Lägg in en helt ren version av Lollipop på Moto G 4G?

Diskussion i 'Moto G (1-5:e generationen)' startad av gusgez, 11 nov 2014.

1. gusgez

gusgez Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har precis skaffat en Motorola Moto G 4G och undrar hur jag blåser/formaterar den likt en PC och lägger in en ren (utan massa appar, och widget) version av Lollipop?

2. blabar

blabar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är säkert mycket lättare att gå bakvägen, dvs vänta på att Motorola eller någon annan (annan = någon custom ROM tillverkare) släpper Lollipop för Moto G 4G. Du lär ju inte vara snabbare än Motorola att anpassa Lollipop till Moto G 4G ändå, det är ju Motorola som gör alla drivers som är nödvändiga. Kanske måste även Linuxkärnan läggas in (om den inte är med i Lollipop, jag vet inte).

När du väl har en Lollipop på mobilen så kan du roota och avinstallera de appar du inte vill ha. Här hittade jag en instruktion för root (första jag stötte på, använd på egen risk:(
    http://theunlockr.com/2014/07/31/how-to-root-the-moto-g-4glte/

Vill du ha kvar garantin så gör som de flesta och vänta på att det kommer en uppdatering från Motorola och inaktivera de appar och processer du inte vill ha. Jag vet dock inte vilka man kan inaktivera utan att saker börjar gå fel. Till exempel skulle jag inte röra processer som har något med SD-kortet att göra, för där har ju Motorola gjort en del ändringar från standard Android så att det ska gå att skriva till SD-kortet även utanför appens egna katalog. Troligen är det processen "Motorola-tjänster" som har hand om SD på något sätt (jag bara gissar här).

Kan ju även vara kul att ha kvar push av uppdateringar från Motorola (processen Motorola-tjänster igen, antar jag för det finns en OTA-tjänst där).

Vad gäller appar så är det väl inte så mycket från Motorola att ta bort, hittade denna text på androidpit:
    "Bloatware and superficial apps are nowhere to be found on the Moto G: the only native apps are Motorola Migrate, Assist, Care and a UKW Radio. Motorola Migrate allows you to easily transfer your SMS messages, call logs, SIM contacts, volume settings and display brightness from your old smartphone to the new Moto G. Assist serves the purpose of a personal assistant that will automatically adjust the volume for meetings or at night time, as well as mute the telephone when necessary. Care is Motorola’s support and help portal app where the user can get answers to their Moto G questions."

Desto mer appar från Google som kan tas bort, men tänk på att Galleri är kopplad till kameran, så det blev lite svårt att se tagna foton om Galleri tas bort.

3. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ska du komma närmare ett vanilla Android så får du köpa en Play Edition lur(vilket är lite svårt) eller en Nexus.
    Moto G;n har ju i princip inget bloatware eller något eget UI.

Det är en av anledningarna till att jag skaffade en Moto G.
    Sen att jag tycker det är skönt med vattentät så använder jag min Z1 Compact mest

Sitt du lungt och vänta på Lollipop så kommer du att bli nöjd.
    Motorola kommer ju t.om vara före Google att leverera Lollipop!

4. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock

Moto G:n är fan jävligt vattentätt. Jag tappade min i toastolen och den kunde inte ha brytt sig mindre. Fantastiskt.

5. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon: