Lämpligaste 1 500-2 500-kr-Android?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nummerskivan, 20 jun 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Miklan

Miklan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu har jag inte läst alla inlägg men varför inte kika på en Nexus S? Ber om ursäkt om jag missat ett relevant inlägg för detta (Ctrl+f).

2. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för erbjudandet skinksallad, men jag tror att jag inte kommer att välja den modellen.

McZ, ja, Defy verkar faktiskt väldigt liten för sin skärm. Kollade måtten på prisjakt, och den är något mindre än sonens LG O1.

Maken tyckte att Defy ser ok ut, att Neo var rent ful, och att LG O1 ser bäst ut. Sedan vet jag att han är lite skeptisk till de här telefonerna (smartphones) för att de blir så stora, är känsliga för fukt, repor och "slag" (och då vill man ju ha en billig telefon som man har råd att slita ut fort). Då känns ju Defy perfekt för ändamålet. Vattentät, liten för sin skärm o.s.v.

Vet inte hur stor Neo är, men eftersom den har ett speciellt utseende som inte var så gillat, så är det ju ingen idé att tänka vidare på den ändå. (Kollade prisjakt ändå, och ser att den är likvärdig i storlek.)

Han har med sig telefonen i skogen när han tar ned träd bl.a., och på vanliga mobiler har skräp velat leta sig in under display och överallt. För att inte tala om att det antagligen kan bli fuktigt. Om han slipper byta till en vanlig billig telefon då, så är det ett plus.

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Den blir nog för stor. Den är väl lika stor som en galaxy S?

4. Miklan

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nexus S: 63 x 123.9 x 10.88 mm
    Galaxy S: 122.4 x 64.2 x 9.9 mm

Så ja, men själv tycker jag att Nexus S känns mindre i handen. Dock spelar inte detta någon roll om den är fysiskt för stor för ert ändamål.
    Jobbigt det där när storleken har stor betydelse :/

5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja :) Men tur att det finns många varianter och storlekar som passar alla.

6. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

jag har haft min defy med mig in i industri lokaler där jag varit med och byggt maskiner. allt annat än ren lokal. jag har dock fått en ytterst liten repa på skärmen. men det syns inga repor på skalet. inte finns det något damm under skärmen heller.
    då har telefonen varit på golvet när jag behövt prata i högtalare och använt två händer till att skruva med.

7. Miklan

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om Moto defy känns lockande skulle jag nog säga att Xperia Active kanske är ett bättre val? Passar bra in på skogsbeskrivningen och en troligtvis bra konkurrent till Defy. I och med att den lanseras nu så ligger uppdateringar till lite bättre än för Defy. Om jag inte minns helt fel så levereras Active med Android 2.3. Dock så kanske SE's eget gränssnitt känns som ren pest?

8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för informationen. Men den verkar vara mer för sportfolk? Vi sportar noll på det sättet (går med aktiv hund, men mäter inga prestationer). "Fullproppad med sportappar" står det :D

Skärmen ser ut att vara 3 tum? Så då är den ju rätt mycket mindre än Defys.

Sedan så ska den gå att köpa före 14/7 då personen som ska få telefonen fyller år, så det måste vara en redan lanserad modell.

SEs gränssnitt gillar jag verkligen inte, men det kanske har ändrats - jag har inte tittat på det sedan X8 kom. Och det är också sekundärt jämfört med andra parametrar. Jag vet ju faktiskt inte heller hur Motorolas gränssnitt är, eftersom jag bara testat Samsung (gillar), HTC (ogillar) och LG (lite sämre än Samsungs).

OT
    Usch, jag gillar inte alls att random telefon alls ska vara "fullproppad med appar". De borde bara ha det grundläggande, och så skulle användarna själva välja, t.ex. som att jag skulle välja att jag vill ha Social hub från Samsung apps, i stället för att ha den och 100 andra förinstallerade, dagböcker och f*n vet allt.

