Fråga: Ladda upp album till Google Drive?

Diskussion i 'Applikationer' startad av navDROid, 10 jul 2020.

  1. navDROid

    navDROid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej :)

    Jag undrar om det finns någon galleri app som laddar upp valfria album till Google Drive?

    Google Photos laddar upp bilderna, men alla hamnar huller om buller, dvs. bilderna laddas inte i sina album. Galleri appen som jag använder i dagsläget är Simple Gallery.

    Tack på förhand!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte Google erbjuder något sådant stöd, så du behöver nog skapa albumen i Photos-appen.
     
    jnsson gillar detta.
  3. navDROid

    navDROid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nej tyvärr gör inte Google det. Jag tänkte om någon kände mig till en tredjeparts app som gör det? Jag använde Foldersync Pro förut, men den har krånglat en del på sistone då det verkar som att appen inte underhålls längre.
     
  4. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  5. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    navDROid, bernard, Heleg och 1 annan gillar detta.
  6. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Samma här [emoji106]
     
  7. navDROid

    navDROid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Stort tack!! Precis vad jag letade efter. Märkligt att Google Play inte har rekommenderat mig eller visat mig under Similar apps. Tack igen

    Tack goateye01 och Nicole för att ni bekräftade också :)
     
    bernard och Nicole gillar detta.
  8. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Det var så lite [emoji846]

    Jag har även haft mailkontakt med utvecklaren och blev så nöjd så jag köpte alla hans applikationer för att stödja hans arbete [emoji526]
     
    bernard gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Att ladda upp foton till Google Drive är ju inte precis avsikten med den appen. Man går miste om många funktioner som finns i Google Photos, och måste dessutom använda begränsat lagringsutrymme, till skillnad från Google Photos med obegränsat. Mitt råd: försök att vänja dig vid Google Photos, så mycket enklare och mer bekymmersfritt att ha fotona där! Och är ju riktigt enkelt att skapa album, om du vill det. Jag har massor av album i Google Photos.
     
    jnsson gillar detta.
  10. navDROid

    navDROid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag var på väg att köpa premium, men sen tänkte jag testa och se hur det fungerar med tidsstämplar, om alla bilder (filer) får uppladdningstillfällets datum eller om bilderna behåller datumet för när bilden togs (filen skapades). Men då funkar inte uppladdningen inte som den ska. Försöker ladda upp mappen Screenshots, innehåller 12 bilder, 2 av dessa ladda upp till Drive :/ Något du känner igen?

    Nej, det är sant. Men när Photos inte tillåter uppladdning av mappar så blir det bara kaos där. Ibland vill jag hitta tillbaka till bilder som jag har i WhatsApp mappen, kameran, Screenshots eller liknande, I Photos måste man leta bland alla bilder utan någon som helst ordning. Sen så laddar jag upp mina bilder i original storlek, så jag får inte obegränsad lagringsutrymme iaf. Tänker högt, måste faktiskt googla för att se var gränsen för hög kvalité vs original går. Komprimera alla eller är det efter en viss storlek som bilderna komprimeras?
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Google photos kan visa mappar. Så länge du behåller lokala foton i telefonen, och samtidigt låter Google Photos ladda upp dom, så kommer mapparna finnas kvar. Du kan leta upp mappen för t.ex. WhatsApp i en undermeny i Google Photos (men bara från telefonen, och bara så länge filen finns kvar lokalt där). Testat det?

    Enkelt förslag:
    Varje gång du tömmer lokala foton på telefonen, så kan du göra det separat för varje lokal mapp. Jag tömmer lokala foton ca en gång per månad. Då kan man lägga till alla foton från t.ex. lokala WhatsApp-mappen i ett Google Photos-album som du döpt till just WhatsApp, osv. Då kommer du fortsätta kunna hitta alla såna foton i ett album. Inte mycket jobb, kan ju göras varje månad eller liknande. Men frågan är om du behöver hitta gamla bilder från WhatsApp som är flera månader gamla? Google Photos kan radera t.ex. alla foton äldre än en månad automatiskt (eller alla äldre än tre månader), då kan du enkelt hitta den senaste månadens foton på vanligt sätt, medan äldre är uppladdade till Google Photos, i säkerhet (men ej lika enkelt sökbara).

    Vill också tillägga att alla printscreens är döpta i filnamnet till just "printscreen", så det är enkelt att söka på printscreen i Google Photos. Har WhatsApp inget filnamn som är gemensamt för alla foton, så att du kan söka på det i Google Photos? Kanske är lika enkelt där.

