"Kurs" för att bygga appar?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av MeemSenco, 11 apr 2013.

  1. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Känner att jag behöver en hobby och har bestämt mig för att lära mig bygga appar.
    Jag letar efter en "kurs" på internet för att börja koda, främst Windows Phone appar, finns det någon sådan, kan vara videos på youtube eller någon hemsida, enda kravet är att det är gratis och gärna på svenska, funkar på engelska också.

    Eller har ni något annat tips på hur man skall lära sig att bygga appar?

    Tack i förhand!
     
  2. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Swedroid har huvudfokus på Android, men det finns säkert någon som kan tipsa. Dock inte jag, tyvärr..

    Först tänkte jag på alla de stora konsultfirmorna, men det är ju långt ifrån gratis. Och även där så är det mesta materialet på engelska eftersom utvecklingen går så fort att det är svårt att hinna med att översätta innan det är gammalt.

    OK, nu vidgar vi möjligheterna. WP har jag som sagt ingen koll på, men om du är sugen på Android kan jag tipsa om en tysk kille, Lars Vogel, som är mycket duktig. Han har massor med bra info på sin hemsida:

    http://www.vogella.com/


    Lycka till!
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Om du kan tänka dig Android istället och har högskolebehörighet så finns det distanskurser på t.ex. Mitthögskolan. Finns flera trådar om den om du vill läsa vad andra tyckt om den.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Har du kollat på vad Microsoft erbjuder på sin developer-sida?
    http://developer.windowsphone.com/en-us/develop
    Där har du allt för att skapa dina första appar steg-för-steg.
    Sen finns det mängder med sample-appar som du kan ladda hem och studera.
    Om du kompletterar det med en bok om apputveckling för WP så kommer du fruktansvärt långt.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    En sak som slog mig är att du inte nämnt något om dina programmeringskunskaper. För någon som kan programmera är inte just appar något jättesvårt och annorlunda. Det är lite andra API:er, andra bibliotek, tänka på de begränsade resurserna och så, men överlag så är det inte någon rocket science för en programmerare.

    Om du inte har programmerat något sedan tidigare och inte har någon koll på vad en klass eller ett objekt är och vad man ska med dem till så kan du även behöva läsa på om programmering, men börja med de tutorials som finns där ute så ser du vad du saknar kunskap inom och kan lägga upp en plan för din apputveckling.
     
  6. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Håller med här. Jag är inte överdrivet insatt i WP men du kan väl tex använda dig av C# som språk dit. C# lär det finnas mängder av onlinematerial och böcker till så att kolla på språket i sig först är nog bra.

    Jag tror inte att du kommer hitta någon överdrivet djup video-serie som lär dig hur man kodar. En del universitet har lagt upp föreläsningar i programmering, bra att kolla på för att lära sig grunderna: http://www.youtube.com/watch?v=k6U-i4gXkLM
    Detta är nog en bra start med: http://developer.windowsphone.com/en-us/develop
     
  7. fdacic

    fdacic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    +1

    Är du inte utvecklare så tror jag det kommer ta ett tag innan du kommer in i det.