Korta svajpningar missas el tas som klick

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av TigerSoul, 27 aug 2020.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Känns som att det aldrig tar slut på problemen med den här jäkla luren. Aldrig ALDRIG suttit och analyserat så mycket buggar och problem.

    Nu idag när jag började använda luren mer normalt, så upptäcker jag att den missar korta svajpningar. De missas eller tas som klick istället, som landar antingen där svajpningen började eller där den slutade. Detta gäller korta snabba svajpningar, den sort man börjar göra när man navigerar luren med vana och är snabb i rörelserna.

    Se videoklippet på problemet i länken nedan och även jämförelsen jag gör här med en p30 pro. Det som suger är att touchen i p30 pro är känd för att vara skit, men den klickar inte en enda gång hur kort och snabb jag än gör svajpningen medan note 20 ultra trippar gång på gång på gång. Ännu värre är att jag testat på en annan note 20 ultra och det är exakt likadant där, så det är inte en otursenhet. Kanske gäller det samtliga enheter?

    Noteras bör väl att vi pratar om mycket korta svapningar här när man rusar fram i telefonen. Jag kanske är krävande... Men att behöva varva ned farten och göra mer metodiska svajprörelser för att lurjä...en ska hänga med känns som att det är ett skämt på den här prisnivån. Jag har alltid svajpat snabbt och aldrig haft problem med det på någon lur tidigare.

    Den gamla bevingade frågan: någon annan som märkt av detta?

    EDIT: Kanske handlar detta om förminskad känslighet pga det fabriksapplicerade skärmskyddet men inte f-n tänker jag ta av det bara för att testa. Låter ologiskt när pennan kan rita de minsta av krumelurer utan problem.

    https://photos.app.goo.gl/Qn745vGg5ArGv6SBA
     
  2. Zimmerman

    Zimmerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag testade på samma sätt som du gör i videon men jag upplever inte några såna problem. Jag har det förinstallerade skärmskyddet på.

    Har du provat med/utan inställningen för högre känslighet? Jag kör med den avstängd
     
  3. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    615
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Jag upplevde massa konstigheter på den jag hade med, testa att ställa om skärmen till 60hz, då tyckte jag att den blev lite bättre faktiskt.
     
  4. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    - Jag har provat med högre känslighet påslaget utan någon förändring. Har även provat med 60hz läget istället och känner väl inte att det gör någon större skillnad heller. Utan skärmskydd har jag ej provat men kommer inte riva av det pga ev retur med alla dessa problem.

    Det är värre i någon grad med 3rd party launchers än vad det är i oneui launcher av okänd orsak (provat 2 olika), men det är inte så att det aldrig händer i oneui launcher.

    Jag gjorde en lite närmare undersökning genom att slå på en inställning i developer settings som gör att man får uppritat på skärmen hur den senaste interaktionen med skärmen tolkades av panelen. Svajpar man så blir det ett streck med punkter för varje avläsning. När jag gör snabba svajpar på note 20 ultra så blir det ofta ett väldigt kort streck, kanske bara några millimeter långt. Kör jag samma funktion på min p30 pro så är det omöjligt att få svajpstrecken att bli så pass korta och jag är övertygad om att det är här problemet ligger: panelen i note 20 ultra hinner helt enkelt inte registrera hela svajprörelsen i en snabb svajpning. Den blir registrerad så kort att den antingen tolkas som ett klick eller som ingenting. Förmodligen har olika launchers olika inställning kring var gränsen går för en svajp, men problemet är eg inte där då det så klart finns nackdelar med att reagera på allt för korta svajpningar. Problemet är reaktionen på korta svajpningar i panelen.

