KUGOO Kirin B1 Folding Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 4 jun 2020.

  1. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Idag anlände Kugoo Kirin B1 från Geekbuying.

    KUGOO Kirin B1 Folding Moped Electric Bike E-Scooter 250W Brushless Motor Max Speed 25km/h 6AH Lithium Battery Disc Brake 12 Inch Pneumatic Tires - Black

    (Coupon:GKB448S Price:$359.99)

    Specen enligt nedan:

    Specification
    Brand: KUGOO
    Model: B1
    Color: Black

    Specification Max Load: 120kg
    Max Speed: 25km/h
    Max Rang: 23km
    Battery: 36V 6Ah Lithium Battery
    Charging Time: 3-4H
    Motor: 36V 250W 480rmp/min
    Max Output Torque of Motor: 22N.m/s
    Charger Voltage: 36V
    Brake: Disc brake
    Brake Distance: 3M
    Tire: 12 Inches Pneumatic Tire
    Weight & Size Product Weight: 15.7kg
    Package Weight: 19kg
    Product Size(L x W x H): 102 x 50.5 x 94cm(Unfolded); 102 x 20 x 72cm(folded)
    Package Size(L x W x H): 106 x 21 x 65cm

    KUGOO Kirin B1 Folding Electric Scooter 250W Brushless Motor Disc Brake - Black

    Har precis monterat ihop den och den står nu på laddning.
    Ganska annorlunda mot de andra Kugoos som jag testat så skall bli spännande att prova.

    Återkommer sedan när jag kört en sväng samt kollat lite mer på den och testat appen etc.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 5 jun 2020
    bernard gillar detta.
  2. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har nu tittat lite mer på B1an och det visar sig att det inte rör sig om någon ny plattform utan verkar ha funnits på marknaden ett tag.
    Netonnet sålde för något år sedan en väldigt snarlik modell i annan färg och utan bluetooth stöd.

    Just den modellen säljs inte längre på Netonnet men de säljer en uppdaterad variant med kraftigare motor och lite större batteri samt även med pedaler och kedja.

    Robust el-scooter med hastighet upp till 25 km/h

    Började med att koppla upp B1an mot BT appen.
    Det är samma app som för Kugoo Kirin S1 och intressant nog så kallar appen B1an för B2 när man ansluter scootern mot appen... Typiskt Kugoo att inte ha full koll på de små detaljerna.

    Tyvärr är appen ganska värdelös liknade som för Kirin S1 men här ännu mindre värde av appen.'
    Enda nyttan av appen är att man kan här välja om man vill använda sig av Zero-Start eller Push start.
    I övrigt kan man göra allt annat på själva scootern som finns i appen.
    BT lås lösningen fungerar inte heller något vidare vilket annars skulle vara den andra funktionen som är bra att ha i appen.

    I själva appen kan men också välja mellan KPH och MPH och man kan ju undra sig varför något sådant finns med när B1an inte har någon display där man kan se hastigheten... Lyser igenom att man kör en standard app för många olika modeller utan att lägga någon unikhet på varje modell. Tråkigt att se.

    Ingen ride history finns på plats här heller så likt Kirin S1, ES2 etc Börjar undra om det någonsin kommer på plats då ingen verkar jobba på appen i någon större utsträckning tyvärr...

    Min slutstats nu efter att ha använt både Kirin S1 och Kirin B1 med app stöd att jag saknar displayen och de settings som fanns i Kugoo S1 och Kugoo S1 Pro.

    Tycker B1 annars var ganska skön att köra. 12" luftfyllda däcken var behagliga (ingen punka ännu! )
    Svängradien mycket bättre än på en vanlig E-scootern.
    Även skivbromsen fungerade bra och tryckte man in den hårt så tvärnitade B1an så backdäcket sladdade litegrann.
    Kommer ju tidigare från anda Kugoos utan skivbromar så inte så konstigt kanske att jag tyckte detta var ett lyft uppåt.

    Mina 93 kilo och 181cm kanske är i mesta laget för den här hyfsat kompakta fordonen men tycker att jag satt ganska bekvämt ändå och hade nog kunnat köra tills batteriet tar slut utan att man tycker att kroppen tar stryk. Skönt att sitta på sadel också. :-)

    Skall ta en bild/ film sedan när jag sitter på B1an och kör runt.

    Så denna känns mer som en ungdomsleksak än något för vuxna att glida runt på.
    Dock kortare rundor för olika ärenden etc känns det ganska trevlig.
    Hade man haft en husvagn och drog på camping kan det också vara ett kompat trevligt färdmedel att ta med sig.
    Eller varför inte för en lat tonåring som inte orkar ta sig till träningen själv.
    Med B1 blir det en rolig färd också till själva träningen.
    Enkelt att fälla ner styret och ta bort sadeln och sedan bara att bära bort B1:an
    Så för specifika ändamål och målgrupper kan nog B1 vara helt OK.

