Jag förstår hur du menar och givetvis är det en bra punkt att ta upp vad gäller miljön, men jag ser lite annorlunda på det. Det är lite i förebyggande syfte att kunna garantera att enheten är fullt funktionell, då vi även lämnar 90-dagars garanti på allt utfört arbete.
Som exempel, om vi undersöker enheten och hittar att ett hörn saknas på enheten (alltså att den inte klarar trycktest, och därmed inte är vattentät) men endast byter batteri och skickar tillbaka den till kunden; och kunden utsätter enheten för fukt varav enheten blir fuktskadad - då står kunden utan en fungerande enhet för att vi inte följt våra rutiner.
Ett annat exempel är att du exempelvis skickar in den på ifon, men arbetet inte blir korrekt utfört och din enhet är fortsatt defekt - men du chansar ändå och skickar in den på ett annat tredjepartsombud där den heller inte blir helt reparerad, då har du ändå lagt ut mer pengar och belastat miljön mer än om enheten blev korrekt reparerad vid första tillfället.
Tyvärr är det alltför ofta som jag kommer i kontakt med kunder som dels själva exempelvis försökt byta display men råkat skada enheten, eller att de haft den inne på ett annat ombud och sedan vänder sig till oss för att få enheten korrekt reparerad - men då har kunden dessvärre redan gått miste om garantin och kostnaden blir högre totalt sett än om de vänt sig till oss från början.
Det är alltid en risk att skicka in sin enhet till ett ombud som inte är auktoriserat, men jag förstår hur det lockar kortsiktigt när man jämför priserna - men man tänker oftast inte vad konsekvenserna är om det skulle bli fel.
En annan viktig aspekt att tänka på är att det kan komma att bli en säkerhetsrisk om man har en tekniker från en oaktoriserad verkstad som utför arbete på en enhet, med delar som inte är utskickade direkt från oss. Jag kan aldrig garantera att enheten vid laddning är säker om ett ombud från tredjepart bytt ut ditt batteri, men jag kan med säkerhet säga att våra auktoriserade serviceombud ser till att enheten når upp till samtliga av våra krav innan den returneras till dig.
Jag hoppas att du förstår hur jag menar, jag lovar att det finns en anledning till varför våra rutiner ser ut som de gör.
Click to expand...