Problem: Laddar långsamt - klar om 15 timmar.

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Nicole, 16 apr 2018.

  1. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 195
    Mottagna gillanden:
    1 489
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Hej alla ヅ

    Jag har ett litet problem, och undrar om någon annan upplevt detta...

    Den 5 november förra året trodde jag att min Xperia Z3 c var slut och skulle dö, för den "tog inte laddning". Jag provade alla laddare jag har, olika uttag i olika väggar, jag provade dockan som jag aldrig använder, och jag provade att ladda via datorn... Inget fungerade...

    Någon dag efter var allt som vanligt och enheten laddade som den skulle...

    Igår, samma visa igen, det står "laddar långsamt" på displayen och "klar om 15 timmar".

    Jag har provat alla saker igen, olika laddare, uttag mm...

    Jag har startat om mobilen, avinstallerat och rensat i den, men fortfarande funkar det inte...

    Detta är så skumt... Någon mer än jag...? Eller är det någon som har någon teori vad detta kan bero på...

    Tack på förhand!
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 174
    Mottagna gillanden:
    8 830
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Smuts i uttaget alternativt att det kanske glappar mot moderkortet. Hade likande på min Nexus 4 och det var just smuts i uttaget som ställde till det. Dvs den laddades bara med USB i antagligen "low power" på hela 100 mA. Detta att jämföra "vanliga" usb som levererar 500 mA eller upp till 900mA om jag inte minns helt fel.

    Laddtider på bra bit över 16-17h.

    USB - Wikipedia
     
    Nicole gillar detta.
  3. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 195
    Mottagna gillanden:
    1 489
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack! ヅ

    En bra tanke, men dockan fungerar ju inte heller och "uttaget" till den sitter ju på sidan av enheten... Plus att smuts borde väl påverka varje laddning och inte bara en gång i halvåret...

    Ska dock blåsa lite i USB-uttaget, men igen, det funkar inte med dockan heller... [emoji53]
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 174
    Mottagna gillanden:
    8 830
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Ah har tyvärr inte koll på Sony och deras docka hur det ser ut och fungerar. Det kan kanske vara ett batteri som är dåligt om det nu strular på mer än en väg "in" till batteriet.
     
    Nicole gillar detta.
  5. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 195
    Mottagna gillanden:
    1 489
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jaaaaaa haha det var ju min första tanke, att batteriet är slut, men då borde det inte gått att ladda "normalt" sen efter den dagen förra året...

    Så jätteskumt... [emoji33]

    Tack snälla för dina tankar [emoji4]
     
    chraist gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 219

    MINA ENHETER

    Med din mobil expertis har du förmodligen testat detta redan, men jag nämnar det hursom... För ett par år sen hadde jag samma på min gamla Note2 som enbart används till Tv, Youtube och Wifog tankning.Var då säker på att batteriet var körd, dock lite konstigt att det blev stekt så snabbt, från jättebra till dödt på nolltid. Tog ut batteriet och fibblade lite med det, stoppade tillbaks det och det har funkat 100 "ever since".
    Om man inte kan ta ut batteriet, har jag läst att om man kör ned batteriet till luren slår sig av själv, och sen håller av/på knappen inne en minut sådär, så kan den ta bort eventuella problem, men det där har jag ingen kunskap om, har bara antika lurar. Good Luck!
     
    Nicole gillar detta.
  7. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 195
    Mottagna gillanden:
    1 489
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Yep, testat att kalibrera utan förändring... [emoji53]

    Tack ヅ
     
    geobjork gillar detta.