Guide: Kort guide - Hur du går från Root, Custom rom, S-Off till Stock och S-On

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av Mungoslungos, 25 okt 2011.

  1. Mungoslungos

    Mungoslungos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag hade själv rätt mycket funderingar hur man får telefonen till S-ON efter att ha gått till S-OFF, t ex för garantiärenden! Har fått all info från XDA men tänkte skriva en kortare guide på svenska för de som känner sig osäkra! Guiden är till stor del en översättning av material som finns på XDA. Så all cred till dem för den mer avanserade informationen :).

    Först ska ni veta att det enligt ett par personer på XDA finns risk att bricka telefonen när man går till S-ON, detta ifall man har fel rom installerad, telefonen kan ju inte boota en custom rom med S-ON. Självklart tar jag inget ansvar för om ni sabbar eran telefon, men för mig gick det helt problemfritt och väldigt enkelt att fixa S-ON! Glöm inte att ha rejält med batterikräm i telefonen innan ni börjar flasha och mixtra!

    Stegen i snabbhet

    1. Kolla och kanske ändra CID
    2. Flasha en stock rom via RUU
    3. Via adb skriva om telefonen till S-ON

    1. Lite om CID

    CID är ett ID i telefonen som bestämmer vilka ROMar du kan flasha, SUPERCID innebär att man kan flasha alla sorters romar till sin Sensation (som är gjorda för Sensation d v s). Om du redan skaffat ett så kallat SUPERCID kan du helt hoppa över detta steget. Då kan du nämligen redan flasha in rätt stock rom och skriva in S-ON. Gå då direkt till steg 2 nedan.

    Kontrollera ditt CID

    Kontrollera ditt CID, detta gör du enklast genom att ladda ner valfri terminal till din android, finns flera gratis på market, t ex Android Terminal Emulator - https://market.android.com/details?...251bGwsMSwxLDEsImphY2twYWwuYW5kcm9pZHRlcm0iXQ.. och sedan skriver du getprop ro.cid. (Tack till gualm på forumet)

    Jag hade CID HTC__Y13, detta lät mig installera rätt stock rom. Jag ändrade alltså aldrig till SUPERSID. Därför kan ni om ni har samma CID som jag hade flasha in en stock rom direkt och hoppa över att skaffa SUPERCID. Man kan såklart skriva andra CID än SUPERCID med samma metod, t ex den CID jag hade.

    Skaffa SUPERCID

    1. Ladda ner adb tools här: WINDOWS eller LINUX.

    2. Packa upp filen till C:\adb se till att ingen extra undermapp skapas utan att filerna lägger sig i den katalogen.

    3. Öppna kommando tolken genom att gå till Start>Sök>Skriv cmd och högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som administratör".

    4. Ha telefonen påslagen och liggandes vid hemskärm, anslut den via USB och välj "Enbart Ladda". Se till att du har USB Debugging påslaget, det hittar du under Meny>Inställningar>Program>Utveckling>USB Felsökning.

    5. Skriv i cmd-fönstret "c: C:\adb". (Eller egentligen den katalog där du placerade adb.)

    6. Skriv nu "adb devices". Detta för att kontrollera så att adb hittar din telefon, den kommer att listas och du ser telefonens serienummer.

    7. Skriv: "adb reboot-bootloader" - Nu startar telefonen om och går in i bootloadern, du kan också göra det manuellt genom att gå in via Power + Vol Down.

    8. Skriv: "fastboot oem writecid 11111111"

    9. Skriv "fastboot reboot-bootloader" Och vänta tills telefonen bootat till bootloader igen.

    10. Skriv: "fastboot getvar cid" för att bekräfta att din CID är 11111111

    11. Skriv: "fastboot reboot"

    12. Nu har du SUPERCID.

    2. Flasha en stock rom via RUU

    Nu är det dags att flasha in en stock rom, detta steget är nödvändigt att göra även om man redan är på stock eller nyligen flashade stock, för att vara så säker som möjligt på att inte bricka telefonen. Flasha stock rom är otroligt enkelt och görs via HTCs RUU. Helt enkelt en .exe fil man kör på sin dator med telefonen ansluten och följer instruktionerna.

