Kugoo M2 Pro

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av discomega, 7 maj 2020.

  1. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    En tråd för att dela erfarenheter om Kugoo M2 Pro.

    Har precis fått hem den. Byggkvalitet likvärdig med grannens XiaoMi M365. Har enbart kört 200 m än så länge. Appen innehåller inte ride history som utlovats på hemsidan. Appen tankades via qr kod på manualen och inte via Play store.[​IMG][​IMG]
     
    Mindir gillar detta.
  2. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Appen ser helt annerlunda än den som verkar gälla för Kugoo Kirin S1 och Kugoo ES2.
    Den finns i Google play och heter Kirin & Kugoo.

    Din app verkar ju ha fler settings än i den andra appen.
    Bra att kunna ställa ljusstyrka, bromsstyrka, acceleration etc.
    Med lite tur får du in ride history här också.

    Tycker den ser snyggare ut också.
    Hade du fler inställningar i appen eller?
    Tex om det går att uppgradera FW i scooterna via appen om det nu blir tillgängligt framöver.

    Kan du dela QR koden så skall jag testa om jag kan koppla upp min Kugoo Kirin S1 mot den appen istället?

    Att det finns olika appar tycker jag också tyder på att de olika Kugoo modellerna görs av olika fabriker etc.
    Varit inne på den tanken tidigare också. Kugoo mer ett samlingsnamn.
    Också därför de finns så många snarlika specade Kugoo/Kirin modeller som en och samma tillverkare/ fabrik inte skulle släppa
     
  3. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Finns en OTA settings alternativ. Qr kod och direkt länk nedan

    iandadownload

    [​IMG][​IMG]
     
    Mindir gillar detta.
  4. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Testade appen men fick inte den att koppla upp sig mot Kirin S1.
    Verkar ju också vara en Kugoo M2 Pro på bilden också.
    Appen nog då bara mot just M2 Pro och kanske någon kommande Kugoo modell.

    Också intressant att lägga märke till företagsnamnet som stavar Kugooo med tre O och i alla modellnamn bara 2 On...
    Har tidigare varit inne och kollat på den kinesiska weblänken.
    Inte mycket man fattar där men ibland ser någon ny modell som sedan dyker upp med liknande namn på någon rysk sida och ännu senare hittar till Geekbuying....
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 7 maj 2020
  5. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Testat lite mer nu. Jag väger 100kg och kommer upp i 27 km/h efter ca 40-50 meter. Dottern som väger 40 kg kom upp i 29 km/h efter 15- 20 meter. Håller jag däcket i luften så säger den 31 km/h. Måste pumpa däcken. Framdäcket är tight att komma åt att pumpa men bakdäck inga problem
     
    Mindir gillar detta.
  6. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    27km/h om man väger 100kg tycker jag är en bra fart.
    31km/h i luften är också bra.
    Verkar som om både Kugoo ES2 och Kugoo M2 Pro verkar klara mer än de max 25km/h som det står på Kugoos hemsida. Trevligt!


    Återkom gärna sedan hur maxfarten håller i sig över tiden.
    Kan du ligga kvar på de 27km/h under en längre tid eller märker du att hastigheten minskar kännbart när du kör en längre sträcka säg mer än 10km ?
    På Kugoo S1/S1 Pro kände man droppet över tid medan på Kirin S1 tycker jag den höll de 25km/h bra ända till slutet och sedan dog den tvärt istället. Föredrar själv beteendet på Kirin S1.

    Intresserad också att förstå hur långt du kan köra innan den lägger av eller så låg hastighet att det är bättre att kliva av. Dina 100kg är ju en bra måttstock som sagt. :-)

    Hur funkar stötdämpningen samt speciellt däcken ?
    Detta är ju den första Kugoo med icke solida däck så väldigt spännande att förstå hur du upplever när du kör över tex kullersten eller över en vägbula etc.
    På de flesta andra Kugoos verkar främre dämparen ganska värdelös och intressant att förstå om M2 Pro har samma beteende eller en förbättring där. ( S1, S1 Pro, Kirin S1, ES2 )

    Hur upplever du den mekaniska bromsen samt motorbromsen ?
    Var ju trevligt i settings att kunna labba runt lite med bromsen så man borde ju kunna hitta en skönt läge för sig själv om man testar runt lite.

    Ta gärna också en bild på displayen samt motorhjulet så jag får se hur de ser ut.
    Intressant att se vad man ser i själva displayen samt hur många knappar det finns som man ändrar saker och ting på.
    På Kirin S1 har jag som sagt bara EN knapp.