9. MaXMC

MaXMC Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G3
    Om din man är ute i skogen så är det nog denna han letar efter...
    Sony Xperia active

10. kruppin

kruppin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Varför tror ni Active är bättre än Defy? Den är inte ens lanserad/testad. Nog för Ericsson gjorde "Hajen" som var vattentät och tålig, men de kommer nog inte lyckas lika bra denna gång. Min bror brukar göra slut på mobiler ganska fort, men sen han skaffade en Defy har han inte behövt bytt än sålänge iaf, och den har klarat några bad i både olja och gyttja. Enda som kanske talar för Active är den mindre skärmen vilket i teorin gör den tåligare, men åandra sidan har den inte gorillaglas vilket är extra tåligt, så den är antagligen sämre ändå... Och Defy kommer antagligen uppdateras till android 2.3 också, då det finns läckta roms redan som funkar på den. Defy har även ett bätre grafikkort än vad Active har, om den nu har det SoC prisjakt listar. Processorn är antagligen typ samma, fastän lägre klockfrekvens.

Nåja, det är kanske dumt att spekulera, men känns som Defy är bättre fastän den är 1 år äldre. Och även en annan fördel med Defy är att den har den absolut bästa högtalare jag hört i en telefon, ljudet är både riktigt klart, fylligt OCH högt.

11. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag ska ändå köpa mobilen innan 14/7 (födelsedag) så det blir Defy av den och active i vilket fall som helst då.

Sedan tror jag att det är bättre med större skärm, om nu Defyn har större än Active. Defyn verkar vara en av de minsta telefonerna med 3,7 tums skärm, vilket är bra.

Men jag var och kände på en, och den hade inte så hög kvalitetskänsla. Jag vet att det inte alls måste ha att göra med den verkliga kvaliteten, men det hade ju varit kul om den känts bättre. Både LG O1 och en Blade som fanns jämte, kändes gedignare på något sätt.

Sedan läste jag om högtalarproblemet.

Men herregud vad svårt det är att välja. "å ena sidan, lägger jag till 1000 kr... å andra sidan om jag väljer lite mindre skärm så blir den minst 1000 kr billigare" och så kan jag hålla på. Jag vet inte hur velig man får bli :D Men Defy känns bäst just nu. Den är nästan lika billig på Elgigantens fysiska varuhus (och just nu billigare där än Elgigantens online) så det är ju bara att åka och köpa när jag bestämmer mig i sista sekund. Har flera Elgiganter på rimligt avstånd...

12. Snorken19

Snorken19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ääh vad du snackar.
    Xperia Active har mineralglas vilket är hårdare än Gorillaglas.

13. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Är också lite sugen på en Defy.
    Kollar man specsen på Active så har den ju "bara" en 3" med upplösning på 320x480, mot Defys 3,7" med 480x854 , Active har också "bara" 320 mb minne mot Defys 2048.
    Visst har Active en 1000Mhz processor och 2.3 , me frågan är om detta kommer göra så stor skillnad. Det verkar heller inte som Active kommer att vara lika stryktålig som Defy.

14. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har haft SGS med 2.2 och nu med 2.3. Jag upplever ingen viktig skillnad (förutom några buggar, men det är ju just buggar och inte syftet och funktionerna med ett OS).

Det var större skillnad på 2.1 och 2.2. 2.3 kanske ser snyggare ut, men där kan det ju vara skillnader på olika märken också, hur de väljer att frisera OS:et.

Vad skulle Active kosta kan man ju fråga sig också.

Edit, kollade prisjakt: hamnar på 900 mer än Defy.

15. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nu har jag köpt en Defy. Jag var på Mediamarkt och kollade annat med maken, och han fick känna på en Defy, och gillade den. Sedan lyckades jag köpa en på Elgiganten som ligger jämte, där jag även var för att lämna in en reklamation. :D Och han upptäckte inget heller. Nu tror han att vi fortfarande "funderar på att köpa en Defy".

Fantastiskt stor skärm för den lilla storleken. Procentuellt sett (sett till total storlek) större skärm än min SGS.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.