    Foton komprimeras med Googles algoritm, till ett effektivare format för lagring. De har någon ny modern komprimering alltså, som sparar plats. Det innebär att filstorleken är lägre, men kvaliteten knappt någon skillnad (beroende på hur bra kamera man har osv). De flesta normala användare märker inte skillnaden. Om man håller på med fotoredigering kanske man bör akta sig, men annars tycker jag det är helt lugnt att Google komprimerar mina foton något. Har hela min fotosamling där, något komprimerad, ingen ytterligare kopia utanför Google.

    Foton som laddas upp till Drive kommer vara ändrade så att "senast ändrad" blir tidpunkt för uppladdning. Antagligen kommer datumet för "skapad" fortsätta vara när fotot togs, men det har jag inte testat. Jag sorterar alltid på "senast ändrad", skulle bli vansinnigt jobbigt att hitta foton i Google drive då. Men går ju att söka på filnamn, som ofta innehåller datum när det togs (går i både drive och Photos att söka så).

    Drive kan inte läsa metadata för foton, som innehåller exakt datum och tid, plats där fotot togs, typ av kamera, upplösning osv. Mycket info man går miste om. Betydligt mer begränsat att söka i Google Drive efter foton, ur den aspekten. Google Photos hanterar alla dessa typer av sökningar, men också massor av extra tack vare Googles algoritmer (såsom typ av föremål på bilden osv).

    För mig vore det en mardröm att försöka hitta ett foto i Google drive, vilken röra, jag tycker verkligen Google Photos har utmärkta funktioner för att söka, det är ju en av tjänstens förtjänster. Alla är olika, du gör som du vill, men vill bara ge min input innan du låser fast dig i en jobbig lösning, utan att ha experimenterat med alternativen Google Photos erbjuder först :-)
     
    bernard, Sunbringer, navDROid och 2 andra gillar detta.
  12. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Nej, tyvärr, alla mina filer laddar upp som de ska, men jag använder inte denna app i det syftet du ska göra iofs...

    Jag tycker du ska se över alla tips du fått från @N6290@N6290 [emoji846]
     
    navDROid gillar detta.
  13. navDROid

    navDROid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tusen tack N6290!! Vilken vardagshjälte! Mobil-livet har plötsligt blivit mycket enklare (hittills iaf :D). Ju mer jag utforskar Photos desto mer gillar jag den appen faktiskt. Jag jämförde komprimeringen också och såg att skillnaden var minimal och inte värt all denna krångel för bilder som jag förmodligen inte kommer skriva ut i vägg-storlekar hehe. Photos sökningsfunktion fungerar riktigt bra, fina mappar, geografiska platser fint uppdelade, man kan söka på platser, objekt osv och får ofta upp det man letar efter, riktigt smart och fint löst. Och ibland roliga träffar också, en person med händerna ovanför huvudet (tränar) läggs i en egen mapp "Dans" haha.

    Nu har jag ändrat till High quality och när jag valde det på mobilen så laddas de nya upp på det viset, men de gamla blev kvar, sedan när jag testade samma sak på datorn så fick jag alternativ att ändra gamla uppladdade bilder till High quality, vilket sparade 43 GB åt mig på Driven, riktigt skönt att man kunde göra det också.

    Det har dykt upp 3 frågor:
    1. Jag hittar inte några alternativ för när eller hur ofta bilder ska synkas, googlade lite också, men hittade inget där heller. Synkas de med en gång eller kan man välja t.ex. varje kväll, vecka, månad etc?

    2. Var hittar jag alternativet som du nämnde om att bilder ska raderas från enheten först efter en månad? Det blir perfekt, man behöver inte ha bilderna lokalt som du nämner efter ca. en månad. Du kanske menar att man ska köra alternativ Free up space lite då och då när det passar?

    3. Angående egna Albums, du skapar alltså en Album, t.ex. Whatsapp, men hur lägger man sedan till bilderna där? Väljer en och en bland alla andra bilder? Jag kunde inte markera alla bilder i mappen WhatsApp, går varken att markera hela mappen eller alla bilder med en gång.

    Edit: en 4e fråga :o när man man ska dela en bild/video från Photos, måste man först ladda ned den för att dela? Jag får hela tiden alternativen Create link och Shared album när jag ska dela i insta direct message.

    Återigen stort tack för att du tog dig tid att skriva det utförliga svaret :)
     
    Last edited: 12 jul 2020
    N6290, Sunbringer och Nicole gillar detta.
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    @N6290@N6290
    Syns egen skapade mappar under Bibliotek eller är det i Arkiv?