    Motorhjulet vill jag gärna att du får med siffrorna som står på kortsidan av hjulet. WBxxxx, ATxxxx + kanske något fabriksnamn som JILONG etc.

    Hur verkar det vara med IP klassningen ?
    Ser du något yttre silikon på scootern ?
    Är det några öppna skarvar någonstans runt tex batteriluckan, displayen där fukt kan tränga ner etc ?
    i manualen - Står det något om IP klassning i den eller?

    Kan du på ett enkelt sätt öppna upp batteriluckan och ta ut batteriet eller ? ( Bra att veta om man behöver byta batteriet etc)
    om JA ta gärna en bild på själva batteriet och etiketten där spec datan står.
     
  7. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Kan svara på några direkt. Resten får jag återkomma om :).

    Stötdämpningen funkar riktigt bra men jag har inget att jämföra med sen tidigare. Jag väger en del och fartbulor är inga problem. Trottoarkant som är sluttande in till privat parkering funkar utan problem. Däcken hade 2 PSI när den levererades vilket är alldeles för lågt tryck för mig. Ökade till 3 PSI på bakdäcket men har svårt att komma åt framdäcket. Grannen har en lösning på det så får återkomma när jag pumpat rejält ikväll. Däcken har max 5 PSI enligt skrift på däcket. Hittade en hemsida som rekommenderade 3,5 PSI.

    Motorbromsen funkar riktigt bra. Så bra att jag inte behövt använda den mekaniska bromsen. Man kan även sätta foten direkt på stänkskärmen på bakdäcket och bromsa. Det lät som f*n så inget jag rekommenderar men den bromsade snabbare en med den mekaniska bromsen.

    Har inte synat den närmare efter tätning och dottern är ute med den nu så jag kan inte ta några bilder. Den har bara en knapp på sidan för att stänga av/sätta på, sätta på framljus, ändra fartläge. Ingen annan knapp.

    I appen så finns en sättning för fartläge men också för acceleration. De verkar vara olika och skall undersöka hur den inställning påverkar scootern ikväll när jag tävlar mot grannes m365 :D :D

    Manualen var i stort sett obefintlig. Fick kolla youtube hur man skruvade ihop styret vilket iof superlätt. Blåtandsräckvidden är riktigt dålig. 3 m bort och du tappar uppkopplingen. Enda 'negativa' jag märkt än så länge.

    Bildexplotion nedan [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Last edited: 8 maj 2020
    Mindir gillar detta.
  8. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Tack för info.
    Ser ju trevligt ut. :-)
    Verkar som om bottenplattan är ganska enkel att öppna upp. Bara skuva upp skuvarna på undersidan och lyfta bort plattan.
    Där under borde sedan batteriet och annan elektronik ligga.
    Ganska likt som det ser ut på Kirin S1.

    Var sitter laddporten? Nere i plattan eller någon annanstans?
    Cap som skydd över laddporten?

    Stödet ser också helt OK ut.
    På mina Kugoos har stödet varit lite för klent och speciellt foten lite för liten för att den skall stå bra. Lite vind och lätt att den välter.
    Hur tycker du det verkar vara på M2 Pro?

    Tittar jag på ditt AT motorhjul och använder samma gissning som på de andra Kugoos är själva motorhjulet tillverkat 2019-09-02 och tycker det verkar stämma bra med den tidpunkten som M2 Pro började dyka upp på nätet.

    Displayn verkar ljusstark. . Bra också med vit text mot svart bakgrund.
    På Kirin S1 blå text vilket syns mycket sämre + svagare ljustyrka.
    Var det med max ljusstyrka enligt appen eller?

    Verkar ju också ganska tät och inga direkta öppna glapp etc dock IP54 klassningen skall man nog inte förvänta sig om det inte står något alls om den saken i manualen eller på boxen. Dvs ganska likt som jag tycker Kirin S1 verkar vara.

    Hur funkar cruise controll?
    Har du den påslagen i appen går den igång efter ett par sekunder när du håller nere gasreglaget eller?
    Något irriterande pip eller signal?
    Kirin S1 piper varje gång cruise controll slår på eller när man når maxhastigheten på 25km/h och motorbromsen börjar slå in.
    Blir irriterande när man kör en längre sträcka och hade varit trevligt om pipljudet gick att ta bort.

    Visar det sig att däcken håller måtten och man slipper punktering verkar ju M2 Pro vara riktigt trevlig sak för runt 4 lax.
    Dina 100 kilo kommer ju också pressa däcken en del förmodar jag.
    Går nog att googla runt på nätet och se om folk börjat få punkteringar på M2 Pro eller inte vid det här laget.