    Det här är ju j--ligt märkligt för en panel som jobbar på (upp till) 120hz och stoltserar med lägre latens för s-pennan, hur kan den vara så märkbart sämre än en äldre 60hz mobil (p30 pro) som dessutom är känd för att ha en halvdan touchpanel? En teori skulle kunna vara att den variabla uppdateringsfrekvensen skapar problemet. Å andra sidan är det inte märkbart bättre vid 60hz inställningen så det kanske inte stämmer det heller. Ledsen blir jag iaf, var är Samsung kvaliteten? Jag har som sagt testat detta med identiskt resultat på två enheter, så det är inget måndagsex.
     
  5. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Vad upptäckte du för problem?
     
  6. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    896
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Tänk på att note 20 serien är första telefonen med OneUI 2.5 och då kan vara buggar som finns.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Med största sannolikhet ett mjukvaruproblem som kommer rättas till med en uppdatering. Det har inget med uppdateringsfrekvens på skärmen att göra det är en annan sak. Touch sampling rate har mer med det att göra men det är ju bara hur många gånger per sekund skärmen läser av din rörelse och ska inte orsaka detta problem. Sånt där brukar nästan alltid ha med mjukvara att göra och telefonen är ny och touchproblem på nya telefoner har förekommit många gånger.
     
  8. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Nu har jag varit på elgiganten och jämfört. De har inga skärmskydd på sina telefoner. Resultatet är att det eventuellt blir en aning bättre utan skärmskydd men det är definitivt inte någon lösning att ta bort skyddet som helt åtgärdar problemet. Det är svårt att skatta hur stor skillnaden är utan skydd då det inte gick att få tillgång till utvecklarverktygen i telefonen pga retail mode som körs på telefonerna i affären. Man fick således enbart gå på svajpningar utan att få någon feedback på vilken touch data telefonen tar emot vilket gör analysen av problemet mycket enklare och mer jämförbar.

    Jämför man dock i butiken med en s20 ultra så är skillnaden stor. På s20 ultra blir det inte en enda miss på säkert 100 svajpningar. På Note 20 ultra så kommer en miss var 5:e till var 10:e gång kanske. Det är uppenbart att ett problem finns på note 20 ultra enheterna och att det inte handlar om några enstaka lurar med trubbel.

    Att samlingsfrekvensen inte är kopplad till uppdateringsfrekvensen kan säkert stämma, dock så har ju samtidigt tekniken runt uppdateringsfrekvensen gjort det möjligt till en lägre latens på s-penen, så det känns ju ändå som att det finns ett samband mellan sakerna även om det är separata delar av skärmen.

    Med största sannolikhet mjukvaruproblem är jag dock inte speciellt övertygad om. Note 20 (icke ultra) står bredvid i affären med samma oneui version och den hade till synes inte problemet alt. bara en lindrig version av det (svårt säga exakt utan utvecklarverktyg, men skillnad var det mellan note 20 och note 20 ultra). Sen är det ju ändå två olika lurar och skärmar och skillnader kan finnas i mjukvaran för de respektive skärmarna. Samtidigt kan problemet lika gärna vara ett fundamentalt problem i hårdvaran kring samplingen av skärmen eller någon slags begränsning. Jag har haft andra lurar med touch problem där det aldrig blev möjligt att fixa problemen. En huawei bland annat som hade lag i touchen, det gick aldrig att lösa, många väntade i månader på en fix som aldrig kom.

    Vi ska inte glömma bort att det här är Samsung som skickade ut S20 Ultra med smärtsamt uppenbara problem med fokus på kameran som de trots många uppdateringar aldrig fick riktigt bra. Det KAN så klart vara så att en uppdatering kan fixa detta men det kan lika gärna vara så att det inte är möjligt precis som det inte gick att fixa fokus på S20 Ultra. De kanske rentav vet om problemet men ignorerar det då det bara är power users som kommer störas av det. Då står man där med en lur som returtiden sedan länge är borta på för 15.000 spänn men en touchfunktion jämförbar med en lågbudgetmodell.

    Lägg där till faktumet att det nästan går att steka ägg på mobilen efter en halvtimme i kameraläget och att batteritiden är till synes usel. Det börjar kännas svårt att motivera köpet.
     
  9. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER