Kundlista och navigering.

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Combat, 16 sept 2013.

1. Combat

Combat Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, ny här och lite stressad så jag fattar mig lite kort och hoppas jag valt rätt forum för min fråga.

Jag har en del kolleger som har usel lokalkännedom och tidigare har jag använt googlemaps där jag markerat med nålar olika kundobjekt och info om kundens namn och vilken uppdragstyp det rör sig om. Sedan har det bara varit för de betrodda personerna att öppna upp googlemaps via den länk jag skickat varpå de kunnat navigera sig fram.

Verkar dock som googlemaps har uppgraderats så mycket att den möjligheten inte finns kvar. :(

Däremot har jag upptäckt att det går fortfarande göra detta fast då nås kartan via mobilens webbläsare. Problemet är att det blir så plottrigt på mobilernas små skärmar.

Nu till den egentliga frågan. Det slog mig att det egentligen borde räcka med att en lista finns ( i mobilen, på internet??) där kundernas namn, adress och gps-position är inlagd. Så när kollegan oavsett var denna befinner sig kontrollerar mot sin körlista vilken kund som står näst på tur ska kollegan kunna greppa sin mobiltelefon och leta upp kunden och trycka på någon typ av länk som sätter igång mobilens navigeringsprogram som hänger ihop med googlemaps.

Förstår ni hur jag tänker och är det ens möjligt att skapa en sådan lista och hur i hela gör man det?
    Ser kanske två alternativ, som en fil i mobilen eller någon typ av internetsida med hyperlänk?

2. glemmy

glemmy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag tror en enkel lösning är att du sätter upp en webbsida med en lista på kunderna och där anpassar du länkarna så att de öppnas i google maps.
    Se här:
    "you can use the following Geo URI formats that trigger intents that will open the Google Maps application on the device to the given location or query:

geo:latitude,longitude
    geo:latitude,longitude?z=zoom
    geo:0,0?q=my+street+address
    geo:0,0?q=business+near+city"

http://stackoverflow.com/questions/10204612/open-google-maps-from-hyperlink