Laddning av mobilbatteri?!

Diskussion i 'Off Topic' startad av FrozenWithin, 26 maj 2012.

  1. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    "Råkade" ladda ur min nya mobil igår, en Motorola Razr, haft den några dagar och hade laddat den fullt en dag och lät den ladda ur igår då jag läst förr att man ska göra det.
    Men sen sökte jag på nätet och hittade någon sida som sa att om ett modernt Li Ion-batteri laddas ur så sjunker kapaciteten i det efter första urladdningen ner till 80 % av tidigare styrka. Jag kopplade in en laddare direkt när den slocknade ska tilläggas! Finns det någon risk att batteriet kan tagit stryk av det?

    På Motorolas hemsida står sen att man gärna kan ladda telefonen över natten. Men vart går sen gränsen för hur länge ett batteri får laddas innan det börjar ta skada?!

    För efter urladdningen häromdagen så lät jag den ladda under kvällen med ett kortare uppehåll, och sen också ladda den över natten. Kan det varit dåligt för batteriet, för mycket laddning? o_O

    MVH
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tror inte det där med 80% stämmer, men i det stora hela bör du ladda batteriet när det har runt 15% kvar. Jag tror inte heller överladdning är farligt.

    Sen kan du ladda mobilen precis när du känner för det (helst inte under 15% dock) för Li-jonbatterier har inget "minne" och själva batteristatsen försvinner när du drar ur laddaren.
     
  3. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jaså? Aldrig hört om det med 15 % förr. :ehm: Kanske dags för mobil.se att skriva en artikel om laddning av dagens mobiler så man får en riktigt bra redogörelse för vad som gäller egentligen..?

    Tack för svar! Nån mer som har nåt att säga som sprider ljus över det hela?
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det där med 15% kan variera, men i varje fall så är det verkligen inte rekommenderat att totalt tömma ett litium-jonbatteri då det tar skada av det. Fan att personer kan säga att det är skitbra att då och då tömma batteriet.
     
  5. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Li-ion batterier "bryr" sig egentligen inte om när de laddas, men att ladda ur dom till 0% varje gång skadar dem lite mer än annars i längden. Du har med andra ord nog inget att oroa dig för. Däremot så kan det vara bra att ge dom en hyfsad urladdning (till 10-20%) en gång i månaden eller så. Det viktigaste är att skydda Li-ion batterier mot långvarigt användande i för hög värme, det är just därför som vissa laptopbatterier knappt räcker ett år medans andra fungerar fint efter 5 år.
     
  6. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Fast när telefonen stängs av är det väl ändå inte helt slut ström i den? Tänkte det är väl fortfarande lite procent kvar förmodar jag. Kopplade ju in laddaren minuten det hände. Lite oro känner man ju, ska ju vara rätt bra batteri i den och man vill ju inte sabba det :)

    Men då finns det alltså inga direkta maxtimmar för hur länge det får laddas, som över natten om man inför en söndag råkar lyckas med konststycket att sova säg 12 timmar? ;)

    Tack för alla era svar hittils!
     
    Last edited: 27 maj 2012
  7. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Telefonen stängs av före batteriet är helt slut.
     
  8. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Telefonen stängs av innan batteriet är helt slut, och slutar ladda när den kommer till 100%, så go nuts med laddningen du. Inget man behöver oroa sig för.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Fast beroende på kernel så laddar den inte till exakt 100% per definition. I franco's kernel är default 96% för att skydda batteriet, men med hans app kan du ändra till vad du vill.
     
  10. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Fast å andra sidan kör ts original kernel.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Märkte det. Sen glömde jag bort att jag var i Övrigt :P Trodde jag var i Galaxy nexus-forumet ^^
     
  12. Gubbar

    Gubbar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad jag har hört är det heller inte bra att alltid toppa batteriet, utan det mår bäst runt 80% laddning. Hur stor roll det spelar vet jag dock inte och tror inte det är allt för noga. Viktigast är dock som sagt att inte låta batteriet ligga urladdat under en längre tid.
     
  13. Xaz

    Xaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Inga problem med att toppa batteriet och låta det ligga på laddning över natten, däremot ifall du inte ska använda batteriet på länge (och då snackar vi > en vecka) så ska det helst inte vara fullt. Att du låter batteriet vara fullt några timmar varje natt spelar absolut ingen roll.
     
  14. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Nonono. Ingen fara på taket. En gång är ingen gång. Två gånger kan vara två gånger för mycket :)
     
  15. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Ah, tack för alla svar! :)