    Klarar du dig minst 15km med lite motvind och backar är det mycket möjligt att den här blir min nästa Kugoo.
    De här 7,5Ah batteripacket borde ju klara sig ungefär lika långt som Kugoo S1 Pro klarar av men M2 Pro väger ju några kilo mer också som sagt men kanske har en nyare och snålare motorhjul etc.

    M2 Pro har också lite fräcka LED ljus där bak också eller?

    Då väntar jag på lite mer input när det gäller ovanstående frågor samt info när du kört en lite längre sträcka när det gäller räckvidd, max hastighet och comfort.
    Kör gärna minst 30 min i sträck eller något likande.
     
  9. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Tack för info.
    Ser ju trevligt ut. :-)
    Verkar som om bottenplattan är ganska enkel att öppna upp. Bara skuva upp skuvarna på undersidan och lyfta bort plattan.
    Där under borde sedan batteriet och annan elektronik ligga.
    Ganska likt som det ser ut på Kirin S1.

    Var sitter laddporten? Nere i plattan eller någon annanstans?
    Cap som skydd över laddporten?

    Stödet ser också helt OK ut.
    På mina Kugoos har stödet varit lite för klent och speciellt foten lite för liten för att den skall stå bra. Lite vind och lätt att den välter.
    Hur tycker du det verkar vara på M2 Pro?

    Tittar jag på ditt AT motorhjul och använder samma gissning som på de andra Kugoos är själva motorhjulet tillverkat 2019-09-02 och tycker det verkar stämma bra med den tidpunkten som M2 Pro började dyka upp på nätet.

    Displayn verkar ljusstark tycker. Bra också med vit text mot svart bakgrund.
    På Kirin S1 blå text vilket syns mycket sämre + svagare ljustyrka.
    Var det med max ljusstyrka enligt appen eller?

    Verkar ju också ganska tät och inga direkta öppna glapp etc dock IP54 klassningen skall man nog inte förvänta sig om det inte står något alls om den saken i manualen eller på boxen. Dvs ganska likt som jag tycker Kirin S1 verkar vara.

    Hur funkar cruise controll?
    Har du den påslagen i appen går den igång efter ett par sekunder när du håller nere gasreglaget eller?
    Något irriterande pip eller signal?
    Kirin S1 piper varje gång cruise controll slår på eller när man når maxhastigheten på 25km/h om motorbromsen börjar slå in. Blir irriterande när man kör en längre sträcka och hade varit trevligt om pipljudet gick att ta bort.

    Visar det sig att däcken håller måtten och man slipper punktering verkar ju M2 Pro vara riktigt trevlig sak för runt 4 lax.
    Dina 100 kilo kommer ju också pressa däcken en del förmodar jag.
    Går nog att googla runt på nätet och se om folk börjat få punkteringar på M2 Pro eller inte vid det här laget.

    Klarar du dig minst 15km med lite motvind och backar är det mycket möjligt att den här blir min nästa Kugoo.
    De här 7,5Ah batteripacket borde ju klara sig ungefär lika långt som Kugoo S1 Pro klarar av men M2 Pro väger ju några kilo mer också som sagt men kanske har en nyare och snålare motorhjul etc.

    M2 Pro har också lite fräcka LED ljus där bak också eller?

    Då väntar jag på lite mer input när det gäller ovanstående frågor samt info när du kört en lite längre sträcka när det gäller räckvidd, max hastighet och comfort.
    Kör gärna minst 30 min i sträck eller något likande.
     
    discomega gillar detta.
  10. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Stödet upplever jag som stabilt. Få se hur det håller efter några månaders användning men det känns gediget. Stack iväg på en kort tur nu på morgonen. Bor på en liten höjd utanför vår lilla stad. 64 m höjdskillnad från startpunkt till målet för resan. Scooter håller det den lovar när det gäller backar men så fort det blir 'brantare' så blir det tvärstopp och man får hjälpa till uppför. Samma backe med min dotter som väger 40kg åker hon uppför i 15km/h. 11km blev det och då var batteriet nere på exakt 50%.

    Displayen funkar klockrent en solig dag som denna. Satt till 100%. Inga svårigheter alls att läsa vad det står. Har inte vågat mig på cruise control än. Är som sagt ovan förare så tar det lite lugnt :).

    Ledljus bak som bild nedan visar är väldigt synliga på kvällen och helt ok på dagen. De är satta på 100% på bilden.