    Här finns en tråd på XDA med länkar till RUUs, välj en RUU som stämmer överens med din telefon, d v s, de flesta av oss ska välja en EUROPE RUU. Jag använde: "RUU_Pyramid_HTC_Europe_1.35.401.1_Radio_10.43a.9007.00U_10.51.9007.27_M3_release_198179_signed" och den bör fungera för de flesta.

    Så tanka ner RUU, anslut telefonen via USB och välj "Bara ladda", starta .exe-filen och följ instruktionerna. Tänk på att all data på telefonen kommer att raderas, så gör backup om du vill spara något.

    3. Via adb skriva om telefonen till S-ON

    1. När du flashat in stock rom i steg 2 ovan, låt telefonen starta upp och haspa dig fort igenom välkomst skärmen.

    2. Följ steg 1-7 ovan (delen om SUPERCID) för att via adb boota telefonen i bootloadern.

    3. När telefonen är i bootloadern och fortfarande ansluten via USB skriver du i cmd-fönstret: "fastboot oem writesecureflag 3"

    4. Skriv: "fastboot reboot-bootloader"

    5. Kontrollera att det står Pyramid PVT Ship S-ON RL.

    6. Starta om telefonen, nu har du återigen S-ON!!




    Ställ frågor i tråden om ni undrar något, troligtvis kan jag eller någon annan mer insatt svara.

    Tryck gärna på "Tack" om guiden hjälpte er!

    Tack till stjärnorna på XDA som egentligen är ansvariga och har bidraget med infon i guiden!!!!
     
    Last edited: 25 okt 2011
    BamseBoy, Wasti, jonasheterjag och 4 andra gillar detta.
  2. Serian

    Serian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Bump, schysst gjort! Borde få en PIN så folk kan hitta den i framtiden :)
     
  3. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Ännu kortare guide

    1 Ladda ner rätt RUU http://www.filefactory.com/f/c87a2330449af512/

    2 Kör RUUn och följ dess instruktioner

    3 VIKTIGT! Starta upp mobilen HELA vägen en gång

    4 Starta upp i bootloader. Anslut USB och skriv "fastboot oem writesecureflag 3" i cmd (kräver att du har SDK). När det är klart skriver du "fastboot reboot-bootloader", nu ska det stå Pyramid PVT Ship S-ON RL

    (5) Om du har superCID. I bootloadern skriv "fastboot oem writecid HTC__Y13" (Obs! Dubbla _). Bekräfta genom att det ändrades tillbaka genom att skriva fastboot "reboot-bootloader" och sedan "fastboot getvar cid"

    STORT TACK till isak88 som hjälpte mig våga göra ovanstående :cool:
     
    Last edited: 21 jan 2012
    Zany, Svarta Faran och Faxi gillar detta.
  4. Faxi

    Faxi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för bra guide!
    Lite komplettering som jag fyllt i för de som har problem eller är osäker och vill tillbaka till S-ON!

    Guide från isak88
    2. adb filerna från .zip ska ligga i en mapp på (c: ) som heter adb alltså c:->adb>(filerna från ADB-Windows.zip)

    5. skriv "cd C:\adb" istället för "c: C:\adb" (om du har lagt din adb-mapp på C: ), se till att det står C:\adb> i kommandotolken.

    Om du har lagt in Android Revolution HD XE så går det inte att köra RUU filen eftersom den tror att du har en Sensation XE istället för en vanlig Sensation och du får ett felmeddelande. Så ladda ner filen från steg 1 i gualm's guide istället och följ den guiden.
     
    SeagalsSensation69 och jonasheterjag gillar detta.
  5. wyfer

    wyfer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung galaxy flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung galaxy flip 3
    Om man har mac hur går man tillväga då? ska sälja min sensation och vill inte att den ska vara s-off då.
     
  6. Mungoslungos

    Mungoslungos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om det finns adb klient till mac. Men tror inte det.
     
  7. wyfer

    wyfer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung galaxy flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung galaxy flip 3
    Ingen som bor nära Borås som kan hjälpa mig annars?
     
  8. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
  9. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
  10. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Sådärja, nu har mitt problem med avbrutna (tysta) samtal dykt upp igen trots att jag testat Sense 3.5. Dags att lämna in luren med andra ord.

