Fråga: Kryptering

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av forcevision, 23 nov 2017.

  1. forcevision

    forcevision Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej,

    På min förra lur s4:an så behövde jag kryptera telefonen och sd kortet. På min s7 så fanns det inte kryptering för telefonen. Är telefonen redan krypterad ?

    Jag krypterade mitt sd kort men har hört att krypteringen på android inte är så säker finns tydligen sätt att komma runt denna. Stämmer det eller är det gammal info ?

    /Force
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Den är nog redan krypterad. Jag skulle tro att alla telefoner levereras krypterade idag.

    Android använder AES-128 för kryptering idag, vilket är en standardalgoritm som används i en mängd olika applikationer idag. Det är en av de mest välanvända algoritmerna som finns och är klassad som säker. Svagheten ligger i att användaren väljer dåliga lösenord. Sedan kanske systemet har andra sårbarheter eller möjligheter att byta lösenord på distans, men algoritmen i sig är säker.
     
    forcevision gillar detta.
  3. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Kryptering är standard sen android 6, men du vill kanske även slå på säker start så att telefonen inte går att starta utan rätt kod.
     
  4. forcevision

    forcevision Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Menar du precis när man startar telefonen så skall man slå in krypteringskoden eller ?