. Polygam

Polygam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Platta:
    Galaxy Tab 2
    Löst...

Jag laddade ner någon free ware, "Disk cleaner" http://sourceforge.net/projects/dclean/ som granskade, lagade skadade sektorer och formaterade SD kortet och sparkade liv i det igen.

Men Spotify fortsätter att vara boven. Synkade offline filer ligger kvar och tar massa plats. Dvs tidigare synkade låtar ligger kvar och läggs på hög.