    Tyckte att jag hade en riktig skön morgontur och det var behagligt att åka runt. Körde nedför i läge två och kom upp som max i 25km/h. På vägen hem som mest var uppför lade jag in sport mode och acceleration till fast (acceleration setting verkar faktiskt funka. Märkte en skillnad direkt när jag ändrade men kan vara placebo :)). Då låg batteriet på 75% och jag kom som mest upp i 27km/h med lätt nedför på vissa bitar.

    Lås mode i appen funkar. Framhjulet blir trögt och det är inte alls behagligt att rulla scootern framåt. Gasen funkar inte heller. I display så blir det ett 'M' och stora bokstäver med LU (bilden längst ner)

    BTW. Min scooter slog grannens m365. Han väger 85kg och jag 100kg. Vi fick exakt samma tid på vår lilla tidsbestämda bana. När han körde min så sänktes tiden med 5 sek :):)

    Jag är inte superhändig så jag kommer inte att ge mig på att skruva isär scootern i första taget... [emoji14]

    [​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 9 maj 2020
    Mindir gillar detta.
  11. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Min fru som väger 60 kg klarar precis backar som jag inte klarar. Upplever att läge 1 är lite starkare och tar mig längre upp i backen innan tvärstopp.
     
  12. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har du lyckats pumpa framdäcket eller ?
    Har du en bild på hur det däcket ser ut samt hur ventilen sitter ?

    När du pratar om tvärstopp i backarna.
    Motorn är igång fortfarande men orkar inte bära din vikt upp i backarna eller ?

    Hjälper man till att sparka lite med ena foten tycker jag man kommer förbi de flesta backarna.
    Funkar inte det för dig eller ?
     
  13. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Lyckades med att pumpa framdäcket. Grannen fick med en 'förlängning' till sin m365 som gjorde det lättare att komma komma åt. Tvärstopp innebär att den inte orkar och jag får sparka själv för att komma vidare. Den stannar inte och dör totalt.
     

    Bifogade filer:

    Mindir gillar detta.
  14. Uggla

    Uggla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    jag fick min Kugoo M2 pro den Tisdag och har kört om 20km. Man kan känna stark motor på sport mode. Jag gjorde lite vattentät tejp runt gap på både skärm och front luckan
     

    Bifogade filer:

    discomega gillar detta.
  15. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Var köpte du din någonstans ? Pris ?

    Kör gärna ett långtest ( runt 30 min) och återkom med input sedan.
     
  16. Uggla

    Uggla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    jag köpte på kugoo-scooter.com, kosta 4300kr.

    idag fick jag reda på att om man hålla gasspjäll halvväg på sport mode då det började cruise 18 km/h som i 2nd mode i stället 28km/h . Så tycker jag man kan nå olika cruise speed med olike ställe i gasen i sport mode
     
    Mindir gillar detta.
  17. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Då är ni två som har M2 Pro i Sverige som man känner till.

    Skall bli intressant att höra om någon av er får punktering framöver eller inte. :-)

    En person på Kugoo sidan på Facebook som väger 108 kilo.
    Han har flera gånger fått punktering på sitt bakdäck och nu letar efter solida däck istället. ( Blir ju en ES2 då istället nästan)
    Troligen är ju inte däcken gjorde för den vikten även om själva mekanikkonstruktionen är specad till 120 kilo.

    Så intressant att se om ni får problem med däcken till M2 Pro eller inte framöver.
     
    Last edited: 18 maj 2020
    bernard och discomega gillar detta.
  18. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Har kört ett tag nu. Fortfarande stabi och stark. Det som är negativt är att handbromsen mer eller mindre slutat att ta. Antar att man kan 'spänna' den på nåt sätt... [emoji848]
     
  19. zebbe70

    zebbe70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag köpte en Kugoo M2 pro idag. Leverans upp till 7 arbetsdagar.
    Kommer att komma bilder och en recension.
    zebbe.
     
    discomega gillar detta.
  20. zebbe70

    zebbe70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    6
    En liten recension av min Kugoo.
    Den funkar bra är stark och snabb.
    32kmt kommer jag upp i.
    Lite negativa saker med den.
    Motorbromsen funkar inte på min.
    Hjälper inte med inställningar i appen. Däcken är inte slanglösa.
    Det är 8,5tum med innerslang.
    Har fått punka på bakdäcket en gång.
    Det var inte lätt att montera på efter lagning. Men ett tips till er andra. Lossa skivan till bromsen innan ni monterar på hjulet låt den följa med löst för att sedan skruva ihop den när däcket är på plats.
    Mvh Zebbe
     
    discomega gillar detta.