Ladd-strömmen?

Diskussion i 'Applikationer' startad av malajo, 1 jul 2013.

  1. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Som dom flesta vet så finns det en uppsjö med olika laddare och dom flesta ger ju olika mycket ström till luren.
    Dessutom så kan det väl skilja en hel del på vilken sladd man använder iaf när man laddar i bilen.
    Har väl snackats en del om att man ska koppla ihop "dataledningarna" i kabeln för att få en högre ladd-ström?

    I vilket fall så undrar som om man kan se det i luren med nån app...alltså hur mycket laddaren ger?

    Anledningen till att jag undrar är för att jag har satt ett usb-uttag på motorcykeln och är nyfiken på hur mycket den ger ut.
     
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Tror att det ska stå i GSam battery monitor men inte säker..
    Kommentera gärna om du hittar några fel i översättningen så ska jag försöka fixa det.
     
  3. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Hittar inget om laddnings-ström där, bara volten men det borde ju vara i princip samma på alla laddare och ska ju inte påverka tiden det tar att ladda
     
  4. Johnkan

    Johnkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det är telefonen som avgör hur mycket ström den tar emot. Spelar ingen roll om du har en laddare på 1 eller 2 ampere om din telefon bara tar emot 0,8 exempelvis :-)

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
     
  5. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Det förstår jag, jag har en S4 som skickades med en 2 ampere laddare.
    Så man får ju anta att den kan ta emot det, men laddar man från en dator tex får man ju lägre ström.
     
  6. vinkelsmurf

    vinkelsmurf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    battery monitor widget visar hur mycket batteriet laddas/drar i mA.
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    En laddare "skickar" ingen ström, det är telefonen som "drar" ström. Sen beror det på om laddaren orka "lämna" den ström som telefonen vill dra eller inte.

    Om telefonen vore "dum" skulle den alltid dra den ström den behöver, då skulle man alltid behöva ha en laddare som kan ge så mycket ström telefonen drar.

    Nu är telefonerna lite smarta och försöker lista ut hur mycket ström laddaren kan ge, eftersom om telefonen försöker dra mer ström än laddaren kan ge så stänger laddaren ner (USB-laddare har alltid ett överströmsskydd som stänger ner om det går för hög ström, istället för att ha en säkring som måste bytas).

    Så, om telefonen drar 0,8 A så spelar det ingen roll om din laddare kan ge 1 A eller 100 A. Telefonen kommer ändå bara dra 0,8 A.

    Om telefonen drar 1,5 A och du har en laddare som bara kan ge 1 A så kommer laddaren att stänga av sig.

    Om telefonen drar 1,5 A och du har en laddare som kan ge 2 A så fungerar det, precis som om laddaren kan ge 200 A. Telefonen kommer ändå bara att dra 1,5 A.
     
    Charles_swe gillar detta.
  8. Charles_swe

    Charles_swe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nyttig läsning
     
  9. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kn det vara så att telefonen suger mer ström beroende på vilken typ av laddare som kopplas in? Man kan ju se states på vad det är som laddar telefonen (AC eller USB).
    Tycker det går MYCKET fortare att ladda en telefon med vägguttaget än en USB-port på datorn..
     
  10. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det beror på att USB-standarden säger hur mycket ström man kan förvänta sig kunna dra. Jag vet att USB 2.0 säger att devicen/datorn måste kunna ge 500mA. Genom detta kommer många telefoner att endast dra max 500mA när man laddar via USB 2.0, även om devicen/datorn kan ge 2.0A.
    För väggladdare är det istället laddaren i sig som säger till telefonen hur mycket den kan maximalt ge.
     
    Last edited: 10 jul 2013
  11. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ok, så telefonen bestämmer hur mycket den ska dra utifrån informationen från laddaren? Smart. Fast varför drar den isf betydligt mindre än vad som finns tillgängligt..?
     
  12. tidsoptimist

    tidsoptimist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 3a XL
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Frontier, Chromecast, Nvidia Shield mflr..
    Det står väldigt matnyttigt på wikipedia om usb-portar.

    http://en.wikipedia.org/wiki/USB#Connector_properties
    "The USB Battery Charging Specification of 2007 defines new types of USB ports, charging ports.[53] As compared to standard downstream ports, where a portable device can only draw more than 100 mA current after digital negotiation with the host or hub, charging ports can supply currents above 500 mA without digital negotiation. A charging port supplies up to 500 mA at 5 V, up to the rated current at 3.6 V or more, and drop its output voltage if the portable device attempts to draw more than the rated current. The charger port may shut down if the load is too high.
    Charging ports exist in two flavors: charging downstream ports (CDP), supporting data transfers as well, and dedicated charging ports (DCP), without data support. A portable device can recognize the type of USB port from the way the D+ and D- pins are connected. For example, on a dedicated charging port, the D+ and D- pins are shorted. With charging downstream ports, current passing through the thin ground wire may interfere with high-speed data signals. Therefore, current draw may not exceed 900 mA during high-speed data transfer. A dedicated charge port may have a rated current between 500 and 1,500 mA. There is no upper limit for the rated current of a charging downstream port, as long as the connector can handle the current (standard USB 2.0 A-connectors are rated at 1.5 A).
    Before the battery charging specification was defined, there was no standardized way for the portable device to inquire how much current was available. For example, Apple's iPod and iPhone chargers indicate the available current by voltages on the D- and D+ lines. When D+ = D- = 2 V, the device may pull up to 500 mA. When D+ = 2.0 V and D- = 2.8 V, the device may pull up to 1 A of current.[54] When D+ = 2.8 V and D- = 2.0 V, the device may pull up to 2 A of current.[55]"
     
  13. ZaInT

    ZaInT Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Motorola Moto G 5G Plus 64 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Motorola Moto G 5G Plus 64 GB
    ROM:
    Stock januari 2020 & Magisk root
    Info:
    Nova så klart
    CurrentWidget kan visa det.
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Den drar vad den behöver för att ladda batteriet, det finns oftast en optimal ström att ladda batteriet med. Med gamla NiMH-batterier blev batterierna då för varme, med moderna litiumbaserade batterier är problemet att de ofta exploderar om de överladdas.
     
  15. zaxie

    zaxie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Tre / Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre / Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Platta:
    Remarkable 2
    Platta 2:
    Samsung S4 Tab