Läsa böcker och tidningar på 7"/800x480 px

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av -ix-, 2 feb 2011.

1. Ejnar

Ejnar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kör med en Archos 70IT och läser eböcker med Moon+ Reader. Jag gillar den bättre än Kindle eller Aldiko.

Har ett program som heter Calibre på PCn som kan konvertera filer med text till ebooks format, man kan även konvertera mellan olika ebooks-format.. Har konverterat ett antal pdf-böcker med acceptabelt resultat. Några textstycken blir lite konstigt formaterade med huvudparten av pdfen flödar fint i det ebook format man valt.

Last edited: 5 feb 2011
    danielc.se gillar detta.
  2. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Stort tack för alla åsikter om detta, anade att det fanns mycket fördold kunskap här! Calibre låter som ett väldigt fiffigt program, som gör att en 7-tummare kanske inte är helt utesluten ändå.

Har bestämt mig för att försöka plocka upp en billig begagnad 7-10-tummare för att testa. Om ni vill bli av med en så har jag en annons här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=33365 :)

3. hman

hman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oukitel k6000 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oukitel k6000 pro
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z3 Compact
    Om ni använder open office i datorn så finns det ett tillägg för Writern som kan laddas ner.
    Det heter writer2epub. Så allt du kan öppna i write kan du spara som epub.
    Epub formatet är förövrigt perfekt för läsplattor (min personliga åsikt) :)

danielc.se gillar detta.
  4. android3.0

android3.0 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kendo M7
    JAG har en helt nöjd
    bra pris
    bra prestanda
    om jag inte minns fel
    är det dual core på processorn

5. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Då återkommer jag med ett utlåtande, eftersom jag köpt en Kendo M7 (7"/800x480 px skärm).

Att läsa stora PDF-er med den medföljande EBookReader, var som förutspått helt olidligt. Att byta sida tar väldigt lång tid, även scrollandet.

Med EZpdf Reader är det en annan femma. Flyter på bra, och den kan automatiskt zooma in spalter och annat fiffigt. Att byta sida tar 1-5 sekunder, men oftast ca 1 s. Och då snackar vi en PDF med inscannade boksidor, ca 100 mb.

Angående upplösningen så tycker jag att det går att läsa bekvämt på normalt läsavstånd. I den bok jag håller på med nu så känns upplösningen på själva PDF:en vara begränsningen, eftersom den består av inscannad text. Annat är det förstås med vektorbaserad text.

Summa summarum: 7"/800x480 px verkar helt klart vara ett fungerande alternativ att läsa på, om man använder rätt mjukvara. Självklart skulle jag inte tacka nej till större skärmyta och högre ppi, men det vore ju korkat. :)

Det jag kommer sukta efter framöver är en platta i 7-tumsstorlek som utnyttjar hela ytan till skärmen (alltså har en smal kant, och därmed kanske får in en 8-9"-skärm) med lite högre upplösning, och lägre vikt. Aningen snabbare processor kan nog också vara trevligt. I övrigt tycker jag att formatet är perfekt att kånka med sig.

danielc.se gillar detta.
  6. lokomotiv

lokomotiv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag ska ge en generell beskrivning, jag har en tablett med 1024*600. Den är helt suverän att läsa böcker på det fungerar utan problem under förutsättning att jag ställer ner ljustyrkan på minimum. Däremot så börjar problemen uppstå om jag läser tidningar eller vissa pdfer. När man surfar så blir det en jäkla massa omkringdragande.

At försöka läsa serier med den upplösningen är tyvärr inte möjligt på ett praktiskt sätt. Det krävs 1280*800 för att få text tydlig i helskärmsläge.

Skall säga att jag har en hp tm2 med upplösning 1280*800, en konverterbar slate. Där fungerar det utmärkt att surfa och läsa... dock är den lite för tung :)

Så, jag ångrar att jag inte väntade och köpte min tablet lite senare... dessa med 1280*800 kommer att bli suveräna. Att folk hävdar att upplösning är irrelevant, ja det kommer nog tyvärr bara från folk som inte vågar inse sitt felköp. Högre upplösning betyder mera skrivbordsyta vilket också innebär fler picklar / text vilket behövs för att få en mjuk läsbar text.

7. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Kanske blir skjuten så här i ett android-forum men Amazon Kindle 3 är oslagbar alla kategorier för att läsa böcker (text) på. kostar strax över 1300kr inkl frakt, tull och moms från amazon.com. Ett av de bästa köpen jag gjort någonsin.

8. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

har precis läst om nook color, som också verkar som ett bra alternativ.

9. Dava

Dava Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag sitter i begrepp att låta min familj köpa en ebook-läsare till mig när de är i USA nästnästa vecka. Men jag tycker det är svårt att bestämma sig för vilken. Jag är väldigt förtjust i Eink-skärmarna så ett krav är att den ska ha en sådan. Helst ska den vara på minst 6" och inte kosta mer än 1000 skr.

Vad finns det då för alternativ till (original) Nook och Kindle?
    Kindle måste man beställa?

Kan man använda båda dessa plattor i Sverige? Hur är det med garanti, Kindle säljs väl till hela världen?

Det som förvånar mig mest är att alla verkar vara så tunga. Min Palm m500 med något mindre skärm förvisso vägde strax över 100 gram.

Last edited: 19 feb 2011
  10. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Kan inte svara för nook, men funderade på en sån när jag var i usa förra året. Man verkar vara väldigt låst till B&N. Kindle vet jag iaf att man kan lägga in vad man vill på den.
    Tror dock inte Kindle finns i butik utan bara på amazon, men världsgaranti bör det ju vara.

Tror priset landar på ganska exakt 1000kr om man köper den i usa.

Vikten är perfekt, den är inte alls jobbig att hålla i på något sätt. Har läst två böcker med den hittils.

11. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

ang nooken så kan man lägga in egen rom på den nu, så allt spärrar är borta.

12. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Idag har jag så äntligen provat att låna Epub-böcker via elib.se och läsa dem med Aldiko - sjukt bra! :D

Har hittills varit ganska besviken på min Kendo M7. Tycker att den är för seg och har alltför oprecis skärm för att surfa med. Många appar är rätt risiga i funktionalitet osv, men Aldiko bara funkar och gör det riktigt bra.

Att kunna låna böcker gratis via bibblan/elib.se är ju hur smidigt som helst och storleken på Kendon, 7"/800x480 px, är perfekt. Sjukt nöjd!

(Kan dock inte rekommendera plattan i fråga för att läsa PDF:er. Den är på tok för seg och skärmen är för liten.)