Laddar USB type-c snabbare än vanlig med samma strömkälla?

Diskussion i 'Allmänt' startad av spyvingen, 14 december 2015.

1. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Det kostar en massa pengar att ta fram en ny standard och de pengarna vill man ju ha tillbaka, gärna med vinst. Usb-c är tänkt att bli väldigt utbrett vilket innebär många kablar och om man kan hindra låglöne tillverkarna att kopiera dem är det en fördel för "märkes" tillverkarna. Då är ett chip utmärkt, det försvårar kopieringen avsevärt. Om man sen bygger in bra funktioner i chipet som t.ex. att den kan ladda mobilen snabbare, då "hjälper" man kunden att välja "rätt" kabel.
    Annars skulle man mycket väl kunna göra en rak kabel och låta enheterna bara prata med varandra utan att kabeln la sig i, men då är den mycket lättare att kopiera.
    Vi kommer att få se chip i fler och fler prylar, t.ex. sitter det chip i bläckpatroner bara för att tala om att de är original, men det är en annan femma.

2. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag ser bara problem med icke licensierad tillverkning av komplex hårdvara i låglöneländer av elektronik, för det sker ju redan storskaligt. Mycket är direkt livsfarligt. Tror inte en sekund att det kommer att minska icke licensierad tillverkning, "Chinese Export" är här för att stanna. Men jag spekulerar, hur är det med dig? Har du fakta på detta så böjer jag mig för ditt resonemang

3. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

För de som liksom jag tycker detta är kul, finns den fulla specen att ladda ner här: http://www.usb.org/developers/docs/

offt. (Man bör alltid verifiera fakta man läser i forum, t.ex. genom att söka själv.)

4. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag antar att det inte var ett svar till mig utan generellt. Och nej, jag tänker inte läsa specen för att (inte) finna affärsstrategiska beslut om att implementera ett chip för att minska kopiering.

Offt(?) det är en styrka att kunna göra fel och också erkänna det. Jag tycker jag är duktig på båda.

GL.AD