    Så ur den synpunkten att B1 passar bäst för lite yngre folk är det synd att den inte är max 20km/h så den kunde vara helt laglig att framföra på allmän väg nu när motorn är 250W.
    Hade också varit bra om man kunde ställa ner hastigheten på något sätt tex ner till 15km/h.
    Nu när man vrider på gashandtaget går den upp till max.

    Funkar också att låsa med slanglås i framdäcket och även ramen man bär i funkar säkert bra för det ändamålet.

    Kvalitetsmässigt känns det överlag mer metall på den här scootern än de andra Kugoos och robustheten bättre.
    Vikten är också några kilo mer än de andra enklare Kugoos men då B1 är väldigt greppvänlig är den extra kilona inte större problem.
    Själva anordningen som man fäller ner styret känns gedigen och sitter hårt fast med en extra säkerhetsventil utanför också.

    Synar man manualen som följer med är det också ett snäpp bättre än tidigare och tydlig och bra.
    Dock som vanligt när det gäller Kugoo säger manualen en sak och specarna något annat.
    Vikten specad till 14Kg i manualen och på boxen och på olika hemsidor 15,7kg. ( Skall väga den sedan)
    Maxhastighet i manualen säger 20km/h medan specarna säger 25km/h

    Mina 93 kilo tog den lätt över 20km/h och låg på runt 23km/h på plan cykelväg med runt 70% batterikapacitet. (Åtminstone vad en spedometer app i mobilen ansåg )
    Så en lättare person kan nog få den över 25km/h.
    Ingen motorbroms som slår in som det gjorde på Kirin S1. Låg nog runt 30km/h i nerförsbacke skulle jag tippa på.

    Laddaren som följer med verkar vara identiskt med den som fanns med Kugoo Kirin S1. ( 42V, 1,5A output)

    Hur var den att köra då ?

    250W motorn är ju klenare än de 350W motorerna som jag är van vid sedan tidigare men tycker den gjorde ett helt OK jobb ändå med tanke på vikten som jag belastade B1 med.
    Tycker också den tog backar bättre än jag hade förväntat mig.

    För att starta B1an trycker man på knappen på den vänstra sidan och då tänds den lilla displayen upp som visar fyra gröna LED ljus ( syntes bra i solljus till skillnad från Kirin S1 displayen) som visar hur mycket batterikapacitet man har i batteriet.
    Sedan vrider man på gashandtaget och B1an börjar rulla. Var skönt att slippa tumgasen.
    Under gashandtaget finns sedan en knapp till som man kan trycka in under färd och då få cruise kontroll påslagen.
    Cruise kontrollen går sedan av om man vrider på gashandtaget, använder sig av handbromsen eller trycker in knappen för cruise kontroll en gång till.
    Trycker man in knappen för crusie kontroll under 3 sekunder tänder man/ eller släcker fram och baklyset.
    När man trycker in handbromsen blinkar baklyset.
    Är väl alla funktionerna skulle jag tro.
    Så lättkörd och stabil är min åsikt så har man ungdomar som är intresserade är B1 en bra instegs fordon att lära sig på innan man tar steget till en scooter som man står upp på.
    Speciellt den utökade svängradien kan hjälpa till här också + skivbromsen.

    Tycker att B1an skakade lite i sidled under körningen.
    Lyckades inte lokalisera om det var fram eller backdäcket. Skall titta på det mer noggrannare under nästa körning.
    Skall se om man kan finjustera det på något sätt.
    Även skivbromsen låg emot och skrapade, speciellt under låg hastighet hördes det ljudet.
    Går säkert att justera skivbromsen så man slipper skrapljudet men ändå kan behålla en bra bromsverkan.
    I övrigt tycker jag motorn var tyst och fin dvs mer lik Kirin S1 än de tidigare Kugoo S1 och S1 Pro som lät en hel del.

    Både i manualen och specen säger IP54 men det vet vi ju sedan tidigare Kugoo modeller att det är lite si och så med den saken.
    Skall öppna upp motorn i helgen och se hur det ser ut där inne och med lite tur kanske det sitter ett 6,6Ah batteripack istället för de specade 6Ah.

    Totalt sett tycker jag det var en intressant första tur och man fick flera blickar på sig när man körde runt i byn.
    Färgen och designen är ju ganska annorlunda och få personer som sett något liknande förmodar jag. Fulsnygg skulle jag nog kalla den. :-)

    Är den då värt runt $350 ?
    Tycker inte inte riktigt det.
    Speciellt inte när man kan köpa en bättre liknande modell för 3990 på NetonNet.
    Trillar den den här ner sedan under $300 tycker jag den börjar komma ner till en intressant prispunkt.

