Ladda ned från Google Foto till lokal lagring

Diskussion i 'Applikationer' startad av Skalleper, 22 jun 2017.

  1. Skalleper

    Skalleper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej.

    Återställde min Nexus 6P och försäkrade mig att mina bilder var säkerhetskopierade via Google Foto. Nu när jag sätter igång telefonen och synkar med Google Foto finns alla bilder där men när jag öppnar appar som Facebook Messenger och vill skicka någon av dessa bilder så finns de inte att hitta. Jag har förstått att detta är för att bilderna inte längre är lagrade lokalt utan stannar i "molnet". Jag skulle vilja ladda ner allt direkt igen så jag slipper öppna bilden i Google Foto för att sedan klicka dela därifrån. Hur görs det här på bästa sätt? Individuella bilder och album går ju att ladda ned, men inte allt samtidigt. Vill gärna att de hamnar i kronologisk ordning sen också så jag lätt kan hitta. Läste på om Google Takeout, men fattar verkligen inte hur det fungerar. Är det någon som sitter på bra tips?

    Tack så mycket på förhand.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    762386788156636178-account_id=1.png 8388618314627223079-account_id=1.png 6951415856286837025-account_id=1.png

    Så här ser det ut hos mig efter att jag valt "Dela", då dyker menyn "Öppna från" upp där jag kan välja "Foton".

    Innan mina gamla foton som endast finns online syns där behöver jag dock aktivera synkronseringen i Google Photos först. Du får alltså starta Google Photos och dra igång säkerhetskopieringen innan de dyker upp. Dröj gärna några minuter efter att du dragit igång synken, så skall du se att de dyker upp enligt ovan.

    I bilden längst till höger ovan har jag bara "idag" lagrat lokalt. Resten av bilderna är i molnet, och det är fullt möjligt att dela dem också.

    Vill du spara fotona lokalt på enheten igen får du markera dem och välja nedladdning via Google Photos-appen som du redan gjort. Det finns tyvärr ingen smidig "enknapplösning" för det, men det skall egentligen inte behövas då du kan dela foton direkt från molnet enligt ovan.
     
  3. Skalleper

    Skalleper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej och tack för ditt svar!
    Problemet är just att appar inte kan nå Google Foto när jag vill hämta en bild för att skicka därifrån. De flesta appar kan endast skicka det som är sparat lokalt på telefonen. Jag har massor av bilder i Google Foton, men när jag skall öppna i Facebook Messenger ser jag endast de bilder jag tagit sedan återställningen. Att ladda ner bilderna hade löst problemet, men det tar för lång tid att göra manuellt.
    [​IMG] [​IMG]
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Facebook Messenger har byggt sin egen hantering av attachments vilket ställer till det så här.
    En workaround är att gå via Google Photos och dela bilden du vill skicka med Facebook Messenger. Då behöver du inte använda Facebooks usla bildhantering.
     
    jnsson gillar detta.