Fråga: Kunna se öppnade popupfönster/meddelande från ett spel?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av nilsskri, 11 nov 2022.

  1. nilsskri

    nilsskri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Ny på forumet så osäker om min fråga passar här.
    Jag skulle vilja få fram öppnade popupfönster/meddelanden från ett spel. Är detta ens möjligt att få fram från mobilen? Finns det lagrat ngnstans och vart hittar jag det i så fall? Jag har redan kollat igenom webbhistoriken.

    Bakgrunden till min fråga är följande:
    Felix.se hade nyligen en kampanj i butik där man kunde skanna en qr-kod och via länken som öppnades skulle man klicka på en ketchupflaska. Om det fanns ketchup i flaskan vann man ett campingkit. Vinnarna slumpades fram. Innan man klickade på ketchupflaskan fick man ange sitt mobilnummer. Min syster gjorde detta, följde instruktionerna i spelet och fick ett meddelandet liknande "Grattis det fanns ketchup kvar i flaskan. Du har vunnit ett campingkit värt 9300:-. Du kommer bli kontaktad inom 3 dagar". Dagarna gick och ingen från Felix hörde av sig så vi kontaktade Felix själva den tredje dagen efter vinstdatumet och undrade vad som hänt. Nu har min syster fått svar att de hittat hennes nummer men att det inte var ngn vinst registrerad på det numret och det måste varit en bugg i systemet just då.

    Nu i efterhand önskar jag att min syster tagit en skärmdump som man kunde skicka som "bevis", man vill inte framstå som en lögnare. Felix bryr sig tyvärr inte alls, skyller bara ifrån sig :-(
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Om spelet är en app så är det ganska vanligt att tillverkaren av appen lagrar loggar över vad som hänt men av din beskrivning att beskrivning att döma så tolkar jag det som att det var en webbsida som spelet kördes i och då kan man i historiken se vilka webbadresser man besökt men man kan tyvärr inte se vad som hänt på varje enskild sida så som popupfönster eller meddelanden så risken är väldigt stor att det är omöjligt att hävda att hon fått någon vinst, det är inte ens säkert att en skärmdump hade hjälpt, det är inte alltför svårt att fejka bilder.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Vilken telefonmodell? Vilken webbläsare?

    Ibland finns det i webbläsaren en flik som heter "Recent tabs", och en annan flik som heter "History". Dessa två kan ha olika beteende, och såvitt jag minns är det "Recent tabs" som ev. kan visa sparat innehåll från en gammal instans av webbsidan, medan om man klickar på synbart samma webbsida i "History" så laddar den om sidan från grunden.
    Har ni testat bägge dessa?

    Det kan ju finnas någon logg sparad nånstans i telefonens system, men sannolikt inget du får fram på egen hand, skulle nog krävas en IT-forensiker.
     
  4. nilsskri

    nilsskri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar! Det stämmer att man hamnade på en webbsida, man behövde iaf inte ladda hem ngn app för att spela. När vi kontaktade Felix så kunde en utv gå in och kolla vilka telefonnummer som spelat och vilka som givit vinst så nån typ av logg hade de.
    Men som du säger, det hade nog inte räckt med en skärmdump i det här fallet heller utan Felix hade nog bara hävdat att det inte var tillräckligt. Det räckte ju inte att min syster beskrev exakt vad som hände när hon klickade på ketchupflaskan. Om man inte vann fick man inte fram de momenten som min syster fick innan själva vinstmeddelandet visades (testade några gånger själv :-) ).
     
  5. nilsskri

    nilsskri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipset! Vi kollade bara under History. Det är en gammal telefon, Sony Xperia XZ1, android 9, Chrome. Jag har en likadan så jag kollade snabbt i min egen och hittade "Recent tabs". Där fanns lite annan info. Jag ska kolla i min systers telefon senare ikväll ifall jag hittar ngt användbart där. Tack igen!
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det är tyvärr högst osannolikt att en URL kommer visa samma information som den gjorde när ni vann. Om ni inte har en skärmdump är det nog kört.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Det gick inte lösa eller?