    Kugoo S1 ligger ju idag en bit under $300 och 12" däcken, skivbroms och sadel kan ju vara ganska intressant för många.
    Speciellt för de som inte vill köra på solida däck och vill ha lyftfyllda däck är ju faktiskt B1 den billigare alternativet som Kugoo erbjuder just nu.

    Appen behöver man inte alls som sagt dvs liknande som de var på den tidigare NetonNet modellen.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 6 jun 2020
    bernard gillar detta.
  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har nu tittat lite mer på den.
    Enkelt att skruva av locket" där batteripack och övrig elektronik sitter.
    Bara att ta bort gummipluttarna och sedan en vanlig skruvmejsel.
    Verkar som om saker och ting sitter bra på plats.
    Lite som på Kugoo Kirin S1. Inget som ligger och skvalpar där i.

    6Ah batteripack är nu också bekräftat dvs enligt specifikation.
    Verkar dock ganska lätt att byta både batteripack och övrig elektronik om ett sådant behov skulle uppstå.
    Lite silikon här och där på kabelreglage men om det regnar kan jag tänka mig att skarven till luckan kan vara lite utsatt så skadar nog inte att dra lite silikon runt hela "locket"
    Dock bra att batteripack och övrig elektronik sitter ju en bit upp den här gången så är ju mindre risk att köra i vattenpölar och annat. Mer motorhjulen som kan ta stryk då.
    Så skadar troligen inte att ta lite fuktsprej på utsidan av motorhjulet.

    Tittar man på motorhjulet så står det JS36V250W200300203.
    JS beteckningen har jag inte sett tidigare kanske en ny generation av motorhjul som används.
    Tydligt och klart att det rör sig om ett 36V system med en 250W motor.
    Gissar jag liknande som på tidigare Kugoos skulle de här motorhjulet vara från Mars 2020 vilket i så fall är ganska nytt och troligen inte samma som satt på den modellen som NetonNet sålde tidigare.

    Studerade också däcken i lite mer detalj.
    12*1,75 på innerramen och sedan på själva däcken 12 1/2*2 1/4

    40 PSI per däck dvs 2,76 BAR som rekommenderas.
    Vet inte vad jag har i däcken nu men stenhårda så troligen inte för lite åtminstone.
    Dock mer intressant är belastningen per däck som står på däcken.
    Står att maxbelastning är 40kg per däck så då borde en person över 80 kilo vara lite försiktigt när man kör.
    Mina 93 kilo ligger ju då över det som borde rekommenderas för Kugoo Kirin B1
    Dock specar Kugoo fortfarande att den klarar 120kg belastning så känns inte riktigt som de tänker på de luftfyllda däcken när de satt den specen.
    Skulle tro samma gäller för M2 Pro där många verkar ha fått punktering ( där ej här på forumet) och letar solida däck till sin M2 Pro. Då tappar ju den modellen lite av sin unikhet som sagt.
    Ventilerna verkar sitta på bra ställen och troligen inget problem att komma åt med en pump.

    80kg tycker jag hade varit ett vettig Max load på B1.

    Får väl köra lite och se om man får någon punka eller inte. :-)

    Studerade också motorhjulet i drift och det är tydligt att de vobblar i sidled som får B1 att skaka i sidled.
    Kändes av under min första körning som sagt.

    Även skivdisken verkar gå emot så ett ganska högt skrapljud uppstår.
    Orkar dock inte strula med det just nu då jag inte riktigt vet vad som behöver fixas till.
    Dock helt klart utrymme för förbättringar och borde testats lite mer innan B1an lämnar fabriken.
    Inget som man vill hålla på att fixa till när man köpt en ny scooter som sagt...

    B1 kommer ju troligen främst användas av ungdomar som har ännu mindre koll på vad som behöver göras än en vuxen så borde ju vara ännu viktigare att saker och ting funkar som det är tänkt från start.

    Tycker också ena sidan på motorhjulet ser lite farligt ut om muttern släpper.
    Skåran lutar ju nästan neråt så tappar man muttern och brickan under körning kan ju själva hjulet lätt lossna också.
    Så viktigt att se över de här muttrarna så de sitter fast ordentligt innan körning.
    Alltid bra att gå igenom och dra åt efter några mils körning.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 8 jun 2020
    bernard gillar detta.
  4. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har nu varit ute och testkört B1an under en lite längre sträcka.
    Började som vanligt vid hemmet och körde sedan ner mot cykelvägen mot Lund.
    Körde 5km åt ena hållen och vände där då jag var rädd att batteriet inte skulle räcka mer än runt 10km med min vikt etc.
    Dock hade ingen av de fyra gröna LED lamporna gått ner ännu när jag vände så vare lite frågande om de visade korrekt eller inte.
    Sedan runt 7km gick första ner dock verkar B1 och ha regenerativt bromssystem för så fort man använde sig av handbromsen tändes en LED till ganska snabbt.