    Jag tog en backup på luren (efter jag fixade S-off iof) innan jag gjorde något annat, alltså när luren var original. Nu har jag återställd luren till Android 2.3.4 och Sense 3.0 (se bild). Måste jag flasha in en ny stock ROM ändå? Det är väl det jag har gjort redan?
    Jag har redan kollat att jag har CID HTC__Y13 så det ska ju funka ändå. Är det alltså ok att hoppa direkt till punkt 3 för mig nu?
     

    Bifogade filer:

  11. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hoppsan...
    Nu har jag större problem än brutna samtal kan jag meddela. :o
    Har antagligen lyckats göra om luren till en väldigt dyr brevpress. Allt verkade gå bra ända till sista rebooten, den stängdes av men startade aldrig igen. Nu lyser inte ens dioden när jag stoppar i usbkabeln. Startar inte varken på det vanliga sättet eller vol. ner-sättet.
    Jag gissar på att man måste följa punkt 2 trots att man har gjort en backup på originalet? Eller vad kan ha gått fel? Titta på bilden så ser ni hur jag gjorde i adb.
    (getvar cid gjorde jag för att se om det var rätt cid, var det där det gick snett?)

    Om jag har gjort fel så kan ju detta stå kvar som en varning till andra iaf. o_O
     

    Bifogade filer:

  12. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Vet inte vad som kan blivit fel i ditt fall men om du kollar min förkortade "guide" så återställer jag S-On innan CID ändras tillbaka. Ska slå på min dator för att se om jag kan hjälpa dig. Ta ut allt så länge. Batteri, simkort, minneskort och sätt tillbaka, försök starta upp den igen.

    Sent from my MIUI.us Sensation 4G using Tapatalk
     
  13. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Grejen är att jag aldrig har ändrat CID, hoppade över det när jag rootade den. Har testat att ta ur allt men det hjälper inte. Håller på att starta upp min iPhone igen, ve och fasa... ;)

    Jag tänkte om det fanns någon chans att starta upp luren via adb igen eller något. Annars tänkte jag lämna in den och bara säga att den inte startar längre. Har jag tur så är den på S-On men den risken är väl liten kanske. Jaja, jag visste om risken innan jag började så jag överlever detta med. :P
     
  14. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
  15. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Återställde du till din Nandroid back upp eller båste du in ren installation av RUU. Gjorde du inte det är detta troligen felet.
     
  16. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hm, jag ska försöka svara rätt hehe... Många nya termer för mig. :cool:
    Innan jag gjorde något öht (alltså före S-off, rootning och allt det där) så startade jag med vol ner + power och kom in i servicemenyn. Där gjorde jag en factory reset.
    Efter att ha kört med den en eller två dagar (och mitt ursprungliga problem återstod) gick jag efter den här guiden.
    Jag gjorde backupen enl. 3.4, alltså efter S-off men före själva rootningen om jag förstår det rätt. Det var via clockworkmod recovery som jag gjorde en restore nu, innan jag testade den här guiden.

    /edit
    Jag körde alltså inte in en ny RUU som det länkades till eftersom jag trodde att det var det jag gjorde när jag körde in backupen igen. Se min första post som jag inte hann få svar på. Jag väntade ju ändå i nästan en hel timma... *joke*
     
    Last edited: 2 jan 2012
  17. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Då hoppade du på för tidigt. Ledsen att säga det men du skulle kört en RUU för att helt återställa mobilen, inte återställa till din backup. Eftersom du inte körde en RUU så behöll du clockworkmod recovery och eventuellt andra ändringar du kan ha gjort som t ex radio i systempartitionen när du försökte återgå till S-ON, enda jag kan komma på nu...
    Men gick det att göra ovanstående? Kunde du ge mobilen kommandon?
     
  18. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo med en RUU så ser man ju direkt om luren är kommunicerbar.

    Förtydligande !!

    Händer det inget med Volym ner knappen och Power-knappen ??
     
  19. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag får vänta en stund, iPhonen håller på att uppdateras och det verkar ta en stund till.
    Skönt ändå att det var jag som gjorde fel, om/när luren fixas till så vågar jag roota den igen. Ska se om jag får kontakt om en stund. Det verkar dock kört eftersom inte ens ladddioden tänds när kabeln sätts i.
     
  20. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Nope, inget alls.