    Jag har väl som OP alltid använt Drive för spara mina bilder. Vet att det länge var i princip samma sak men att Google för något år sedan (?) började göra skillnad på Photo och Drive, jag orkade aldrig sätta mig in i det men efter att ha läst ditt inlägg så känner jag kanske att jag borde gå över och använda Photo istället för Drive.
     
    N6290 gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den syncar så fort den kan, du kan behöva öppna appen lite då o då för att den ska synca, beroende på hur hård batterisparfunktioner din telefon har
    Detta beror på vad för telefon och mjukvara du har, men på min telefon, som kör med Pixel mjukvara finns funktionen under Inställningar -> Lagring -> Lagringshanteraren -> Ta bort foton och videor
     
    N6290 gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Kul om du började gilla Google Photos, det är en av Googles bättre appar tycker jag ;-) fortsätt utforska!

    Fråga 1:
    Det går också att ställa in (vilket du säkert redan sett) så att den endast laddar upp på WiFi.
    Alternativet att endast ladda upp när telefonen laddas togs bort tyvärr, mig veterligen.
    Sen kan du stänga av uppladdningen helt, och slå på den manuellt när du vill. Men det rekommenderar jag inte, bättre om det laddas upp automatiskt tycker jag.

    Fråga 2:
    Jaha se där, hade glömt att alternativet inte fanns i Google Photos utan direkt i telefonens inställningar!
    Du kan ju kolla om du hittar valet i din telefon, trådskaparen alltså. Annars tror jag att appen Files by Google erbjuder något liknande eventuellt? Dvs inuti Googles egen filhanterare. Sök i Google Play, om du skulle vilja testa, är en separat app.

    Fråga 3:
    Jag brukar hålla in första bilden och sen dra neråt, tills alla är markerade. Visst, det är inte optimalt, det kan ta en stund ibland. Men om man gör det så sällan som varje månad så duger det, tycker jag.
    Om den tappar markeringen halvvägs, det händer ibland, är det bara att fortsätta genom att markera nästkommande bild och sedan börja dra neråt igen.
    Du har nog redan hittat hur man skapar album. Tryck sen på plustecknet, och lägg till alla markerade bilder i rätt album. Ibland står den och tuggar när den ska lägga till i albumet, låt den stå i så fall, brukar ändå funka efter någon minut i värsta fall.

    Går att lägga till 500 bilder per gång du markerar. Så om du har fler, får du lägga till hälften först, sen resterande genom att markera på nytt.

    När du är färdig, så brukar Free up space vara enklaste sättet att radera allting som redan laddats upp, om du skulle vilja (alternativt det automatiska alternativet berört ovan). Free up space missar ibland några foton, jag brukar därför gå in bland lokala mappar och rensa det sista manuellt.

    Fråga 4:
    Så länge filen finns lokalt, så ska du kunna dela till vilken app som helst utan problem. Finns den inte lokalt, så kommer Google Photos behöva ladda ner den (vilket drar data), men det borde ske i bakgrunden så du bör kunna dela inifrån Google Photos på vanligt sätt och så laddas den ner i bakgrunden och delas. (Vill du dela direkt inifrån en annan app så måste du ladda ner bilden inifrån Google Photos manuellt först, om den inte finns lokalt).
    Vill du dela i bästa kvalitet, så är valet Skapa länk väldigt behändigt. Också om du vill dela utan att slösa datatrafik.
    Blir ju ett steg jobbigare för mottagaren att öppna dock (och ibland svårt för vissa att förstå hur man gör med länken), men ibland kan det ändå vara värt det.
     
    Nicole gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag har nyaste versionen av Photos. Om jag kollar under Bibliotek/Library-fliken:

    Långt upp ser jag "Photos on device" (foton på enheten borde det stå på svenska typ). Där under har du de lokala mapparna som jag pratade om. Endast synliga på telefonen, inte på andra enheter eller på webben.

    Längre ner ser du Album. Dessa album syns på alla inloggade enheter.


    EDIT:
    Arkiv är en annan funktion.
     
    Last edited: 12 jul 2020
  18. navDROid

    navDROid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack igen @N6290@N6290 !!

    Nu har jag kommit igång med Photos ordentligt. Riktig bra app på att söka på ord och datum osv, så jag saknar faktiskt inte mina mappar. Dock har jag fortfarande WhatsApps mappar separat (ej laddat upp till Photos) och sköter den backupen direkt via WhatsApp till Google Drive och mina 10 GB bilder och videos räknas inte in i kvoten i Google Drive, så jag slipper bry mig om det också :)
     
    N6290 och Nicole gillar detta.