    Så när 10km hade gått hade jag fortfarande 3 LEDar tända så fortsatta att köra under en ganska lång stund tills jag tröttade på att köra mer.
    Slutade körningen efter 17,3km och då hade jag ända 2 gröna LEDar tända.
    Var nere någon gång i slutet på en grön LED men den andra tändes igen vid inbromsning.

    Sitthastigheten på de här 17,3km låg strax under 19km/h vilket inte är dåligt.
    Tycker den hela tiden höll en förhållandevis jämn max hastighet.
    Inte alls som på Kugoo S1/ S1 Pro där det är ett ganska märkbart tapp i hastighet när batteriet laddas ur.

    Däcken verkar ju också hålla under min tur så 120kg kanske inte är helt fel specat ändå men för tidigt att säga. Körda km och tid har ju stor påverkan på däcken också.
    Dock mer än 100kg känns dumt att belasta B1 med i vilket fall som helst.

    Tittade sedan i Kirin appen och den hade loggat sträckan till 19km med 37% batterikapacitet kvar.
    37% stämmer ju också bra med de två tända LEDarna på den lilla displayen.

    Så helt klart mycket positivt överraskad till hur långt de här 6Ah och B1 bär en.
    Den är ju specad till 23km och en lättare person än mig själv har säkert inga problem att nå den sträckan på hyfsat plant underlag och inte allt för mycket motvind.

    B1 är den första Kugoon som jag ser kommer närheten till sin specade räckvidd.
    Troligen en ganska strömsnål 250W motor som sitter i B1 ( verkar ju vara ganska ny åtminstone) och de 12" luftfyllda däcken ihop med regenerativt bromssystem som gör sitt.

    Efter runt 10km märkte jag att jag blev lite stel i rumpan och efter 15km kändes det ännu mer.
    Körde ju nästan 1 timme i sträck.
    Dock ganska enkelt att sträcka på sig etc.
    Funkade men inget som man vill göra varje dag.

    Så tycker helt klart man kan titta på B1 som alternativ till både S1 och S1 Pro och även Kirin S1 om man nu är ute efter att åka så skönt som möjligt och komma så långt som möjligt.
    Lite dyrare som sagt men droppar B1 ner till S1 Pro nivån runt $320 eller rent av ner mot de $300 som jag satt som riktlinje tidigare känns som man får en hel del för pengarna.

    Kände också på motorhjulet och batterilådan efter körning och båda kändes inte särskilt varma. De andra elfordonen som jag kört tidigare har känts mycket varmare efter en betydligt mindre sträcka och kortare körtid. Så gott betyg till B1 på den punkten också.

    Var också trevligt att kunna sträcka ut ena handen för att visa att man vill svänga utan att behöva riskera att välta. :-)
    Lite svårare än på en cykel men inte speciellt mycket.
    Så bra ur säkerhetssynpunkt den biten också.

    Med den långa räckvidden tycker jag jag värdet ökat en del på B1an.

    Är mer positiv till B1 nu när jag kört den lite grann än vad jag var vid första anblicken.

    Hade bara appen funkat som den skall och bakhjulet och skivbromsen var lite bättre monterade från start så är B1 en trevlig upplevelse.
    Pluggen till ladduttaget är också onödigt svår att få på plats.

    Synd bara att den inte är helt laglig.








     

    Bifogade filer:

    Last edited: 10 jun 2020
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gedigen rapport :) Ser rätt intressant ut för pengarna med B1:an.

    Batteripacket ser möjligen lite väl exponerat ut. Fästet är lite tveksamt, borde nog vara inkapslat bättre, så att belastningen fördelas jämnare över cellerna.

    Eller är det en låda cellerna sitter i? Ser inte riktigt av bilden att döma.

    20200608_101008.jpg
     
  6. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Tror bara batteripacket sitter fast med "spännremarna"
    Dock möjligt de sitter mer fast än så på undersidan.
    Dock inget som syntes vid en första koll.
    Ingen speciell låda tror jag utan bara det vanliga chinapack wrapen.

    Locket är ju bara av hårdplast så batteriet kan säkert ta stryk om man ramlar i max fart eller liknande.
     
    bernard gillar detta.