Problem: Laddning från USB hub funkar inte

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Bo_B, 22 jun 2014.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Om jag kopplar in min S4Mini till en USB-hub med power supply så visar den att den laddar och efter ett kort tag så har den nått 100% och stänger av laddningen.
    Men om man nu drar ur sladden och kollar batteri-nivån så är den tillbaka på den nivå den startade från.
    Vad kan detta bero på? Händer inte med en dedicerad laddare med USB-uttag.

2. boijne

boijne Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter precis som den ger ut för lite ström. Provat ladda en annan telefon med den? Har haft liknade problem med gamla laddare med för lite ampere i. Kolla hur många ampere den kan leverera.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det är en 7 ports TARGUS USB2 hub och på nätaggregatet står det 5V 3A.
    Jag har använt en kort USB-kabel som jag fick med en WD USB-disk förut, men nu bytte jag till en kabel som följde med min S4Mini och då ändrade det sig så att laddningen inte längre blir klar sådär snabbt. Men det verkar heller inte som om den laddar in nåt vidare, står på samma procent efter nästan en timme.

4. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 842
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Enligt USB standard så behöver varje port inte klara att lämna mer än 0,5A.
    Kan ju vara så att Targus följer standard helt enkelt...

5. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Men hur mycket kräver en S4Mini när den laddar? Den står fortfarande på samma procentsiffra nu...
    Verkar inte hända någonting alls, men om jag använder Samsungladdaren i stället går det på ett nafs.
    Får varna gäster från att försöka ladda sin telefon från denna hubb (den ligger synlig i mitt kontor på landet)....

Nån som såg "Äkta människor" och noterade hur de laddade så mycket ström att husets huvudsäkring gick? De använde en USB-kontakt.....

6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 842
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte vad en S4Mini behöver. Men troligen behöver den mer än 0,5A även om det borde vara möjligt att ladda på 0,5A fast det tar lång tid.
    Vad står det på originalladdaren?

Sedan är det så här:
    USB-standard är som sagt att en USB-port ska klara att lämna 0,5A. Så om telefonen ansluts till en vanlig USB-port så ställer telefonen in sig så att den laddar med 0,5A. Om du då går in i inställningarna under Om telefonen -> Status -> Batteristatus så står det "laddar USB".

Om du laddar telefonen med en riktig laddare som kan lämna mer ström så är den kopplad på ett särskilt sätt som telefonen känner av när du ansluter USB-kabeln. Telefonen vet då att den är ansluten till en laddare som kan lämna mer än 0,5A och då ställer telefonen in sig på att ladda med en starkare ström så att det ska gå fortare.
    Om du då går in i inställningarna under Om telefonen -> Status -> Batteristatus så står det "laddar AC".

Så det är inte optimalt att försöka ladda från en USB-hub. Den kan kanske bara lämna 0,5A och även om den kan lämna mer så ställer telefonen in sig på att dra högst 0,5A när den är ansluten till en vanlig USB-port på en hub eller en dator.

Det finns datorer och hub:ar som har särskilda "laddnings-portar" som kan lämna mer ström och om man ansluter till en sån kan telefonen ladda fortare.

Men från en vanlig USB-port kan du inte/får du inte ladda med mer än 0,5A p.g.a. USB standard.

Bo_B gillar detta.
  7. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Tack, bra och förståelig beskrivning.
    Jag tittade och såg att den visade USB när jag laddar i hubben.
    Sen flyttade jag till min "nattladdare" här i stugan som är en HTC-laddare som ger 1A och då visar telefonen AC precis som du sade.
    Samsungladdaren hemma är också stämplad 1A.

Får sätta på en etikett på hubben som varnar mot laddning där (eller ta bort den USB-sladd som ligger där). Jag brukar använda den för att koppla telefonen till datorn för att överföra foton.

8. boijne

boijne Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

9. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Provade den, men den rapporterar konstiga laddströmsvärden (-422000 mA) och liknande.
    Kanske den inte är kompatibel med S4Mini?

10. boijne

boijne Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har bara testat den på min n3. Har du provat med en vanlig laddare och kollat vad det står då?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

11. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag provade appen med både USB-hubben och min vanliga laddare men kunde inte förstå vad som visades, det var i alla händelser för stora tal (c:a 1000 ggr för stort) plus att siffrorna varierade jättemycket mellan positiva och negativa tal.
    Installerade också den andra appen jag hittade för strömmätning. Men den var ännu konstigare även om den hade mycket mera features. Tex tyckte den att telefonen var frånkopplad oavsett om jag hade den ansluten till laddaren eller USB-hubben eller bortkopplad.
    Avinstallerade båda två sen.
    Jag får nöja mig med de förklaringar som getts i denna tråd och se till att laddning inte görs via USB-hubben.

12. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Går det inte att ladda med hubben är den, telefonen eller kabeln defekt.