Fråga: Kryptera WD extern hdd?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Gurk2015, 6 dec 2022.

  1. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Om jag har en extern Western Digital usb-hdd som jag vill kryptera. Hur gör jag enklast? Har förstått att Western Digital har ett verktyg för att kryptera. Eller kan jag använda Windows inbyggda kryptering?
    Är Windows inbyggda kryptering knuten till den dator som då krypterade disken? Eller får jag en nyckel som jag kan använda för att låsa upp den med vilken enhet som helst?

    Anledningen till min fråga är att jag har sett att om jag krypterar minneskortet i min telefon är det bara denna telefonen som kan låsa upp krypteringen. Och formaterar jag telefonen så är krypteringen körd...
    Tänkte så det inte är samma med Windows kryptering.

    Finns det någon annan risk med att kryptera en disk med mycket data på i efterhand?
     
  2. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Bitlocker to go funkar ju med Windows, då får du ange ett lösenord som disken krypteras med och den kan låsas upp på andra datorer med Windows. Vet dock inte hur stödet ser ut för Mac/Linux.
     
    bernard gillar detta.
  3. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack, ska kolla in det!

    Vet du om det är några risker med att kryptera en hdd med ganska mycket data på?
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Jag skulle inte kryptera utan att ha en backup först, speciellt inte på en extern hårddisk, min erfarenhet är att risken för att det blir fel är mycket högre på en extern disk.
     
  5. Gurk2015

    Gurk2015 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack!
    Jag har två identiska externa hdd så backup finns.
    Men märker jag direkt om det blir fel, eller finns det risk att någon enskild mapp blir korrupt som märks först när man försöker accessa den?